Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook "somnar" inte längre

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej på er.

min macbook (svart) somnar inte längre. stänger jag av alla program och bara lämnar den utan att stänga locket så står den bara på trots att ströminställningarna är inställda på att sätta datorn i vila efter en kvart.

stänger jag locket så går den i vila.

behöver jag lämna in den? vad är det som har hänt?

anders

Somnar ? Menar du att stänga av den helt ?

Om du ställer in datorn på vila efter en kvart innebär det väl "bara" att de olika funktionerna går på sparlåga och du bl a sparar ström ?
För att stänga av datorn måste du tex trycka på  högst upp i vänstra hörnet och sedan på "stäng av". Det finns säkert många olika sätt att stänga av datorn helt som andra här på 99.se kan förklara.

jo jag vet allt hur man stänger av datorn. problemet jag har är att datorn inte automatiskt går i vila efter en kvart som den är inställd på att göra.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-05-11 15:48

Fungerar skärmsläckaren fortfarande. Jag har liknande problem på min iBook men där ligger nog felet i leopards skärmsläckare.

Är det någon som vet om det går att ominstallera endast screensaver engine från installationsskivan?

min skärm släcks.

Det här är kanske en dum fråga, men har du försökt med omstart? Kan vara så enkelt som att någon process hängt upp sig.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-11 19:27

EyeTV ger alla Macar insomnia. Bara ett tips.

Min macbook även den svart (första generationen) går inte i vila efter en kvart och inte heller när jag stänger locket. När locket är stängt så låter det som att den försöker somna men vaknar plötsligt upp igen med ett intervall varje minut. Jag har tagit hem en widget som heter "Deepsleep" som sätter datorn i den vilan som datorn hamnar i när man har slut på batterier.

Det är lite krångligt och en tillfällig lösning. Skulle gärna få hjälp med tips hur man lagar vilofunktionen.

  • Medlem
  • 2008-05-20 22:13

har du hittat lösningen? vilo magneten...?

Jag har lekt lite med denna tidigare nämns tex här: http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/90213-magnet-i-ibook.html

Mitt prpblem var dock systembordet som jag senare upptäckte på hårdvarutestet, men i felsökningens iver kom jag i kontakt med detta.

1
Bevaka tråden