Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firmware 2.0 innehåller "3G on/off"-knapp

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-11 08:40

I natt gjordes upptäckten att iPhones nya firmware 2.0, iPhone SDK Beta 5, innehåller en inställning där man kan stänga av och sätta på 3G! Via Webbsnack

Som Appleinsider uttrycker det; "As if there were any doubt that Apple's next-generation iPhone would include support for 3G wireless networks..."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-11 08:51

Det är iofs sant. Men nu när det ligger i firmware 2.0 så kan man anta att apple släpper ny iphone i samband med releasen av firmware i juni?

Det borde väl innebära att man i så fall sparar en massa batteri när man har 3g avstängt? Med andra ord sätter man igång 3g när man vill surfa, typ.

Edit: Det stod ju för tusan under knappen på bilden...

Hoppas den får videosamtal i alla fall...

  • Medlem
  • 2008-05-11 11:14

Videosamtal är det sista jag tänker på, jag tänker mer på supersnabbt internet

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-11 12:54
Ursprungligen av can:

Videosamtal är det sista jag tänker på, jag tänker mer på supersnabbt internet

Med 3G?! Supersnabbt internet?!

Ursprungligen av can:

Videosamtal är det sista jag tänker på, jag tänker mer på supersnabbt internet

Jo givetvis, det är väll självklart. Men det jag menade var att jag hoppas att Apple inte struntar videosamtalsmöjligheten.

Ursprungligen av acke:

Hur många fler än stumma använder videosamtal? Videosamtal idag är ju ett skämt.

Ja Apple kanske kan ändra på det.
Integrerat med iChat kanske m.m.
Vi får väll se.

Största problemet som jag ser det med videosamtal idag är att långt ifrån alla har möjligheten och främst att det är dyrare än vanliga samtal.
Ja samt att nuvarande 3G inte riktigt pallar trycket för videosamtal tillfredställande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-11 11:17

Hur många fler än stumma använder videosamtal? Videosamtal idag är ju ett skämt.

Ursprungligen av acke:

Hur många fler än stumma använder videosamtal? Videosamtal idag är ju ett skämt.

Dessutom är det inte helt enkelt för stumma att använda videosamtal beroende på att ingen(?) har bemödat sig att tänka ut hur man ska kunna teckna och samtidigt hålla, ställa eller hänga mobilen så att tecknen syns i kameran.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-11 11:47
Ursprungligen av thevil:

Dessutom är det inte helt enkelt för stumma att använda videosamtal beroende på att ingen(?) har bemödat sig att tänka ut hur man ska kunna teckna och samtidigt hålla, ställa eller hänga mobilen så att tecknen syns i kameran.

Så det funkar inte riktigt bra ens för de som är det enda som skulle kunna ha riktigt nytta av det?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-11 12:12

Med take på att man har haft gratis video samtal via datorn sedan ett par år tillbaka och inte använder det, varför skulle man då betala 3-5kr/min och helt plötsligt göra det via mobilen?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-11 12:56
Ursprungligen av shandar:

Med take på att man har haft gratis video samtal via datorn sedan ett par år tillbaka och inte använder det, varför skulle man då betala 3-5kr/min och helt plötsligt göra det via mobilen?

Därför att 3G är ett slött och instabilt skämt som inte pallar med video i realtid.

Ursprungligen av shandar:

Med take på att man har haft gratis video samtal via datorn sedan ett par år tillbaka och inte använder det, varför skulle man då betala 3-5kr/min och helt plötsligt göra det via mobilen?

Man?
Du menar "du".

Sen har du ju rätt i 3-5kr/minuten.
Videosamtal kan aldrig slå om de kostar mycket mer än vanliga samtal.

Ja ja, blir lite offtopic nu...

Ursprungligen av acke:

Hur många fler än stumma använder videosamtal? Videosamtal idag är ju ett skämt.

Döva också?

Sorry...

Ursprungligen av acke:

Hur många fler än stumma använder videosamtal? Videosamtal idag är ju ett skämt.

Men det kanske inte alltid är så att man sitter och tittar på varandra utan man kanske låter någon se det jag ser i realtid. Gå runt och heja på alla på festen som du inte kunde va på. Se en hel låt av gruppen du inte kunde se för du jobbar osv osv.

Är det kul på festen? Vilka är där?
-Kolla själv. Svep...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-11 14:12
Ursprungligen av Chaosstar:

Men det kanske inte alltid är så att man sitter och tittar på varandra utan man kanske låter någon se det jag ser i realtid. Gå runt och heja på alla på festen som du inte kunde va på. Se en hel låt av gruppen du inte kunde se för du jobbar osv osv.

Är det kul på festen? Vilka är där?
-Kolla själv. Svep...

Ja säkert. Finns säkert små områden där det används. Men håll med om att det är en sjukt upphaussad grej. Jag har svårt att se videosamtal slå stort någonsin men det kanske är jag.

"iPhone, först med 4G, nudda dina vänner. Eller slå av det och spara batteritid!"

"We can work it out"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-11 20:23

Känner några döva personer som använder video otroligt mycket, iofs clamshell lurar så de går att ställa på något och sen använda.
Sen kan man faktiskt prata teckenspråk med en hand.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-11 22:23

Är inte 3G lite gammalt vid det här laget? WiiMax är väl det som gäller? Åtminstone enligt våra kontor i Hongkong och Singapore.

Ursprungligen av bossep:

Är inte 3G lite gammalt vid det här laget? WiiMax är väl det som gäller? Åtminstone enligt våra kontor i Hongkong och Singapore.

