Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värme i nya iMac 24" 3,06?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag funderar åter på att köpa mig en iMac. Hade en gen1 när de kom, men ledsnade ganska snabbt på att den lät som en jumbojet så fort man funderade på att öppna photoshop eller surfade med för många fönster uppe.

Kort sagt - den blev jävligt varm.

Är det någon som vet hur det ser ut när det gäller nya 24" 3,06ghz och det nya GeForcekortet? Det känns som att det finns en viss risk att det kommer bli ganska hett under skalet, men fläktljud som följd.

Någon som testat de nya iMacarna än eller hört något? Efter pipljud så är fläktljud förmodligen den värsta jag vet, så detta är helt avgörande för om det blir en iMac, eller om jag tvingas köpa en Mac Pro...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-05 14:01

Även om det inte rör de nya, så rör det ämnet:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=6651287&#6737880

Själv har jag den förra iMacen i Alu, en 2.4ghz med 20" skärm. Blir inte varm alls, hur sval som helst. Låter gör den knappast heller, min externa hårddisk låter mer när den inte används än min iMac gör.

Nu vet jag dock inte hur den nya iMac reagerar med annan processor osv.

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Själv har jag den förra iMacen i Alu, en 2.4ghz med 20" skärm. Blir inte varm alls, hur sval som helst. Låter gör den knappast heller, min externa hårddisk låter mer när den inte används än min iMac gör.

Nu vet jag dock inte hur den nya iMac reagerar med annan processor osv.

Skaffade 20" 2.66 GHz under helgen. Låter ingenting och blir inte varm.
Toppenmaskin.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-05 22:40
Ursprungligen av adress@mac:

Skaffade 20" 2.66 GHz under helgen. Låter ingenting och blir inte varm.
Toppenmaskin.

Låter väldigt skönt att höra,Jag får min på fredag,exakt samma!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-05 23:44

Dåså. Antagligen inget att oroa sig för. Jag tror verkligen inte att Apple skulle skeppa något som skulle, by default, alstra för mycket värme eller vara direkt högljudd.

Ursprungligen av lither:

Dåså. Antagligen inget att oroa sig för. Jag tror verkligen inte att Apple skulle skeppa något som skulle, by default, alstra för mycket värme eller vara direkt högljudd.

Jag har aldrig kommit över 43 grader vid kontinuerlig användning. Ljud hör jag över huvud taget inte. Knäpptyst. Inga döda pixlar heller - men det kanske är mera tur....

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-06 00:51

Jag har 24" Alu 2.4Ghz och antingen fungerar inte fläkten eller så är den helt enkelt tillräckligt kall Jag har aldrig hört fläkten!

Min externa WD Mybook 500Gb överröstar datorn

Men finns det inte en risk att 3,06:an går lite varmare? Med tanke på att det verkar som att Apple "trimmat" hårdvaran för att gå över 3 ghz?

Får leta vidare och se om någon har någon erfarenhet av 3.06:an. Måste beställa på måndag!

Tack för hjälpen!

Ursprungligen av Csoft:

Jag har 24" Alu 2.4Ghz och antingen fungerar inte fläkten eller så är den helt enkelt tillräckligt kall Jag har aldrig hört fläkten!

Min externa WD Mybook 500Gb överröstar datorn

Hehe samma som hos mig ^^

När jag köpte min och tog och installera Leopard på den så stack jag och duscha. När jag kom tillbaka trodde jag den hade dött

Har själv en 500gb WD elements. Låter ju som fanken mot datorn

Har en iMac 3,06 på skrivbordet här bredvid mig. Den går inte varm, är riktigt tyst och fin. Däremot verkar skärmen vara paj. Fenomenet som uppstår är en 10 cm bred lila halvcirkel i mitten på skärmen, den syns endast när jag har svart bakgrund i detta område. Har ringt Apple Care och de har guidat mig igenom diverse trix men inget har hjälpt. TNT kommer imorgon och hämtar den, sedan får jag sitta och vänta ytterliggare 11 dagar på att en ersättningsburk ska komma. Det är riktigt psykiskt jobbigt.

  • Medlem
  • 2008-05-08 18:29
Ursprungligen av Mikey_Lectric:

Har en iMac 3,06 på skrivbordet här bredvid mig. Den går inte varm, är riktigt tyst och fin. Däremot verkar skärmen vara paj. Fenomenet som uppstår är en 10 cm bred lila halvcirkel i mitten på skärmen, den syns endast när jag har svart bakgrund i detta område. Har ringt Apple Care och de har guidat mig igenom diverse trix men inget har hjälpt. TNT kommer imorgon och hämtar den, sedan får jag sitta och vänta ytterliggare 11 dagar på att en ersättningsburk ska komma. Det är riktigt psykiskt jobbigt.

Tycker att du ska skriva till regeringen och begära 3 dagars landssorg! Sånt får bara inte hända!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-09 08:56

Fick min 3,06 24" igår och blev förvånad över hur varm den faktiskt var.
Däremot gav den inte ifrån sig ett ända ljud förutom när jag satte in CD/DVD

Ska jag klaga så är det på att skärmen är så stor. Jobbigt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-09 18:46
Ursprungligen av ivar:

Fick min 3,06 24" igår och blev förvånad över hur varm den faktiskt var.
Däremot gav den inte ifrån sig ett ända ljud förutom när jag satte in CD/DVD

Ska jag klaga så är det på att skärmen är så stor. Jobbigt.

