Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är du medlem på 99.se?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej, jag heter Alfred och jag håller på att skiva ett arbete i skolan om forum och därför har jag en fråga.

Varför är du medlem på 99mac

1. Diskutera och bevaka nyheter (och rykten)
2. Få hjälp om nåt pajar
3. Hjälpa till om jag kan

Lycka till med Arbetet!

1. Startade medlemskapet för att kunna få hjälp vid behov då jag köpte min första mac
2. Jag är kvar av samma anledning + för att diskutera andra Appleprodukter, nätverk och rykten.
3. Dessutom tycker jag att det finns många trevliga medlemmar här.

Hej Alfred.

Jag heter Peter och är medlem på 99mac först och främst för att få läsa andras åsikter och utrycka mina egna om ett ämne jag är intresserad av och kan hyfsat mycket om.

Sedan är jag också medlem för att få tillfälle att briljera med mina överskattade kunskaper om allt från programmering till hur man "låser" sin hemsida.

Ett annat skäl till varför jag är medlem är för att få en dos av den tillfredsställelse det ger att kunna hjälpa någon med ett för henne stort eller litet problem. Att göra någon glad helt enkelt.

Ytterligare ett skäl är för att införskaffa information och läsa nyheter, men det var mest förr, numera hittar jag oftast nyheter på andra sidor och går som sagt hit mest för att få ta del av andras reaktioner och uttrycka mina egna om samma nyheter.

Ett sista skäl är att få ta del av den gemenskap som vissa av oss Mac-användare delar, i det att vi också är intresserade av företaget Apple, dess marknadsföring, strategier, affärsutveckling, produktmatris, filosofi och ideologi samt delar ett intresse i och fascination av deras legendariska grundare Steven Jobs och hans vedermödor i sina olika affärs- och livsprojekt.

Om du med din fråga varför jag är medlem på 99mac menar i jämförelse med andra Mac-fora så är svaret att jag också är medlem i andra, men att 99mac är ett bra svenskt komplement till de amerikanska.

Informations- och kunskapsutbytet; närheten till effektiv hjälp. Utbytet av att själv kunna bidra med hjälp till andra är väl kanske det som ger mest, det känns bra på någe' vis!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-05-10 08:54

Gick med då 99mac startades eftersom det var ett bra ställe att få och ge kunskap för oss Pros.

Jag gick med för att kunna ge och få professionell hjälp i frågor som annars kan vara svårt att finna svar på.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-10 09:46

Hade aldrig suttit vid en mac pipeline "av här magnituden" som jag har nu på min nuvarande arbetsplats. Va tvungen att få information snabbt, o det fick jag här!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-10 10:09

Att knyta kontakter och diskutera macrelaterade frågor.
Hade det inte varit för en medlem på 99mac hade jag inte fått konsultuppdrag hos ett företag, och utan det hade jag nog inte varit tillräckligt intressant för Ericsson att anställa mig.

Så 99mac kan förändra ditt liv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-10 11:44

1. supporten från alla medlemmar och den samlade kunskapen
2. delaktighet och egen support av datorväldens viktigaste plattform (mac)
3. att få uppleva en fungerande community och se en mycket positiv sida av Internet

Inledningvis för att lösa något eget datorproblem. Efter ett tag märkte man att det fanns roliga diskussioner som man kunde lära sig mycket annat av.

Senast redigerat 2008-05-10 13:06

1) Gemenskapen man känner när man kör Mac.
2) Kunskaperna som finns här, känslan att man kan hjälpa och dela med sig.
3) Man LÄR sig hela tiden nya saker.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-10 13:46

Tillfredställelsen av att "trolla"

Ärligen... jag minns inte varför jag gick med, troligen för att jag trodde det skulle finnas svar på någon fråga jag hade just då. Sen har det mest vuxit till att bli en social grej. Jag har varit med på många IRL-träffar förr med 99maccare.

Jag blev medlem för att det är ett skön sida helt enkelt. Man får snabbt reda på nyheter och nya rykten och det gillar jag!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-10 15:52

Jag blev medlem för att få hjälp med min mac, och sen har det blivit att man läser lite då och då om nya saker som händer.

Ursprungligen av Affe_Kaffe:

...
Varför är du medlem på 99mac

Från tid till annan ställer jag mig samma fråga - och kommer till en rad olika svar

• lathet - jag orkar inte släcka ner eländet
• behov - jag vill kunna få underbyggda svar på mina frågor
• spänsten - alla olika individer berikar samtalet

Under en ganska lång följd av år har de två sistnämnda varit de förhärskande skälen, men med tiden har alternativ ett blivit det förhärskande. Diskussioner får inte längre hetta till - "det tjafsas redan tillräckligt i andra trådar", att häva upp sin röst och protestera mot "inympade sanningar" motarbetas - "måste Du bråka om detta också?", att försöka uppmana till kamp mott alla Gluff-gluffars tilltag viftas undan - "lösningen finns ju där".

Det börjar kännas som om klimatet blivit precis så svenskt som landet fullt av krusbär och mellanmjölk klarar - lite lagom.