Även enligt Nokia och dess kommande n810, som i mina ögon borde ha en telefon i sig också.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-12 09:36
Ursprungligen av bossep:

Är inte 3G lite gammalt vid det här laget? WiiMax är väl det som gäller? Åtminstone enligt våra kontor i Hongkong och Singapore.

Och jag som fortfarande är nöjd och glad med dom funktioner som 2G erbjuder, är jag gammal och grå nu?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-12 10:54
Ursprungligen av bossep:

Är inte 3G lite gammalt vid det här laget?

3G var obsolet redan när det började byggas ut i Sverige. Det är ett pinsamt segt och instabilt protokoll. Nu har vi byggt fast oss i denna obsoleta infrastruktur och marknaden kommer alltid att kraftfullt att såga alla som säger saker som jag säger. Det är mycket viktigt - det handlar om enorma summor och ev. existens - för bolagen att försöka dra in så mycket som möjligt på skiten innan kunderna ser att kejsaren är naken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 10:47

Njae, 3G kommer fortfarande vara bland det snabbaste vi har i Europa ett tag framöver. Wimax är ett komplement och inte en ersättningsteknik här. I Asien ser det helt annorlunda ut då de hoppade över 3G i många länder och gick direkt till wimax/4G.

  • Medlem
  • 2008-05-12 11:53
Ursprungligen av Trineo:

Njae, 3G kommer fortfarande vara bland det snabbaste vi har i Europa ett tag framöver. Wimax är ett komplement och inte en ersättningsteknik här. I Asien ser det helt annorlunda ut då de hoppade över 3G i många länder och gick direkt till wimax/4G.

Enligt Telia är målet att 4G ska rulla i Sverige redan 2010.

Länk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 11:35

mjg: Och man sa precis samma sak angående GSM när det skulle ersätta NMT... saken är den att vi som är pålästa om tekniker har redan läst om vad som "kommer runt hörnet" och då är det svårt att nöja sig med det som redan finns.
Men faktum är att 3G levererar förmodligen mer än vad 95% av användarna behöver.

Det var aldrig meningen att man skulle sitta på telefonen och tanka ned mängder med data och med tanke på hur nöjda folk är med uppkopplingen via edge/gprs med sina iphones så lär ju 3G vara ett steg bättre.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-12 11:53

Jag förstår vad du menar, men i fallet 3G så var nästa steg redan klart att bygga när man ändå valde 3G. Det är ingen slump att t.ex. Japan hoppade över 3G. Varför gjorde dom det? Hur bar dom sig åt?
Redan GSM har allt som allmogen vill ha, men jag talar om något annat här. Inte vad som "behövs" - isåfall så är nästan all teknik onödig - och att åka till månen är absurt slöseri.

Nej, jag talar om att 3G är instabilt och att det inte ens fixar vettigt videosamtal så att åtminstone dövstumma får någon nytta av skiten. 3G är varken GSM eller "bredband". Det är...en bastard framklämd av stressade marknadsekonomer. Det är en trist parentes som vi nu sitter fast med, ty 3G dränerade alla investeringsfonder som kunde ha gått till riktiga doningar.
3G är en av historiens fetaste felinvesteringar. Ett gigantiskt misstag. Föreställ dig att man idag investerade i ett digitalt tevenät som bara fixar 720 interlace i mpeg2 (slutstationen för konsument för lång framtid - typ 50 år - är 1080p mpeg4/H264).

Det är inte jag som hittat på att 3G är ett skämt. Det finns en hel del analytiker därute som dömde ut skiten redan innan det första spadtaget togs i Sverige. Och dom fick rätt.

Asiaterna vet vad det handlar om. Vi europeer måste lära oss att hänga med. Vi måste skärpa oss om vi inte ska bli marginaliserade asiatiska kolonier

Ursprungligen av Trineo:

mjg: Och man sa precis samma sak angående GSM när det skulle ersätta NMT... saken är den att vi som är pålästa om tekniker har redan läst om vad som "kommer runt hörnet" och då är det svårt att nöja sig med det som redan finns.
Men faktum är att 3G levererar förmodligen mer än vad 95% av användarna behöver.

Det var aldrig meningen att man skulle sitta på telefonen och tanka ned mängder med data och med tanke på hur nöjda folk är med uppkopplingen via edge/gprs med sina iphones så lär ju 3G vara ett steg bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-13 09:50

FrrH: Jovisst, men tills det blir kommersiellt stort nog för att inte bara finnas hos early-adopters så kan vi nog vänta till i alla fall 2012 som tidigast. Det är 4år bort... på den tiden har i alla fall jag hunnit med både en och två telefoner.

Sen att 3G är en felsatsning teknikmässigt är en helt annan diskussion, vi har det vi har idag och jag skulle då inte välja bort en telefon bara för att jag har bättre kunskap om tekniken och vet att det finns bättre grejer "runt hörnet".

Ibland blir dessa diskussioner lite väl mycket, vi alla vet begränsningarna och felstegen men att klaga på att iPhone kommer med 3G och inte 4G är väl ändå lite väl över toppen. Bara kolla på Apple´s största marknad, de har ju knappt börjat MMS:a än... och nyligen lärt sig vad SMS är.

Att inte iPhone finns i Japan beror på att de inte har GSM utan enbart 3G!

HSDPA (3G) rullar i 3,6Mbit (och hos vissa operatörer i 7,2Mbit), det vill säga lika fort som många bredbandsuppkopplingar. Det är utbyggt och fungerar på många platser även utanför tätort. Både WiMax och 4G är enbart pappersprodukter som finns tidigast 2010 hos oss.

Nu går ni väldigt Off-topic, håll er till ämnet!

1
Bevaka tråden