Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InD: Snabbkommando för att mata in text automatiskt?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-05-08 11:37

Är det möjligt att koppla en bylinetext typ

Anders Andersson
anders.andersson@folkbladet.se | 08-67 67 67 67

till ett snabbkommando i Indesign? Typ kommando+9 eller liknande.

Jag vill alltså att ovanstående byline ska klistras in när jag trycker ett snabbkommando.

Skulle den även bli formaterad med rätt styckeformat är min lycka total.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-08 12:06

Du kan göra ett nytt styckeformat som du ger ett kortkommando. Och i Bullets & Numbering (minns inte det svenska namnet) så kan du se till att stycket ska inledas med valfri text.

Ett annat sätt är ju naturligtvis att spara i bibliotek, du får formatering och allt korrekt men jag tror inte att du kan koppla ett kortkommando till ett bibliotek. Kanske nån annan kan hjälpa där.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-05-08 13:16

Mmm. Ingen av lösningarna fungerar för mig eftersom jag inte kan koppla textsträngen till ett visst styckeformat permanent. Styckeformatet används till olika bylines.

Måste det till ett program som Quickkeys kanske?

Du kan mycket enkelt göra det med ett script

Script är förmodligen rätt svar för formateringens skull, men kanske även lösningar som TypeIt4Me är av intresse? Om du skriver en fras, tex "bla" (för "byline anders") så ersätts det så fort du skriver mellanslag med:

"Anders Andersson
anders.andersson@folkbladet.se | 08-67 67 67 67"

Oerhört praktiskt för oss som jobbar med utveckling eller skriver vissa fraser om och om igen, tex mvh, mitt namn osv.

TypeIt4Me

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-05-08 15:06

”Du kan mycket enkelt göra det med ett script.”

Eh? Jag anser mig vara hyfsad på datorer och på en hel del program. Men något script har jag aldrig tillverkat.

Finns det någon guide? Någon annan hjälp?

Det finns en utmärkt scripting guide till InDesign på installationsskivan.

Om du aldrig skrivit ett script tidigare så får du dock räkna med att det är svårt i början. Det är därför vi konsulter finns

Det enklaste borde väl vara att lägga in önskad text med önskad formattering i InDesigns Bibliotekshylla. Sen bara dra ut den därifrån när den behövs.

Jag har själv alla mina logotyper, alla ofta använda färger, och olika chefers namnteckningar i mitt bibliotek. Används flera gånger om dagen, och sparar mycket tid. Tänk att jag kört i åratal utan att bry mig om att ta reda på vad man hade Bibliotek till...!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-09 09:21
Ursprungligen av sjovall:

Det Jag har själv [...] olika chefers namnteckningar i mitt bibliotek.

Det låter ju oerhört praktiskt om man inte har attesteringsrätt själv!

Vänligen, Ylan

Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Det låter ju oerhört praktiskt om man inte har attesteringsrätt själv! Ylan

Haha, jag VISSTE att nån lustigkurre skulle kommentera det.
Visst är det praktiskt!

Först gör du ett skript som inDesign förstår i exempelvis AppleScript eller i JavaScript.

Öppna Skriptredigeraren och klistra in den här koden:

tell application "Adobe InDesign CS3"
	tell parent story of text frame 1 of page 1 of document 1
		set contents of insertion point -1 to "Anders Andersson
[email protected] | 08-67 67 67 67"
	end tell
end tell

Spara som ett skript med ett lämpligt namn, "Bildbyline - Anders", eller dylikt.
Lägg det förslagsvis i InDesigns mapp för skript.
(InDesign CS3/Scripts/Scripts Panel/)

Nu kan du lägga till din bildbyline genom att klicka på skriptet i InDesigns skriptpalett.

För att gör ett kortkommando av det så går du in under Redigera-menyn och näst längst ner har du kortkommando-menyn. I den väljer du skript från den andra drop-menyn och sedan markerar du ditt bildbyline-skript och ger det ett lämpligt kortkommando. Tänk på att inte välja något kortkommando som används till något annat.

