Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook G4 jättetrög med OSX 10.5.2

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2008-04-16 11:18

Hej!

Jag har en iBook med följandes specs:

Cpu: G4 1.2Ghz
Ram: 1.25Gb
Hd: 80Gb 5400rpm
Vga: R9200 32mb
Optik: Superdrive

Denna datorn är fullt uppdaterad och så "tunad" den kan bli men ändå är den aptrög. Den badbollar för minsta lilla. Och det gårfortfarande inte att göra "reparera skivbehörigheter".

Varför är den så satans trög? Speciellt inne på Flashbacks hemsida är det nästan omöjligt att surfa eftersom bokstäverna hackar fram en halv sekund efter att jag skrivit dom, precis som om datorn var på 200mhz bara.

Allting är jätteslött på den. Ska det verkligen vara så? Eller är Leopard för tungt för en G4 på 1.2Ghz?

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-04-16 11:35

På min ibook (samma konf som din utom hårddiskstorleken) var det en väsentlig prestandaskillnad mellan Tiger och Leopard. Tiger var alldeles utmärkt snabb. När jag laddade i Leopard blev den sirapsseg. Tror nog att det är en bra ide att köra Tiger eller pre-tiger på ibooken.

  • Oregistrerad
  • 2008-04-16 12:00
Ursprungligen av tomcat:

På min ibook (samma konf som din utom hårddiskstorleken) var det en väsentlig prestandaskillnad mellan Tiger och Leopard. Tiger var alldeles utmärkt snabb. När jag laddade i Leopard blev den sirapsseg. Tror nog att det är en bra ide att köra Tiger eller pre-tiger på ibooken.

Ja jag funderar på att slänga in Tiger igen. Leopard blev lite för hypat för min del.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 19:07

Jag körde Leopard på min iBook G4, 1,33 Ghz, 768 MB ram utan att den blev nämnvärt segare än med Tiger. Så verkar som att du ligger precis under gränsen för vad som behövs... Kollat vilken hårdvara som rekomenderas?

Jag sitter med Leopard på en PowerBook G4 12" 867MHz, 640MB RAM (min dotters) och den flyter på helt ok.

Om du inte kan fixa rättigheterna (du startar väl upp från systemskivan?) så föreslår jag att du ominstallerar eller använder TechTool Pro e.d.

  • Oregistrerad
  • 2008-04-16 19:21
Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag sitter med Leopard på en PowerBook G4 12" 867MHz, 640MB RAM (min dotters) och den flyter på helt ok.

Om du inte kan fixa rättigheterna (du startar väl upp från systemskivan?) så föreslår jag att du ominstallerar eller använder TechTool Pro e.d.

Pallar inte konstra med det längre nu. Får bli Tiger på denna. Kan slänga in Leopard på iMacen istället.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-16 19:36

Har en mini g4 med nästamsamma spec som du (gb ram)... det känns som leopard inte gillar att CI inte stöds...

Ursprungligen av Elajtenworld:

Hej!

Jag har en iBook med följandes specs:

Cpu: G4 1.2Ghz
Ram: 1.25Gb
Hd: 80Gb 5400rpm
Vga: R9200 32mb
Optik: Superdrive

Denna datorn är fullt uppdaterad och så "tunad" den kan bli men ändå är den aptrög. Den badbollar för minsta lilla. Och det gårfortfarande inte att göra "reparera skivbehörigheter".

Varför är den så satans trög? Speciellt inne på Flashbacks hemsida är det nästan omöjligt att surfa eftersom bokstäverna hackar fram en halv sekund efter att jag skrivit dom, precis som om datorn var på 200mhz bara.

Allting är jätteslött på den. Ska det verkligen vara så? Eller är Leopard för tungt för en G4 på 1.2Ghz?

Är den alltid slö, eller bara vid vissa tillfällen då du gör något speciellt? Jag har också en iBook G4 1,2 GHz men med 768 MB primärminne och en långsammare hårddisk och jag tycker att det går snabbare med Leopard än med Tiger. Det kan vara så att din hårddisk inte fungerar som den ska. Det kan göra en dator otroligt seg, eller så är det ett rent systemfel som enkelt avhjälps genom att lägga in en ny Leopard.

  • Oregistrerad
  • 2008-04-17 02:06
Ursprungligen av Marcus K:

Är den alltid slö, eller bara vid vissa tillfällen då du gör något speciellt? Jag har också en iBook G4 1,2 GHz men med 768 MB primärminne och en långsammare hårddisk och jag tycker att det går snabbare med Leopard än med Tiger. Det kan vara så att din hårddisk inte fungerar som den ska. Det kan göra en dator otroligt seg, eller så är det ett rent systemfel som enkelt avhjälps genom att lägga in en ny Leopard.

Alltid. Hårddisken är inte speciellt gammal så den är det inte nåt fel på. Har precis installerat om datorn till Tiger denna gången. Tycker att den blivit så här seg efter att jag uppgraderade minnet från 768Mb till 1.25Gb. Men då ska den ju bli snabbare? Men det kan också vara Safari som är kasst och inte klarar av röliga banners?

