Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiering över Firewire 400MB/s tar längre tid

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska ge min MacBook till farsan så då tänkte jag att det är väl
en snabb sak att starta upp i Firewire Target mode och ösa
över de 41GB som ligger på, och enligt mina beräkningar:

400Mb/s = 50MB/s

41GB = 42000MB

42000 / 50 = 840s = 14 minuter

Men när jag startar kopieringen så får jag en beräknad tid på
"över 1 timme" och nu har jag kopierat hälften på en halvtimme.

Vad är det som gör att en Mac i FW target mode kopplad till
en annan Mac går i mindre en 25% av hastigheten ???

Jag har haft liknande situationer med USB 2.0 där hastigheten
varit löjligt låg jämfört med 480Mb/s.

SN

Det är en teoretisk maxhastighet, inte en garanterad lägstahastighet. Faktorer som hur snabb din hårddisk är spelar också roll.

Precis som redglittercoffin skriver; 400 Mb/s är den maximala trafiken i kabeln. Men det finns två faktorer till som gör att du inte kan skicka så mycket data från maskin 1 till maskin 2.

1/ Din dator är inte dedikerad åt att arbeta med firewire. Den ska läsa och skriva till hårddisken (i den mottagande datorn vilket ockuperar SATA-bussen) samt hålla på med bakgrundsaktiviteter.

Här inkluderar vi även hårddisken. Kan hårddisken pumpa ut 40 MB per sekund konstant? Antagligen inte.

2/ Som med alla överföringsprotokoll finns overhead; alltså att för varje liten mängd data som skickas, måste även kontrollsignaler och sådant skickas med för att säkerställa att datan faktiskt levererades som tänkt.

Till exemepel måste mottagaren säga "jag har tagit emot paketet och det är OK" (att det är OK vet mottagaren tack vare en kontrollsumma som också skickas med) för varje paket.

Firewire 400 är halv-duplex så bara en enhet kan sända åt gången.

Den ena är FW target dvs det finns inga andra processerdå hårddisken är direktkopplad till FW porten (på det sätt den görs i FWTM), den andra har inga andra störande program igång.

Tycker bara att <25% är lite kasst under omständigheterna.

25% är ca. 12MB/s vilket inte borde vara någotproblem för varesej buss eller hårddisk.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-09 17:34

Akta ni blandar ihop Megabit(Mbit) och Megabyte(Mb).

Firewire 400 har den praktiska hastigheten på 400 Megabit(1000000bitar) per sekund. Detta är dock väldigt beroende på vilken form av chip man använder, intelmacarna har ett ganska kasst sådant i jämförelse med ppc-macarna. Och hänvisar resten till marcus inlägg ovan.

USB2 har 480 Megabit som teoretisk maxhastighet, och ligger rent praktiskt på runt 300 till 350 Megabit.

Ursprungligen av Sidde:

Akta ni blandar ihop Megabit(Mbit) och Megabyte(Mb).

Vem blandar ihop ???

Läs min första post!

"400Mb/s = 50MB/s"

Ursprungligen av SkrotNisse:

Vem blandar ihop ???

Läs min första post!

"400Mb/s = 50MB/s"

Jepp, du delar 400M(bit) / 8 bitar per byte = 50 M(byte), men du glömmer kontrollsiffrorna. En överförd byte kanske behöver en-två (eller flera) kontrollbitar, så man brukar dela med 10, det är ingen exakt vetenskap.

Men som sagt, de interna hårddiskarna i de bärbara modellarna är oftast 5400 varv, inte 7200 varv som är normalt diskar stationär datorer. Det finns flera trådar här redan om 5400 varv vs 7200 varv. Så jag håller med om vad som sagts tidigare att flaskhalsen är just disken.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Vem blandar ihop ???

Läs min första post!

"400Mb/s = 50MB/s"

Man förkortar inte Megabit per sekund som Mb/s utan Mbit/s därav den något tvetydiga formeln.

Ursprungligen av Firechild:

Man förkortar inte Megabit per sekund som Mb/s utan Mbit/s därav den något tvetydiga formeln.

Har du bestämt det?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-09 17:40

Ser att du ska skriva massa data till en laptop-hårddisk. Den disken klarar nog absolut inte hastigheterna en firewire-anslutning kommer upp i. Så hårddisken är nog den största flaskhalsen i detta läge

Ursprungligen av Sidde:

Ser att du ska skriva massa data till en laptop-hårddisk. Den disken klarar nog absolut inte hastigheterna en firewire-anslutning kommer upp i. Så hårddisken är nog den största flaskhalsen i detta läge

Ok, inte ett bra svar men ett bra svar... ;o)

Tack då vet jag!

SN

Skrivhastigheten till de flesta laptopdiskar ligger mellan 10-20MB/s och en kopieringstid på en timme framstår väl då som ganska rimlig?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-09 23:28

En videofil på en GB går mycket, mycket snabbare att kopiera över än 1000 filer med en sammanlagd storlek på en GB.
Är disken formaterad i Fat32 eller Mcas HFS+ så är skillnaden också stor på skrivhastighet.
Många parametrar blir det

1
Bevaka tråden