Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Layout med statistikdelar

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-11 11:38

Hur förhindra sidbrytning mellan ett brytfält i Delsumma (före) och Huvuddelens först förekommande post i Granska-läget? (T.ex. i Word finns funktionen "håll ihop med nästa" för att förhindra sidbrytning mellan rubrik och första stycket)

Har prövat olika alt. under Definiera del och Packa objekt. Min layout består av Titelhuvud, Sidhuvud, Delsumma (före) <har ett antal sådana delar efter varandra med tillhörande brytfält>, Huvuddel, Delsumma (efter) och Sidfot. Fälten sorteras m.hj.a. manus för att visas i given ordning.

Använder FM7 för Mac.

Tacksam för tips!
Birgitta

Välkommen Birgitta

Jag vet inte om du kollat detta: På statistikdelar går det att ställa in att det skall skrivas ut skrivas ut en ny sida när det kommer en ny (grejsimojs).

Kanske det är det som är fel, ett kryss finns kvar där det inte skall vara det?

Dubbelklicka på alla dina layout-delars "handtag" så får du upp en ruta där du kan göra inställningar på statistikdelen. Kolla i bilden, du kanske har ett kryss på "Börja del på ny sida" eller "Ny sida efter att delen skrivits ut" [ ] "gånger"?

Jo, "Packa objekt" har inte med sidbrytningar att göra egentligen.

Om det inte är detta kanske du behöver ändra höjden på dina delar så att de passa på en sida. Kolla med Förhandsgranskaläget (Kommando + U).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-11 22:24

Tack för alla tips! Jag har kollat att det inte finns några kryss och att layoutdelarna inte är för höga. Jag vill nämligen att delarna skrivs ut fortlöpande. Men när alla delar skrivs ut i en följd händer det ibland att ett brytfält i en Delsumma (före) <som i ditt exempel Delsumma för Date eller Description> hamnar längst ned på en sida och efterföljande post i Huvuddelen skrivs ut på nästa. Jag misstänker att det inte finns något sätt att få det att hålla ihop.

Ah, OK, då är det tvärtom du vill ha det? Du skall då kryssa för "Börja del på ny sida"?

I annat fall får du kanske göra en Workaround, det finns andra sätt att sammanställa data med rubriker mm och få ut det som man vill ha det.

Jag har byggt en lösning för tidrapporter som samlar ihop och formaterar en massa poster, och sedan skickar över det till ett Word-dokument när man klickar på en knapp inuti FileMaker. Du ser skärmbilder i länken ovan.

Just löpande text och sidbrytningar är en av de saker där FileMaker kanske inte är världens bästa lösning. Filmaker byter ju sida för att den mäter och kommer fram till att allt inte får plats. Att få FileMaker att liksom dra ihop saker automatiskt är en funktion som helt enkelt inte finns.

1
Bevaka tråden