Uselt iallafall och högst irriterande. Börjar tro att en G4 på 1.2Ghz och 1.25Gb minne är totalt värdelöst i dagens mått mätt men det kan det ju fan inte vara?

Finns det nåt bra program för en total hårdvarukontroll? Har för mig att jag läst att Apples Hardware test inte är speciellt bra.

Gärna en test som riktigt noga kontrollerar minnena med.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Alltid. Hårddisken är inte speciellt gammal så den är det inte nåt fel på. Har precis installerat om datorn till Tiger denna gången. Tycker att den blivit så här seg efter att jag uppgraderade minnet från 768Mb till 1.25Gb. Men då ska den ju bli snabbare? Men det kan också vara Safari som är kasst och inte klarar av röliga banners?

Det är inte säkert att hårddisken är som den ska bara för att den är ny. Prova att installera Leopard på en extern hårddisk om du har en sådan, och starta från den. Om det inte är fel på den interna hårddisken borde det gå ungefär lika segt.

Då är det kanske fel på minnet. Prova att byta till det gamla minnet och se om det fungerar bättre. Kontrollera också att det extra minnet sitter som det ska i kortplatsen.

Hur tycker du att datorn fungerar med Tiger? Fungerar den lika segt eller går den som den ska?

Ursprungligen av Elajtenworld:

Uselt iallafall och högst irriterande. Börjar tro att en G4 på 1.2Ghz och 1.25Gb minne är totalt värdelöst i dagens mått mätt men det kan det ju fan inte vara?

Ja, men i och med att vi båda upplever våra datorer så olika kan jag inte annat än misstänka att något är fel på din dator. Du har helt rätt att det inte ska vara så.

Ursprungligen av Elajtenworld:

....för att surfa lagg/badbollsfritt på sidor med Flash/Java-banners eller kolla på filmtrailers osv??

Just Flash är inte alls bra annat än i Windows-version, och det kan du tacka Adobe för.

  • Oregistrerad
  • 2008-04-17 11:44
Ursprungligen av Marcus K:

Det är inte säkert att hårddisken är som den ska bara för att den är ny. Prova att installera Leopard på en extern hårddisk om du har en sådan, och starta från den. Om det inte är fel på den interna hårddisken borde det gå ungefär lika segt.

Då är det kanske fel på minnet. Prova att byta till det gamla minnet och se om det fungerar bättre. Kontrollera också att det extra minnet sitter som det ska i kortplatsen.

Hur tycker du att datorn fungerar med Tiger? Fungerar den lika segt eller går den som den ska?

Ja, men i och med att vi båda upplever våra datorer så olika kan jag inte annat än misstänka att något är fel på din dator. Du har helt rätt att det inte ska vara så.

Just Flash är inte alls bra annat än i Windows-version, och det kan du tacka Adobe för.

Finns det inget minnestest program till mac då som kan kolla om minnet är kass? Och om det bara satt i till hälften hade väl datorn sagt till om detta eller inte haft 1.25GB? Den märker ju att det finns den mängden minne. Och den verkar vara något piggare i Tiger nu när jag testar. Mycket mindre badbollar hittils. Men nåt som ALLTID laggat oavsett om det varit imacen eller ibooken är när nån jäkla ikon börjar studsa i docken och man scrollar, då hackar det till för varje studs oavsett hur kraftig datorn är. Ska datorn inte ens klarar av Apples egna animationer?

  • Oregistrerad
  • 2008-04-17 11:45

Hur är det med testresultaten jag postade i nåt inlägg längre upp? Är de godkända eller tyder de på något fel?

Btw, när jag hade Leopard, och aktiverade Filevault, fyyyfan va trög den blev då. Då var det verkligen som om det var en 200mhz dator man satt vid. Badbolla hela tiden, vad man än gjorde, och trögare än superlim. Stängde man av Filevault igen så blev den bättre. SKa jag våga slå på Filevault på Tiger?

  • Oregistrerad
  • 2008-04-17 02:18

Gjorde en test med xbench och fick följande resultat:

Results 40.63
System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.4.11 (8S165)
Physical RAM 1280 MB
Model PowerBook6,5
Processor PowerPC G4 @ 1.20 GHz
L1 Cache 32K (instruction), 32K (data)
L2 Cache 512K @ 1.20 GHz
Bus Frequency 134 MHz
Video Card ATY,RV280M9+
Drive Type Hitachi HTS541680J9AT00

CPU Test 56.64
GCD Loop 98.03 5.17 Mops/sec
Floating Point Basic 31.29 743.56 Mflop/sec
AltiVec Basic 238.29 9.50 Gflop/sec
vecLib FFT 68.94 2.27 Gflop/sec
Floating Point Library 36.47 6.35 Mops/sec

Thread Test 52.14
Computation 51.80 1.05 Mops/sec, 4 threads
Lock Contention 52.49 2.26 Mlocks/sec, 4 threads

