Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport-erfaranheter

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på om det är möjligt att sätta upp ett AirPort/ieee1394-nätverk hos min mor. Hon bor i en port, och arbetar i den precis bredvid, alltså är avståndet inte mer än kanske 30 meter. Klarar AirPort och i synnerhet en iBook av det avståndet? Vi snackar centrala Sthlm, så det kanske är för mycket brus i luften?

Verkar onödigt för henne att ha två internetuppkopplingar om det räcker med en.

Martin

  • Oregistrerad
  • 2002-02-04 10:51

Det borde funka tycker jag, räckvidden är ju enligt många uppgifter mycket längre än så. Även genom cement.

Kanske lite tramsigt att notera, förlåt att jag är en märkare. Men IEEE1394 är firewire medan 802.11b är Airport.

:rolleyes:

Jag kör Airport i min lägenhet med tjocka cementväggar. Kanske handlar om 15 meter genom två väggar och då har jag 3 av 5 Airportpunkter i signalstyrka. Med en iBook. (Gamla versionen)

[ 04 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Tobbe Sunesson ]

Du menar betongväggar?

Hur som helst, centrala sthlm gällde detta. Kungsholmen hoppas jag, helst i porten bredvid min så jag också kan nyttja.. el utnyttja :rolleyes:

30 meter kan vara i längsta laget. Jag har gått runt och provat hur långt jag kan gå och jag tvivlar på att jag kan vara 30 från min basstation (Netgear MR314). Vissa basstationer räcker säkert längre än andra.

Erm, ja, jag skrev fel. Jag vet ju trots allt egentligen vad skillnaden mellan 802.11b och 1394 är.

I vart fall får jag väl helt enkelt köpa henne en AirPort eller motsvarande och testa, funkar det inte tar jag den.

Martin

För att förvirra ytterliggare så jobbar 1394 Trade Association på att skapa en standard för att köra FireWire över just AirPort-liknande trådlösa nät. Tanken på "wireless firewire", som det så motsägelsefullt blir, är rätt intressant tycker jag.

Citat:

The IEEE 1394 multimedia standard continued its expansion into wireless applications last month, as the IEEE 802.11e Wireless LAN Task Group adopted Quality of Service (QoS) enhancement proposals made by the 1394 Trade Association’s Wireless Working Group (WWG).  Acceptance of the proposals enables the 1394 TA’s Wireless Working Group to develop a 1394 protocol adaptation layer for devices using the 802.11e QoS provisions.

Läs mera här:
http://www.1394ta.org/Press/2001Press/december/12.3.a.htm

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Du menar betongväggar?

Hur som helst, centrala sthlm gällde detta. Kungsholmen hoppas jag, helst i porten bredvid min så jag också kan nyttja.. el utnyttja :rolleyes:

Jo, Fridhemsplan faktiskt. Men hon vill nog ha sin uppkoppling själv.

Än en gång!
Betongen är inte problemet utan armeringen. För att få veta om det fungerar just i den fastigheten så hjälper det bara att prova sig fram.
Nya ibooken går mycket bättre an allt annat Apple gjort hittils så chansen är stor att det fungerar, men som sagt prova. Låna grejer och testa placering...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Än en gång!
Betongen är inte problemet utan armeringen.

om nån bor i ett betonghus utan armering så ligger dom risigt till i alla fall...

1
Bevaka tråden