Apple valde aluminium just för att det leder värme bättre så Alu-iMacar ska bli varmare än plast-iMacar har jag läst.

Ursprungligen av ivar:

Fick min 3,06 24" igår och blev förvånad över hur varm den faktiskt var.
Däremot gav den inte ifrån sig ett ända ljud förutom när jag satte in CD/DVD

Ska jag klaga så är det på att skärmen är så stor. Jobbigt.

Ajj, det låter väldigt illa Ev byte mot 20"?

  • Medlem
  • göteborg
  • 2008-05-09 22:28

var har ni köpt era imacar 3.06? funderar att köpa min över appelstore + lägga till 2gb minne .så det blir 4 gb i den borde funka. till spel och film utan att det hackar vad tro ni?

Ursprungligen av swag:

var har ni köpt era imacar 3.06? funderar att köpa min över appelstore + lägga till 2gb minne .så det blir 4 gb i den borde funka. till spel och film utan att det hackar vad tro ni?

Film är garanterat inte något problem. De flesta spel skall väl inte heller vara någon fara? Om du inte skall spela Crysis på max dvs.
Vad vill du använda den till, mer konkret ?

  • Medlem
  • göteborg
  • 2008-05-09 22:57

ska ha den till vanliga saker. typ mail bilder musik se film osv.

då kan du köpa den billigaste iMacen utan problem.

Min 3,06 är svalare än min förra 2,8:a helt ljudlös är den också
Inte sämre gjorde det att man fick Fiber 100Mbit upp o ner i går också!!

Nya 2.8 blir varken varm eller låter något.

Ursprungligen av granholm:

Nya 2.8 blir varken varm eller låter något.

Min 2.8 blir riktigt varm, men den är knäpptyst.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-10 22:47

Fick Macen idag:D.20" 2.66GHz.Låter inget men var kollar man hur värm den är?

  • Medlem
  • 2008-05-10 23:58

Ladda hem Widgeten iStatPro så kommer du att få bra information om värme.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-11 09:20
Ursprungligen av MP:

Ladda hem Widgeten iStatPro så kommer du att få bra information om värme.

okej har gjort det men vad är den normala temperaturen för min imac?någon som vet?

Ursprungligen av fedi-93:

okej har gjort det men vad är den normala temperaturen för min imac?någon som vet?

Tror att det är 35 grader - men vad är normalt ? Kolla denna länk med alla specar:

iMac (Early 2008) - Technical Specifications

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-11 13:51
Ursprungligen av adress@mac:

Tror att det är 35 grader - men vad är normalt ? Kolla denna länk med alla specar:

iMac (Early 2008) - Technical Specifications

Okej,Den brukar vara runt 40 grader men när jag spelar går den upp i 50 .Är det fel på den elr?Hur varm blir din?

Senast redigerat 2008-05-11 17:55
Ursprungligen av fedi-93:

Okej,Den brukar vara runt 40 grader men när jag spelar går den upp i 50 .Är det fel på den elr?Hur varm blir din?

47 - 48 grader. Jag tror det är helt normalt.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-11 20:17
Ursprungligen av adress@mac:

47 - 48 grader. Jag tror det är helt normalt.

Mmm,det är nog så,är inte säker,ska fråga apple imorrn!.Saxat från Apple - iMac - Tech Specs men det är bara inomhus tror jag... :
Line voltage: 100-240V AC
Frequency: 50Hz to 60Hz, single phase
Maximum continuous power: 200W (20-inch models); 280W (24-inch model)
Operating temperature: 50° to 95° F (10° to 35° C)
Storage temperature: -40° to 185° F (-40° to 85° C)
Relative humidity: 5% to 95% noncondensing
Maximum altitude: 10,000 feet

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-11 21:08
Ursprungligen av fedi-93:

Mmm,det är nog så,är inte säker,ska fråga apple imorrn!.Saxat från Apple - iMac - Tech Specs men det är bara inomhus tror jag... :
Line voltage: 100-240V AC
Frequency: 50Hz to 60Hz, single phase
Maximum continuous power: 200W (20-inch models); 280W (24-inch model)
Operating temperature: 50° to 95° F (10° to 35° C)
Storage temperature: -40° to 185° F (-40° to 85° C)
Relative humidity: 5% to 95% noncondensing
Maximum altitude: 10,000 feet

10-35 grader C är rumstemperaturen där datorn kan arbeta felfritt. Det är inte datorns temperatur. När jag spelar ett längre pass med min iMac 17" C2D blir CPU-tempen ca 48 grader och grafikkortstempen (Radeon X1600 128 MB) kan gå upp till 60-65 grader. Dessa temperaturer är normala. Jag kan också tipsa om programmet Temperature Monitor vars gränssnitt jag gillade bättre än iStat. Din dator kommer att stänga av sig själv om den blir för varm. Jag tror gränsen är runt 100 grader.

Bevaka tråden