För tisdagarna, helt klart.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-10 21:21

* för uppdatering om nått nytt... eller få kunskap?
* kanske ge en hjälpande hand eller skälv få hjälp?
* Stilren och ett väluppfostrat + lärorikt Forum !

Senast redigerat 2008-05-10 21:32

I första hand för att lära mig mer om Mac eftersom jag köpte min första Mac-dator i december-07. Kul också när man känner att man kan svara på någon enklare fråga ibland och ge tillbaka för alla råd man kan få här. Har blivit imponerad av de ibland mycket seriösa och intressanta diskussionerna.

Blir förvånad över Leonardos kommentar att diskussioner inte längre får hetta till. Jag tycker själv att det har varit många diskussioner som har just hettat till.

Saknar nog bara en mer jämn blandning av tjejor-killar eftersom det gissningsvis bara är 10 % av kvinnligt kön här. Lite grabbig stämning ibland.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-05-11 03:44

Det började med att jag själv behövde hjälp. Sedan har jag själv kunnat hjälpa till någon gång då och då.

Man fastnar lätt i att sitta och läsa olika problemställningar. Det är väldigt lärorikt.

Det är också kul med nyhetsbevakningen och reaktioner på nya grejor, man får en temperaturmätare på olika grejors värde och användbarhet.

1: Få hjälp / Hjälpa till
2: Trevliga mac-träffar i Umeå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-11 16:59

Få och ge hjälp.

Gillar väl gemenskapen lite men ser gärna att mina vänner inte är lika insnöade på datorer som jag. Det skulle bli en data-överdos...

  • Medlem
  • 2008-05-11 17:01

Ändrar rubriken från "...99mac" till 99.se.
Admin

Jag blev medlem några veckor efter att jag skaffat min första, och hittils enda, iPod.
Frågade olika saker på ett annat forum och blev tipsad om det här forumet. Snart 3 år senare är jag fortfarande kvar, nu har jag även switchat och sitter på en MBP 17", vilket har en stor del med forumet att göra faktiskt då jag bara blev mer och mer sugen på Mac efter att ha läst mycket här.

Nu är jag väl mest kvar för att jag gillar stämningen på forumet (oftast iaf) och för att kunna fråga och diskutera olika saker. Att hjälpa till kanske inte riktigt är min avdelning än så länge då jag fortfarande är ganska grön inom mac-världen (mindre än ett år) men jag gör så gott jag kan också

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-11 18:55

För att man får svar på sina frågor. Den här blandade kompetensen har jag aldrig sett på ett forum innan och då har jag hängt på forum sedan jag kan minnas, i alla dess former.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-11 19:18

För att träffa likasinnade. Sedan för att hitta folk att diskutera med. Får mycket bättre svar här i jämförelse med i datoraffärren. Apple tar ju betalt på sin telefonsupport. Jag har fått massor av råd här. Det bästa som hänt i den svenska macvärlden!
Lycka till med arbetet!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-05-11 19:21

Började som medlem på 99musik (Sveriges bästa forum för musiker) för att kunna nörda om syntar med likasinnade...och det föll sig naturligt att titta in på 99mac efter att jag införskaffade min första Mac...

  • Medlem
  • 2008-05-11 19:48
Ursprungligen av Affe_Kaffe:

Hej, jag heter Alfred och jag håller på att skiva ett arbete i skolan om forum och därför har jag en fråga.

Varför är du medlem på 99mac

Vad är det för arbete du ska skriva? Hur tänker du presentera något vettigt baserat på bara en enda fråga? Berätta gärna vad du håller på med.

Tack för alla inlägg.

Tack för alla inlägg!
Jag håller på med samhällsarbete om massmedia där jag tänkte att jag skulle försöka analysera fenomenet forum på internet. Men det var svårt att hitta fakta så jag bestämde mig för att fråga de som är vet bäst.
Min frågeställning är: Varför finns forum på internet?

Så är det någon som har något som kan hjälpa mig att svar på denna fråga så är jag väldigt tacksam. Har du det minsta som du tror kan hjälpa mig att svara på denna så skriv. Jag är jätte tacksam. Och fortsätt svara på den andra frågan också.

Alfred

Ursprungligen av Affe_Kaffe:

Varför finns forum på internet?

Var skulle de annars finnas?

Människor har i alla tider kommunicerat på olika sätt. "Internet forum" är ytterligare en form av kommunikation.

En stor skillnad mellan "vanlig kommunikation" (dvs inte via internet) är att en del forum tillåter dig att vara anonym, vilket kan få en rad konsekvenser (för språk, ton, ärlighet, etc, etc).

En annan viktig egenskap är att alla kan ta del av diskussionen (dvs läsa), inte bara de som för diskussionen (dvs de som skriver inlägg). På så sätt är internet forum väldigt lika sin förebild (Forum = a public meeting or assembly for open discussion).

Jag skulle nog dock säga att den främsta fördelen med forum är att de dramatiskt underlättar kommunikation mellan liksinnande, t.ex. Mac-nördar!

Bevaka tråden