Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bygga enkel sajt för uppladdning av privata filer?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj.

Har en liten undran. Har någon ett enkelt tips för att göra en liten liten sajt för att ladda upp mina skolarbeten osv så man kan nå de överallt genom något simpelt login system eller bara ha så att sidan frågar efter ett lösenord?

Vill somsagt inte hosta det på något rapidshare eller liknande, bara så filerna kan lägga sig på min server och hämtas med en länk.

Vill bara att jag själv ska behöva ladda upp filer och skiter ifall det är något UI, ren text duger fint. Någon som har någon snabb enkel lösning?

Hoppas någon har ett enkelt sätt att lösa detta

Vet inte om jag har förstått frågan rätt men skulle du inte kunna skicka dina filer (skolarbetena) till ett gmail-konto ? Du kan nå det från alla datorer. Läste idag i nya MacWorld ett inlägg hur man kan lätt kan ladda ner stora bilagor till sin e-postadress. Det står att när man laddat ner Magic Mail Folder kan man "skapa mappar på skrivbordet och döpa dom till e-postadressen och när något läggs i mappen skickas det omedelbart till den adress som mappen döpts till". Låter som en smart och snabbt sätt att maila bilagor. Tinyurl.com/5nxr45

Problemet är att skolan har blockerat emailsiter osv, därför kom jag på iden med en liten server att tanka upp sina filer på. Snabbt och enkelt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 00:33

Tillhör det webbutrymme till någon anslutning du har? Annars finns det gratis dito. Lägg upp en mapp med "knäppt namn" och tanka upp dina filer där. Om du lägger in en index.html fil i mappen så kommer filerna inte listas om någon skulle lyckas knäcka ditt "knäppa" filnamn. Sedan är det bara att hämtas vida webbläsaren.

Om det är något åt detta håller du tänkt dig och vill ha mer detaljer så säg till

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-08 08:08

Ett sidospår är att du köper ett USB-minne och lägger arbetena på. Då har du dem alltid med dig (även om internet är nere) och så länge du inte glömmer minnet nån stans lär ingen annan komma åt filerna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-08 08:50

Ftp??

  • Medlem
  • Sverige
  • 2008-05-08 10:55

Papaya kanske???

http://lightheadsw.com/papaya/

Kostar dock en slant

  • Medlem
  • 2008-05-08 12:56

USBminne har jag men glömmer ibland ofta och ibland klyddar drivrutiner och shit.

Och jo mitt mål är en ftp där jag hostar filerna, problemet är ju att man inte går runt med kontouppgifterna till det stort sett

Ursprungligen av Ipod_Lover:

USBminne har jag men glömmer ibland ofta och ibland klyddar drivrutiner och shit.

Drivrutiner till usb-minnen, vad kör du för stenåldersoperativsystem? Har aldrig haft problem med usb-minnen och drivrutiner. Varken med windows eller os x.

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Och jo mitt mål är en ftp där jag hostar filerna, problemet är ju att man inte går runt med kontouppgifterna till det stort sett

Spara inloggningsuppgifterna i ftp-programmet eller en textfil på datorn, men eftersom du funderar på och lagra filerna på ftp har du väl möjlighet att bestämma användarnamn och lösen för kontot att det borde inte vara några större problem och komma ihåg dessa.

Om du har fast Internetuppkoppling hemma kan du ju använda FTP-servern i Mac OS X och därigenom komma åt filerna du har lokalt utifrån. Du startar den från Delning i Systeminställningar.

Annars tycker man ju att om skolan tänkte till lite tillät de åtkomst mot era användarkonton utifrån. Det kanske de gör redan, har du kollat det?

Som tidigare sagts är http://getdropbox.com/ en klockren favorit.

Men även http://drop.io/ fungerar utmärkt och har förutom det vanliga en hel del speciella funktioner som att kunna ringa och lyssna på sina filer eller varför inte faxa in ett dokument? Ta en titt.

Hint: Skolan kör windows med riktigt strypta begränsningar.

Kollade på dropbox, fast det som jag menar är då att om jag sitter och skriver ett arbete på en dator i skolan och kanske vill lägga upp den på min ftp att hosta där så jag kan nå den på antingen iMacen där hemma eller på en annan skoldator.

Om inte enkel lösning finns så ser faktiskt inte drop.io så dumt ut

Edit: Katinka, typ något liknande fast jag skulle vilja ha en funktion för att ladda upp filerna till ftp servern från tex skoldatorn. Har redan ftp serverplatsen redo så bara att komma på hur Skiter rätt mycket i säkerheten då det bara kommer vara nårra fjuttiga word dokument el liknande.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-09 08:20

Tillåter skolan ftp då? Det låter som en något tveksam säkerhetspolicy att blockera internetmail men tillåta ftp!

visst man kan ju gå till ftp servrar via internet explorer men längre än det kommer man inte då man inte kan installera eller något alls.

