Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VSTs - från PC till Mac?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyligen införskaffat en MacBook, vilken jag avser producera musik på. Jag har tidigare använt mig av FLS8XXL, med flertalet VST-pluggar. Finns det något sätt att använda dessa pluggar (konvertera dem?) i OSX, eller finns det något smidigt sätt att emulera windows och däri köra Fruity Loops med alla mina VSTs?

Tack på förhand.

Tjenare

Vad jag vet kan du inte konvertera windows VST till Mac VST, men förhoppningsvis har väl tillverkaren gjort versioner får både och och då borde du kunna "uppdatera"

Vad gäller Fruity Loops har jag ingen aning om det finns till Mac.

Men Windows emulering är väl inga problem med en nyare Mac.

Mvh

Bästa alternativet är antagligen att köpa t ex vmware fusion och en windows xp-licens. Här kan man ladda hem en publik beta av kommande version: Fusion 2 Beta - VMware

Det finns även VirtualBox som är ett gratis virtualiseringsprogram. Har inte testat det själv, men ska göra det någon dag.

Hur smidigt det sen är vet jag inte, det finns inget enkelt sätt vad jag vet att skicka ljud mellan virtualiserat Windows och OS X, och det blir ju en ganska rejäl overhead att ha två operativsystem igång samtidigt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-12 16:56
Ursprungligen av false messiah:

Det finns även VirtualBox som är ett gratis virtualiseringsprogram. Har inte testat det själv, men ska göra det någon dag.

Hur smidigt det sen är vet jag inte, det finns inget enkelt sätt vad jag vet att skicka ljud mellan virtualiserat Windows och OS X, och det blir ju en ganska rejäl overhead att ha två operativsystem igång samtidigt.

Jag håller också på att fila med det där för jag vill använda Wavelab utan att behöva veva igång PC-schabraket.

Jag har lite ågren för det här dock... finns det risk att dra hem virus om man använder en sån här lösning?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-05-13 09:33
Ursprungligen av false messiah:

Det finns även VirtualBox som är ett gratis virtualiseringsprogram. Har inte testat det själv, men ska göra det någon dag.

Hur smidigt det sen är vet jag inte, det finns inget enkelt sätt vad jag vet att skicka ljud mellan virtualiserat Windows och OS X, och det blir ju en ganska rejäl overhead att ha två operativsystem igång samtidigt.

testadade den, verkar funka..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 15:05

annars ingår ju boot camp i osx. med det kan du installera en win-partition på samma dator.

Hur är det med mina samples (wav), går dessa att använda i exempelvis Logic, Cubase och Ableton under OSX?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-12 17:06
Ursprungligen av vargfloejt:

Hur är det med mina samples (wav), går dessa att använda i exempelvis Logic, Cubase och Ableton under OSX?

Ja. Utan problem.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-05-13 08:21

Utbudet av VSTs är mindre på macsidan. Men det finns vad man behöver. FruityLoops finns inte. Jag skulle lämna idén att parallellköra Win på mac. (med risk för att göra mac/pc-tråd av detta) Det är bara skönt att slippa Win. Bygg från grunden med en DAW (cubase, logic, Live) som du trivs med och använd dina "gamla" samplingar samt hitta VSTs (eller AUs) som du gillar efter hand.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-13 08:37
Ursprungligen av credo:

Jag skulle lämna idén att parallellköra Win på mac. (med risk för att göra mac/pc-tråd av detta) Det är bara skönt att slippa Win. Bygg från grunden med en DAW (cubase, logic, Live) som du trivs med och använd dina "gamla" samplingar samt hitta VSTs (eller AUs) som du gillar efter hand.

Ja och nej. Jag är helt befriad från varje önskan att skiljas från Wavelab och har hittills använt min gamla PC enbart för det. I det sammanhanget är det inga problem att kika in i Windowsmiljön för ett tag. Ett oumbärligt program är ett oumbärligt program. Innan har det inte funkat för mig med de här programmen som simulerar en PC, men nu verkar det som att VMWare gör jobbet på ett alldeles utmärkt och smärtfritt sätt.

Som nödlösning tycker jag det är helt ok. Hittar man lösningar som funkar i OSX skulle jag föredra det. Det finns ju en anledning att man använder det operativsystem man använder.

1
Bevaka tråden