Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DAW för OSX?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska inom kort införskaffa en Mac, och behöver således en ny DAW att arbeta med. Jag har bekantat mig med, och gjort ett par hyfsade låtar i FL Studio 8, vilket inte finns till OSX. Vilka mjukvaror rekomenderar ni, till en relativ nybörjare?

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-05-08 20:06

Ableton live eller Ardour... om du vill ha nått gratis!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-08 20:42

Logic Express 8 (1895:-)

Bra att börja med, utmärkt att växa i.

Vad gör du för musik?

Personligen gillar jag Ableton Live, men det finns ju gott om alternativ beroende på vad du vill göra, förutom de som redan nämnts: Cubase, Tracktion, Reason (med eller utan något annat program), Reaper, osv.

Live är nog det som kommer närmast FL i upplägg, fast även de skiljer sig rätt mycket åt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-09 00:12

Ja Reaper är väl på gång till mac nu, definitivt värt sina 50 $. Tror jag. Än så länge...:$

False Messiah: Jag gör främst elektronisk musik, där inräknat Drum and Bass / IDM, Acid samt emellanåt en distad synthhistoria (av nostalgiskäl).

Viktigt är att DAWn har stöd för VSTis, något jag antar att både Ableton och Logic har?

EDIT: Det skulle även vara fördelaktigt om programmet hade stöd för (och gärna automapping till) Korg PadKontrol, samt mitt Midi-keyboard.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-09 09:46
Ursprungligen av vargfloejt:

False Messiah: Jag gör främst elektronisk musik, där inräknat Drum and Bass / IDM, Acid samt emellanåt en distad synthhistoria (av nostalgiskäl).

Viktigt är att DAWn har stöd för VSTis, något jag antar att både Ableton och Logic har?

EDIT: Det skulle även vara fördelaktigt om programmet hade stöd för (och gärna automapping till) Korg PadKontrol, samt mitt Midi-keyboard.

Logic kör med AU, inte VST (som egentligen är Steinbergs format). De flesta pluggar finns i både AU och VST (och RTAS för ProTools). Dock kan man konventera med en "VST till AU"-konverter i de fallen pluggarna inte finns som AU.

I Ableton funkar det både med AU och VST.

Kom också ihåg att VST för PC inte fungerar i Mac så man kan inte bara flytta över sina gamla pluggar när man switchar.

Ursprungligen av vargfloejt:

False Messiah: Jag gör främst elektronisk musik, där inräknat Drum and Bass / IDM, Acid samt emellanåt en distad synthhistoria (av nostalgiskäl).

I såna fall skulle jag testa Live i första hand.

Citat:

Viktigt är att DAWn har stöd för VSTis, något jag antar att både Ableton och Logic har?

Japp, precis som Skilling skriver. Det är väldigt få pluggar som inte finns i båda formaten, och det är betydligt fler som bara finns som AU än som bara finns som VST.

Citat:

EDIT: Det skulle även vara fördelaktigt om programmet hade stöd för (och gärna automapping till) Korg PadKontrol, samt mitt Midi-keyboard.

Lite har väldigt bra funktioner för sånt. Vet inte hur det funkar med PadKontrol dock.

Tänkte bara utveckla lite om vad Skilling skrev om Live vs Logic: Live har sina styrkor när det gäller att göra musik och för att spela den live (som namnet kanske antyder ), speciellt om det handlar om pattern/loopbaserad musik. Logic är mer ett klassiskt inspelningsprogram, så det är bättre om man jobbar mycket med inspelningar. Sen är det naturligtvis ett stort överlapp: Logic har förmodligen den kompetentaste samlingen mjukvarusyntar som följer med jämfört med alla andra ljudprogram och Live kan naturligtvis användas som en klassisk DAW, men det är iallafall de grundläggande skillnaderna.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-05-09 15:50

Live är så smidigt till allt när man väl kommer in i det.. cc mapping och den biten!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-09 16:28
Ursprungligen av sid.64:

Live är så smidigt till allt när man väl kommer in i det.. cc mapping och den biten!

Fast det där beror på hur man jobbar. Jag använder det live, men som DAW tycker jag det är smått ohanterligt. Vilket alltså innebär att jag använder både Ableton och Logic, fast till olika saker. Jag försökte under ett år att använda Live som DAW också (konventerade efter 200 år med det vidriga Cubase*), men gav upp och är sedan ett år ungefär Logicförare. En mycket nöjd sådan.

Men i alla fall, De flesta DAWSisarna är ju kompetenta och dels är det väl en fråga om smak, men det första man ska fråga sig är hur man jobbar och välja utefter det. Vilket nödvändigtvis inte behöver vara så enkelt...

*= Cubase är såklart bra funktionsmässigt, men deras jävla fönsterhantering...

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-05-09 16:33

Ardour klarar väl AU.... Vst går oxå men lite knepigare... Funderar själv på Ardour... på linux!!

1
Bevaka tråden