Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man den inbyggda webkalendern synlig i en iCal-klient?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att byta ut vår organisations gamla intranät mot ett nytt där kärnan är tänkt att bestå av OS X Server och de inbyggda funktionerna för samarbete.

Det finns ju en tjusig inbyggd webbkalender, men hur gör man den synlig i en iCal-klient? (Så medarbetarna kan skriva eller åtminstone läsa från den i sitt vanliga iCal?)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-05-08 09:06
Ursprungligen av thevil:

Jag håller på att byta ut vår organisations gamla intranät mot ett nytt där kärnan är tänkt att bestå av OS X Server och de inbyggda funktionerna för samarbete.

Det finns ju en tjusig inbyggd webbkalender, men hur gör man den synlig i en iCal-klient? (Så medarbetarna kan skriva eller åtminstone läsa från den i sitt vanliga iCal?)

Det var väldigt enkelt, men jag kommer inte ihåg
Kollade i en bok som jag letar efter nu.....

Tack för att du antränger dig. Du är en ängel.
Du minns inte vad boken hette?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-05-08 19:54

Det står på sidan 74 i "Web_Technologies_Admin_v10.5.pdf" hur man prenumererar på en gruppkalender i iCal. Den kan enbart redigeras i webbgränssnittet, men syns i iCal.

Sökvägen är

http://serverurl:8008/calendars/groups/groupname/calendar/

där du ersätter serverurl med ditt domännamn som står under "Host name" i Server admin -> iCal. Groupname ersätter du med gruppens kortnamn som syns i Workgroup manager.

Det ska gå att lägga till en gruppkalender via Inställningar -> Konton i iCal också, men jag har inte fått det att fungera. Får rättighetsproblem hela tiden...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-05-08 20:57

Hittade en instruktion för hur man lägger till gruppkalendrar i iCal.

Tusen tack!

I den där OS X Hints-artikeln fanns det en kommentar som påstod sig kunna se till att de också går att få grupp-kalendarer redigerbara för iCal-användare.

Det vore förstås perfa om det funkade. Får testa i helgen.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-05-08 22:52

Det funkar med gruppkalendrar redigerbara i iCal. Man har bara en annan sökväg jämfört med webbkalenderadressen och enanvändaradressen. Testade precis, och det fungerar fin-fint.

Ange gruppkalenderns sökväg till

http://serverurl:8008/principals/groups/groupname/

och logga in med en användare i gruppen så ska det fungera.

1
Bevaka tråden