Stäng och spara när du blir tillfrågad.

Klart.

  • Medlem
  • 2008-05-09 09:38
Ursprungligen av thevil:

Först gör du ett skript som inDesign förstår i exempelvis AppleScript eller i JavaScript.

Öppna Skriptredigeraren och klistra in den här koden:

tell application "Adobe InDesign CS3"
	tell parent story of text frame 1 of page 1 of document 1
		set contents of insertion point -1 to "Anders Andersson
[email protected] | 08-67 67 67 67"
	end tell
end tell

Spara som ett skript med ett lämpligt namn, "Bildbyline - Anders", eller dylikt.
Lägg det förslagsvis i InDesigns mapp för skript.
(InDesign CS3/Scripts/Scripts Panel/)

Nu kan du lägga till din bildbyline genom att klicka på skriptet i InDesigns skriptpalett.

För att gör ett kortkommando av det så går du in under Redigera-menyn och näst längst ner har du kortkommando-menyn. I den väljer du skript från den andra drop-menyn och sedan markerar du ditt bildbyline-skript och ger det ett lämpligt kortkommando. Tänk på att inte välja något kortkommando som används till något annat.

Stäng och spara när du blir tillfrågad.

Klart.

Vill man att samma skript ska kunna användas av fler personer kan man dessutom be datorn att tala om vem som är inloggad (om man inte delar inloggning förstås).

Vi har ett skript ursprungligen skapat av konsult-Richard ovan, men utbyggt av mig, som

1. Skriver in byline utifrån vem som är inloggad.
2. Frågar vems namn som ska skrivas in om antingen Vikarie, Redigerare eller Master är inloggad.
3. Frågar om man vill ersätta strängen Xxx med något och vad där i så fall ska stå.
4. Letar efter strängen Yyy och frågar om man vill skriva in ett datum där och erbjuder en lista att välja ur bestående av 15 dagar from i dag.
5. Letar efter strängen Zzz och frågar om man vill ersätta den med tex "9–15 maj 2008".

Applescript is da shit!

Jag använder själv ett program som heter TextExpander, du skriver in förkortningar, så när jag skriver "xxx" så kommer programmet fylla i text, bilder eller blandat text och bilder. Funkar bra och smidigt tycker jag. Ingen programering med AppleScript utan en enkelt snyggt användargränsnitt.
Hämta demo här: TextExpander: Customizable Typing Shortcut Utility Saves Time!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-05-12 13:36

theevils script ovan fungerade finimang.

Om man även vill ha styckeformatet Byline/fet applicerat tillsammans med bylinetexten, hur gör man då?

Mitt lekmannamässiga försök

tell application "Adobe InDesign CS3"
tell parent story of text frame 1 of page 1 of document 1
set paragraphstyle to "Byline/fet"
set contents of insertion point -1 to "Anders Andersson
anders.andersson@folkbladet.se | 08-67 67 67 67"
end tell
end tell

rockade inte. Jag får bylinetexten men ingen formatering

  • Medlem
  • 2008-05-12 14:58
Ursprungligen av peoajax:

set contents of insertion point -1 to "Anders Andersson
anders.andersson@folkbladet.se | 08-67 67 67 67"

Fick du detta att fungera? Jag hade nog trott att du skulle behöva skriva

set contents of insertion point -1 to "Anders Andersson" & return & "[email protected] | 08-67 67 67 67"
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-05-12 15:28

Baron, du har rätt. Jag testade scriptet på en enradig text. Ska jag ha tvåradig fick jag lägga in & return & mellan raderna.

Vet du hur jag kan få rätt styckeformat?

  • Medlem
  • 2008-05-12 17:14
Ursprungligen av peoajax:

Baron, du har rätt. Jag testade scriptet på en enradig text. Ska jag ha tvåradig fick jag lägga in & return & mellan raderna.

Vet du hur jag kan få rätt styckeformat?

