Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klistra in som ren text med ⌘V

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett otyg - i mina ögon - är att många program har börjat stödja att man klistrar in text med stil som standard (t.ex. typsnitt, fet stil, storlek, färg och även HTML). Jag har inget emot funktionen i sig, bara att den tagit över ⌘V, det vanliga kommandot för att klistra in.

Om man t.ex. högerklickar på en länk i Safari och väljer "Kopiera länk" så kopieras inte bara själv URL:en utan även texten som står i länken. När man sen klistrar in länken i Adium (som stödjer text med stil) får man texten som en HTML-länk.

Jag vet inte hur ni andra vill ha det, men personligen vill jag alltid klistra in det som ren text istället, något som finns som kommando i programmen som stödjer detta: "Klistra in och matcha stil" under Redigera-menyn (eller "Paste and Match Style" under Edit om programmen inte är översatt till svenska). Snabbkommando för detta är det inte helt enkla ⌥⇧⌘V som jag tvingats använda varje gång.

Men det finns ett enkelt sätt att lösa det. I Systeminställningar under Tangentbord och mus finns en flik som heter Kortkommandon. Där kan man tilldela och omdefiniera kortkommandona för alla program (eller möjligen bara alla Cocoa-program).

Genom att lägga till menyvalet Klistra in och matcha stil och Paste and Match Style med kortkommandot ⌘V kommer man att få ⌘V som kommando för detta i de program som stödjer detta alternativ. Är man lite lat kan man lägga till det för alla program, annars kan man lägga till det bara för de program det gäller.

Såhär ser Adiums Redigerameny ut i vanliga fall:

Såhär ser det ut efter att man ändrat kortkommandot och startat om Adium:

Äntligen så klistrar jag alltid in ren text med ⌘V!

Om man är ambitiös och ändrat enbart för ett specifikt program kan man också tilldela ⌥⇧⌘V till det vanliga Klistra in, men det lämnar jag som en överkurs...

(Allt detta gäller i 10.4, det är möjligt att det fungerar annorlunda i 10.5.)

Härligt Adrian, har oxå stört mig på det. Ska genast se om det fungera lika bra i 10.5 när jag kommer hem.

Tillägg: Fungerar lika enkelt att ställa in i 10.5

Senast redigerat 2008-05-09 17:14

Tack för tipset!

Tack Adrian. Jag har stört mig ofantligt mycket på det.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-05-11 13:24

Tack så hemskt mycket, har stört mig på det i mail framförallt

Underbart tips, tack Adrian.

Försökte få detta att fungera i Word (2004, en ganska gammal version alltså), men det gör det inte, jag kan bara få Word att byta ut sin vanliga "Klistra in" mot "Klistra in special", då poppar det upp ett fönster i vilket man måste dubbelklicka på "Oformaterad text". Vilket är en förbättring, men inte riktigt i mål. Coolt i alla fall! Tack!

Parentes: Om någon undrar över varför jag anser att Microsofts programmerare är puckon är det för just detta: Om jag inte är nöjd med det normala beteendet i snabbkommandot/menykommandot "Klistra in" (som är att klistra in formaterad text, och istället väljer "Klistra in special", så tar Microsofts programmerare och väljer det enda förvalet man kan vara säker på att användaren faktiskt inte vill ha (som är att klistra in formaterad text), då denne aktivt valt något annat från början "Klistra in special". Det är väldans typiskt och i mitt tycke ganska ofta förekommande i Microsoftprodukter. Men detta är en parentes förstås, sorry!

Senast redigerat 2008-05-11 15:42

Bra tips. Formaterade urklipp är ett riktigt otyg.

Jag tänkte uppdatera den här tråden lite för Mac OS X 10.6.

Principen fungerar fortfarande på samma sätt, det är bara lite annan utseende på inställningspanelen samt att kommandot ändrat namn (i Adium i alla fall, som var mitt exempel ovan).

För att lägga till ett nytt kortkommando går man in i Systeminställningar och väljer Tangentbord. Sen markerar man Program i vänstra kolumnen och klickar på plustecknet under den högra kolumnen. Där fyller man i det exakta namnet på menyvalet och väljer ett kortkommando:

Observera att det som förut hette Klistra in och matcha stil i Adium numera heter Klistra in och matcha stilen. På engelska heter det fortfarande Paste and Match Style i de program jag stött på det.

När man lagt till sina kortkommandon kan det se ut såhär:

Såhär såg Adiums meny ut före ändringen:

Och såhär efter ändringen:

Observera att program som saknar detta menyval och bara har Klistra in påverkas inte. För dessa program är Klistra in fortfarande ⌘V precis som vanligt.

  • Medlem
  • 2011-01-12 22:06

Jag klistrar nästan alltid in oformaterat, men jag har lärt mig kortkommandot. Jag tycker att det är helt rätt att cmd+c och v hanterar det som markeras no more no less. Om man vill klistra in annat än det man har i urklippsminnet ska man ta till alterenativa kommandon, imho. Annars blir det konstigt i program där man vill ha det beteendet, texi indesign.
Jag blir mindre och mindre intsserad av avvikelser och anpassningar, håller man sig till standarder blir det det lättaste i slutändan.

Jag har också "lärt" mig det även om jag inte gillar det rent ergonomiskt. Och nu finns ⌥⇧⌘V till och med i MS Word 2011. Men tyvärr fungerar det inte fullt ut på det sätt som man vill. Det skippar visserligen formatmallar men behåller annan formatering som fetstil, färg, länkar etc.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag har också "lärt" mig det även om jag inte gillar det rent ergonomiskt.

Ja, precis. Det är ju inte det enklaste med ett kommando som kräver 4 tangenter samtidigt.

Men min lösning ovan är inte perfekt heller. Vissa program tappar helt enkelt klistra in-funktionen om de ibland har både ⌥⇧⌘V och ⌘V och ibland bara ⌘V.

Som Mail t.ex., i själva brevet har man båda kommandona, men fälten för mottagare och rubrik är det bara ⌘V och har man då bytt ut ⌥⇧⌘V till ⌘V generellt i programmet så finns det helt plötsligt inget snabbkommando alls för att klistra in i dessa fält.

  • Medlem
  • 2011-01-12 23:08

Trefingergreppet eller pianogreppet sitter i ryggmärgen för en gammal Quark XPress/InDesign-användare som jag..

Om man använder Launchbar eller liknade så finns det ett freeware man kan använda. Då kan man även få med lite enklare städning av texten.

Plain Clip - Carsten Blüm: Mac Development

Tillägg: man kan så klart även använda Plain Clip i Dock och bara klicka på när man behöver rensa det som ligger i urklipp.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Om man använder Launchbar eller liknade så finns det ett freeware man kan använda. Då kan man även få med lite enklare städning av texten.

Plain Clip - Carsten Blüm: Mac Development

Tillägg: man kan så klart även använda Plain Clip i Dock och bara klicka på när man behöver rensa det som ligger i urklipp.

Tack för tipset, det ska jag definitivt lägga in.

Ok, shift + klick för att göra inställningarna glömde jag skriva också.

Här är en alternativ metod med AppleScript: Customize Your Mac’s “Paste and Match Style”

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-11-24 10:10

De få gånger jag vill rensa text från formateringen klistrar jag in den formaterade texten i adressfältet i Safari/Firefox för att sedan klippa ut den ren och fin.

Sökfältet i Mail och Spotlightrutan fungerar bra det med, det gäller att hitta det sätt man själv är bekväm med.

1
Bevaka tråden