Memory Test 28.59

System 26.00
Allocate 119.52 438.93 Kalloc/sec
Fill 22.57 1097.32 MB/sec
Copy 15.94 329.28 MB/sec

Stream 31.76
Copy 36.38 751.39 MB/sec [altivec]
Scale 37.57 776.13 MB/sec [altivec]
Add 29.45 627.39 MB/sec [altivec]
Triad 26.39 564.47 MB/sec [altivec]

Quartz Graphics Test 45.83
Line 36.57 2.43 Klines/sec [50% alpha]
Rectangle 44.34 13.24 Krects/sec [50% alpha]
Circle 44.11 3.60 Kcircles/sec [50% alpha]
Bezier 58.56 1.48 Kbeziers/sec [50% alpha]
Text 51.39 3.21 Kchars/sec

OpenGL Graphics Test 59.30
Spinning Squares 59.30 75.23 frames/sec

User Interface Test 25.08
Elements 25.08 115.10 refresh/sec

Disk Test 45.65
Sequential 83.81
Uncached Write 87.05 53.45 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 78.29 44.30 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 81.48 23.85 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 89.31 44.89 MB/sec [256K blocks]
Random 31.36
Uncached Write 11.54 1.22 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 65.10 20.84 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 65.57 0.46 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 97.27 18.05 MB/sec [256K blocks]

Är alla resultaten ok och "rätt" för min maskin eller är det nåt som ej stämmer här?

Man ska nog inte förvänta sig så mycket från en G4 1,2...

  • Oregistrerad
  • 2008-04-17 02:58
Ursprungligen av Gilbert 2:

Man ska nog inte förvänta sig så mycket från en G4 1,2...

Nä men det minsta man kan begära är väl att det ska flyta på bra vid vanlig surfning? Eller ska man acceptera att datorn badbollar och hackar hela tiden oavsett vad man vill göra? Ska man behöva:

* 4 Ghz Cpu
* 30 Tb Hd
* 16 Gb ram
* Geforce 12.000 med 7Gb vram

....för att surfa lagg/badbollsfritt på sidor med Flash/Java-banners eller kolla på filmtrailers osv??

Måste allt vara så jävla effektkrävande nuförtiden? Det får ju en att tänka på de där kompressorerna som dragsters använder, som kräver en mindre V8 för att orka drivas.

Jag anser att:

1.2 Ghz
1.25 Gb ram
5400 Rpm hd
R9200 32 Mb

...ska räcka för vanligt jävla surfande. Annars har ju Apple misslyckats kraftigt på den punkten.

Btw, det är inte bara min iBook som går på knäna vid rörliga banners och liknande.

Min Intel iMac Intel Core 2 Duo 2.16 Ghz med 1Gb ram går också på knäna.

Hur sjukt ät det?

Kan inte klaga på min iBook G4, 1,2 GHz, 1,25 GB RAM, 160 GB 5400 rpm HD med Tiger. Att jobba i Adobe CS3 samtidigt som man surfar och bränner en och annan skiva i Toast går finemang - så länge man inte jobbar med 500 MB-filer i PS. Får faktiskt betydligt fler badbollar på min jobb-G5:a 2x1,8 GHz, 1,25 GB RAM vilket antagligen beror på att den "kastar sig över" stora jobb med sin i jämförelse rena råstyrka och sedan blir strypt av den klena tillgången till RAM (väntar fortfarande på att IT-killarna skall behaga införskaffa ett par friska GB).

Det som nog lättast sänker en G4:a är flash-grafiken på Aftonbladet. Mot detta finns motmedel (exvis SafariBlock) och vips försvann majoriteten av mina badbollar. Med andra ord - surfa inte på AB när du skall få något gjort i andra program...

Leopard brukar strula om man väljer att uppgradera från Tiger. Bästa rådet är att alltid köra in en helt fräsch installation från grunden, framför allt på "äldre" burkar.

Bra tips i övrigt finns att läsa här:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.148850

http://macworld.idg.se/2.1038/1.156095

  • Oregistrerad
  • 2008-04-18 15:22
Ursprungligen av Mikamar:

Leopard brukar strula om man väljer att uppgradera från Tiger. Bästa rådet är att alltid köra in en helt fräsch installation från grunden, framför allt på "äldre" burkar.

Bra tips i övrigt finns att läsa här:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.148850

http://macworld.idg.se/2.1038/1.156095

Jag kör alltid rena installationer vad det än är jag ska installera. För övrigt så verkar datorn avsevärt piggare med Tiger nu.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-05-10 13:43

okså liknande problem, men märkte bara att det blev mkt slöare med 10.5.2 uppdateringen.. 10.5.1 gick snabbt och lätt för mig.. förhoppnignsvis fixar .3 det.. who knows..

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-05-10 13:53

okså liknande problem, men märkte bara att det blev mkt slöare med 10.5.2 uppdateringen.. 10.5.1 gick snabbt och lätt för mig.. förhoppnignsvis fixar .3 det.. who knows..

1
Bevaka tråden