Nej, inte i huvudet. Jag skulle kunna leta reda på det, men det kan du säkert googla fam själv. Sök på typ apply paragraph style InDesign cs3 applescript

Script? Nä nu skojar ni...

1. Markera byline-texten
2. Skapa ett nytt Bibliotek under Arkiv
3. Klicka knappen Nytt biblioteksobjekt
4. Skapa ett eget kortkommando för "Montera objekt". Finns under rubriken Panelmenyer

Sen är det bara att trycka på med kommando-9 för hela slanten... all formatering följer med utan bekymmer.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-05-12 17:02

Anders, din lösning fungerar inte för mig eftersom ett monterat bliblioteksobjekt hamnar i ett eget textblock. Jag vill att bylinetexten ska hamna i samma block som övdrig text.

Scriptvarianten är att föredra för mig. Bara att trycka F2.

Hoppas fortfarande någon kan hjälpa mig så att texten även blir rätt formatterad. Att trycka snabkommandot för styckeformatet tar ju trots allt 0,4 sekunder extra.

Ursprungligen av peoajax:

Anders, din lösning fungerar inte för mig eftersom ett monterat bliblioteksobjekt hamnar i ett eget textblock. Jag vill att bylinetexten ska hamna i samma block som övdrig text.

Scriptvarianten är att föredra för mig. Bara att trycka F2.

Hoppas fortfarande någon kan hjälpa mig så att texten även blir rätt formatterad. Att trycka snabkommandot för styckeformatet tar ju trots allt 0,4 sekunder extra.

Jorå det funkar men du måste ha textmarkören aktiverad inuti texten du skriver. Då får du in ett förankrat objekt som rullar med övrig text utan bekymmer.

Har du inte ställt markören inuti texten får du ett fristående textblock.

  • Medlem
  • 2008-05-12 21:23
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jorå det funkar men du måste ha textmarkören aktiverad inuti texten du skriver. Då får du in ett förankrat objekt som rullar med övrig text utan bekymmer.

Ny feature i CS3? Efterlängtad.

Ursprungligen av Baron:

Ny feature i CS3? Efterlängtad.

Det har väl gått även tidigare men nytt i CS3 är den betydligt förbättrade kontroll man kan ha på förankrade objekt. Man kan t ex bestämma att objektet hänger utanför spalten till vänster på en vänstersida men byts till höger på en högersida om texten flödar om.

Läs mer här i hjälpen

  • Medlem
  • 2008-05-12 22:34

Jag kan inte göra det i CS2, testade så sent som i dag.

Förankrade objekts förhållande till rygg går däremot att justera redan i CS2.

edit: fast om det går att justera på objekt utanför spalten vet jag inte...

Ibland när de gör reklam för nyheter repeterar de något som fanns tidigare men som hamnat i skymundan. Vad är det du inte kan göra i CS2?

  • Medlem
  • 2008-05-13 06:05

Montera biblioteksobjekt i textramar.

Det verkar skumt... så där gjorde man redan på PageMakers tid...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-05-13 11:17

Med risk för att vara lite stönig.

Att montera ett biblioteksobjekt fungerar inte i mitt fall. Bylinetexten måste ligga i samma block som övriga texten. Att objektet är förankrat fungerar inte eftersom min webplugin inte fattar att det förankrade objektet är det samma som en byline.

Sökte lite på nätet om script men hittade inget givet svar.

Mitt hopp står till er kamrater. Hur kan jag applicera rätt styckeformat?

Ursprungligen av peoajax:

Hur kan jag applicera rätt styckeformat?

Med "set applied paragraph style to".
Om du döper stilen till BylineStyle så kan det se ut ungefär så här:

tell application "Adobe InDesign CS3"
	set myByline to "Anders Andersson & return &
[email protected] | 08-67 67 67 67"
	tell parent story of text frame 1 of page 1 of document 1
		set applied paragraph style to "BylineStyle"
		set contents of insertion point -1 to myByline
	end tell
end tell
1
Bevaka tråden