Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dockningsstation till MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härjedalen
  • 2008-02-16 10:21

Någon som vet om denna dockningsstation till MacBook Pro finns att köpa i Sverige?
http://www.bookendzdocks.com/Docking_Stations-Docking_Station_for_15_MacBook_Pro_Firewire_800.html

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-02-16 11:47

Tack för tipset. Har sökt efter motsvarande. Beställde precis från over there.

  • Medlem
  • Härjedalen
  • 2008-02-16 12:15

Ok kuspen,
Ja det blir till att skicka iväg en beställning.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-16 14:39

det var en hemsk skapelse men säkert användbar för vissa.

Kunde de inte ha byggt in en nätadepter när de ändå höll på så man slipper packa upp den ur väskan.

Ursprungligen av Per Fogelberg:

Kunde de inte ha byggt in en nätadepter när de ändå höll på så man slipper packa upp den ur väskan.

Apple har tagit patent på sin magsafe-kontakt, så det är väl antingen för dyrt eller helt omöjligt att skaffa en licens.

  • Oregistrerad
  • 2008-02-16 17:58

Docka? Snarare ett rymdmonster. Skulle aldrig låta en sådär ful sak kommer i närheten av min mac. Skulle hellre lägga dom pengarna på ett reklam-mail till Steve och fråga varför i ** han inte kan bygga en docka för oss som faktiskt använder datorn professionellt.

Det är ju väldigt lämpligt att ha en, men den där ser verkligen förjävlig ut

  • Oregistrerad
  • 2008-02-17 17:37

Tyvärr tappar den ju en av dom viktigare funktionerna med en docka, dvs. slitaget på kontakterna.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-08 11:58

Finns det verkligen ingen vettig dockningsstation till MacBook Pro?

(Tjena studiox förresten O:-) )

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-12 13:37

Toshibas Dynadock är visst på G att få OSX-drivare. Det är Displaylink som tillhandahåller drivrutiner för dessa enheter. I dagsläget finns det iofs. endast en betaversion att tillgå, men det ska väl dyka upp skarpa drivare vartefter...

DisplayLink: Mac OS X Beta Drivers

Ursprungligen av lensv:

Toshibas Dynadock är visst på G att få OSX-drivare. Det är Displaylink som tillhandahåller drivrutiner för dessa enheter. I dagsläget finns det iofs. endast en betaversion att tillgå, men det ska väl dyka upp skarpa drivare vartefter...

DisplayLink: Mac OS X Beta Drivers

Dynadock ser onekligen intressant ut. Är det någon här på 99 som har erfarenhet av den?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-22 08:24

Hur överförs protokollen? WiFi?

Ursprungligen av lensv:

Toshibas Dynadock är visst på G att få OSX-drivare. Det är Displaylink som tillhandahåller drivrutiner för dessa enheter. I dagsläget finns det iofs. endast en betaversion att tillgå, men det ska väl dyka upp skarpa drivare vartefter...

DisplayLink: Mac OS X Beta Drivers

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-22 08:44
Ursprungligen av mjg:

Hur överförs protokollen? WiFi?

Så vitt jag förstår överförs all trafik via USB.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-22 07:57

Den fick goda recensioner i TechWorld när den testades där för en tid sedan. Visserligen gjordes testet ihop med PC, men om Mac-drivarna bara lämnar betastadiet ska det nog inte vara någon större skillnad på resultatet.

  • Oregistrerad
  • 2010-04-20 00:48

Nu finns det en ny dockningsstation:
Henge Docks

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-20 11:44
Ursprungligen av Iphone77:

Nu finns det en ny dockningsstation:
Henge Docks

Efter att ha kollat på YouTube - Henge Docks - MacBook Docking Station - Demo Video blev jag mycket sugen på att skaffa mig en sådan eller 2.
Priset på $59.95 var inte så blodigt heller.

  • Oregistrerad
  • 2010-04-20 12:07

Jag är sugen men några saker oroar mig. Dels känns det ingen höjdare att "pressa" ner datorn i kontakterna där det är kontakterna som är fixerade och datorn som pressas ner. Ligger inte kontakterna perfekt kan de skadas eller repa chassit. Man fixerar kontakterna med en hexnyckel, hur ser den fästanordningen ut, blir det märken på kontakterna? Vad är det för material inuti dockan? Det ser rätt tajt ut så jag är orolig för skrapmärken mot chassit. Sist men inte minst är jag orolig för hur stabilt den står i dockan, ingen höjdare om den faller ner och smäller i skrivbordet för minsta lilla puff. Kan vara värt att notera att den nya magsafeladdaren inte passar utan det är den äldre typen med fyrkantig kontakt som gäller.

Tillverkaren svarar på några av mina funderingar:

Ursprungligen av Henge Docks:

We are using a very sturdy high grade plastic. We had the molds polished at a significant additional cost to give a very smooth product surface. We've tested this product extensively and haven't noticed any scratches. The aluminum in your MacBook is harder than the plastic. Make sure your Mac is clean before putting it in the dock. If there is a bit of sand or grit on your notebook that could cause a scratch.