Ursprungligen av Ipod_Lover:

visst man kan ju gå till ftp servrar via internet explorer men längre än det kommer man inte då man inte kan installera eller något alls.

Om inte jag missminner mig lär det säkert finnas något ftp program för windows som inte kräver installation utan som kommer som en zip-fil, kanske det fungerar.

Om inte lägg ett ftp programmet på ett usb-minne eller kör portable firefox med fireftp. De är de förslag jag kan komma med rent spontant

okay, nu har jag dock telia shit så har nån klurig 1234567 kontonamn, även flummigt lösenord. Bäst med annan leverantör isf eller?

Min egen ide är bara att glömma lr?

Windows har (eller hade åtminstone) ett kommandoradsbaserat FTP-program som du kommer åt med kommandot ftp.

  • Medlem
  • 2008-05-10 09:43

vad sägs om webdav emot någon server, typ din hemdator (om den är ansluten till nätet konstant). Webdav går över http och om jag inte mins fel kan även windows montera webdav kataloger i filsystemet

.mac löser det.

yzx.se - Länkkatalog - Sök: surfa du kan ju testa de här sidorna. Jag har inte provat men man ska tydligen klara alla filter, iallafall tills sådana sidor blockas

Okay tack för tipset. Värt ett försök.
Testat JoeJoe's PHP proxy men det funka inte, men har man tur funkar surfahemligt.se

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-11 22:33

Mm, det är mindre klydd med ett USB-minne, t ex från SanDisk. Jag använde mitt i två år och nästan varje dag då jag plugga. Vi använde både Mac och PC i skolan. Och det klydda väldigt sällan. Inga drivrutiner användes någonsin. Jag använder det än idag, 1,5 år senare. Där finns såna där halsband, precis som för mobiler, så kan du hänga det runt halsen så glömmer du inte det.

SanDisk Cruzer® Micro Skin USB Flash Drive

Det ingår två extra skins, rosa och blått. Samt ett svart halsband.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 10:30

Varför inte utnyttja ftp:n du redan har tillgång till. Allt du behöver göra är att fixa ett enkelt php-script som laddar upp filer och sedan skapa en .htaccess-fil till mappen som filerna sparas till. Förutsagt att du vill skydda mappen med inloggningsuppgfiter.

Ursprungligen av .mp3:

Varför inte utnyttja ftp:n du redan har tillgång till. Allt du behöver göra är att fixa ett enkelt php-script som laddar upp filer och sedan skapa en .htaccess-fil till mappen som filerna sparas till. Förutsagt att du vill skydda mappen med inloggningsuppgfiter.

Jo, något sådant jag menar. fast bara lägga en lösenordsförfrågning på index sidan.
Något tips vart man kan få tag i ett sådant script?

Och jo, RapidWeaver verkar nice, dock inte tillgång till kort att inhandla via nätet och ja mina föräldrar är typ rädda för att handla via nätet (lol).

Tänkte även på Box.net - Free Online File Storage, Internet File Sharing, Online Storage, Access Documents & Files Anywhere, Backup Data, Send Files
kan det va något?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-13 17:00
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Jo, något sådant jag menar. fast bara lägga en lösenordsförfrågning på index sidan.
Något tips vart man kan få tag i ett sådant script?

Kodade ihop ett en liten bit php som gör det möjligt att logga in med user/pass och sedan lista alla filer och undermappar i den valda mappen. Användarnamnet är satt till 'user' och lösenordet till 'password'. Vill du byta lösenordet måste du md5-hasha det först. Bara att googla på ngt i stil med 'md5 generator' kommer du hitta rätt. Sedan är det bara att ladda upp filen till ftp:n och döpa den till index.php. Hoppas det här hjälper dig en bit påvägen.

<?
	session_start();
	
	$realUser = "user";
	$realPass = "5f4dcc3b5aa765d61d8327deb882cf99";
	$postUser = $_POST['user'];
	$postPass = $_POST['pass'];
	
	if (isset($postUser) && isset($postPass)) {
		
		if ($postUser == $realUser && md5($postPass) == $realPass) {
			
			if ($handle = opendir('.')) {
			    
				while (false !== ($file = readdir($handle))) {
			        
					if ($file != "." && $file != "..") {
			            echo "<a href=\"".$file."\">".$file."</a><br />";
			        }
			    }
			
			    closedir($handle);
			}
		}
	}
	
	else {
?>
	<form action="" method="post">
		<p>
			<input type="text" name="user" />
		</p>
		<p>
			<input type="password" name="pass" />
		<p>
			<input type="submit" value="Logga in">
		</p>
	</form>
<?
	} 
?>

Tackar för koden .mp3!
Ska bara se om jag lyckas med det nu
testade precis, fick dock bara 405 error :/

Rapidweaver har en schysst funktion för det och man slipper koda.

Php och Mysql är en perfekt kombination för de du vill göra!

1
Bevaka tråden