We haven't noticed any problems with damaging the connectors or the ports. These things were manufactured to very close tolerances. Shouldn't be anymore risky than plugging and unplugging the connectors manually.

Senast redigerat 2010-04-20 12:26
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-04-20 12:46

Vill inte sprida negativa vibbar, men det är ett par saker med den här produkten som jag tycker verka lite sisådär... Dels så är dockan begränsad till en enda modell och dessutom tar den bort möjligheten att använda den fina skärmen på "mackan"

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-20 12:56
Ursprungligen av lensv:

Vill inte sprida negativa vibbar, men det är ett par saker med den här produkten som jag tycker verka lite sisådär... Dels så är dockan begränsad till en enda modell och dessutom tar den bort möjligheten att använda den fina skärmen på "mackan"

Det är nog ganska svårt att göra en dockningsstation som ska passa till flera modeller, storlekar m.m. Sedan så skaffar man sig en sådan här har man nog inte planerat att använda skärmen på datorn utan den använder man när man är på resande fot eller liknande.
Arbetar jag med datorn hemma vill jag inte redigera bilder på en 13" skärm.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-23 21:36
Ursprungligen av lensv:

Vill inte sprida negativa vibbar, men det är ett par saker med den här produkten som jag tycker verka lite sisådär... Dels så är dockan begränsad till en enda modell och dessutom tar den bort möjligheten att använda den fina skärmen på "mackan"

Om du vill ha en dockningsstation där du kan använda skärmen finns Docking Station for 13" Unibody Apple Macbook Pro - Current Docking Station by Olympic Controls Corp./ BookEndz men den var nog bland det fulaste jag sett och dyr var den också.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-04-26 08:14
Ursprungligen av joakimo:

Om du vill ha en dockningsstation där du kan använda skärmen finns Docking Station for 13" Unibody Apple Macbook Pro - Current Docking Station by Olympic Controls Corp./ BookEndz men den var nog bland det fulaste jag sett och dyr var den också.

Mmm... Utbudet av "unirversaldockor" har å andra sidan ökat avsevärt sedan sist (om man nu kan tänka sig en sådan)...

DisplayLink Store

Henge Docks till Sverige?
http://www.supplynet.se

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-04-20 13:16

Även om du bara har den lilla skärmen så går den ju att använda till annat än bildredigering (t.ex. en separat yta för mail ed.). Det är alltså tillgången till en utökad arbetsyta som jag inte gillar att man blir av med...

Om sedan en dockningsstation ska ha den utformning som den här varianten har håller jag med om att det blir svårt att få mer än en modell att passa, men det behöver ju inte nödvändigtvis vara så...

Ursprungligen av lensv:

Även om du bara har den lilla skärmen så går den ju att använda till annat än bildredigering (t.ex. en separat yta för mail ed.). Det är alltså tillgången till en utökad arbetsyta som jag inte gillar att man blir av med...

Om sedan en dockningsstation ska ha den utformning som den här varianten har håller jag med om att det blir svårt att få mer än en modell att passa, men det behöver ju inte nödvändigtvis vara så...

Fast det där gäller ju bara dig. Jag kör min MacBook kopplad till en 26" och kör med stängt lock. Får helt enkelt inte plats med att ha den i uppfällt läge på mitt lilla skrivbord. En sådan docka hade däremot fungerat bra.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-20 14:03

Jag är iaf väldigt sugen på 2st sådana här. En bredvid TV´n som mediacenter och en på skrivbordet för andra datorsysslor. Skärmen på den bärbara använder jag endast om jag inte har tillgång till annan större skärm ex. på resor, i soffan osv. $99.95 för 2st men då tillkommer ju även pris för en till magsafeadapter. Jag måste iaf invänta bättre ekonomi och gärna någon recension innan jag ens kan överväga ett köp.

  • Medlem
  • 2010-04-20 20:03

Den där väckte prylbögen hos mig. Inte fasligt dyrt heller.

Edit: Några funderingar:

1. Hur smidigt är det att ta bort ethernetkabeln med dess spärr när man ska lossa datorn?
2. Hur bra passar alla fastskruvade kontakter efter en tids användning?
3. Svensk återförsäljare?

Antar att man får lägga till tull och moms på det där? Vad ligger tullen på i procent?

Senast redigerat 2010-04-20 20:28
Ursprungligen av Dalle:

1. Hur smidigt är det att ta bort ethernetkabeln med dess spärr när man ska lossa datorn?

jag skulle tippa på att spärren helt enkelt är borttagen/inte finns där.

  • Oregistrerad
  • 2010-04-21 08:55
Ursprungligen av Capeman:

jag skulle tippa på att spärren helt enkelt är borttagen/inte finns där.

Ser ut som att Capeman har rätt:

1
Bevaka tråden