Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tvångs-omstart?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-07 17:55

Hej

Jag kör Leopard på helt ny Mac Pro. Nu har datorn/Leopard hängt sig (efter några månaders användning) och jag kommer inte ur det. Jag har lyckats avsluta alla program utom Finder, sedan hållt powerknappen intryckt och startat om. Men Finder kommer upp igen med några gamla mappfönster. Jag stänger dessa och trycker com+alt+esc och väljer Starta om, men då händer nada.. När jag återigen håller powerknappen intryckt och startar om så händer bara samma sak, och den reagerar inte på menyerna i Finder. Har t o m dragit ut strömkontakten imellan, men ingen skillnad. Hur kommer jag ur? Har för mig att det finns någon typ av minnesrensningskommando?
Tack för snabbt svar!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-07 18:03

Har du provat starta om och hålla nere shift tills du ser "safe boot"?

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107393

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-07 18:20

Tack, jag provade det men jag kommer bara tillbaka till samma läge. Det går inte att starta några program och det går inte att komma åt menyvalen eller gå in i några mappar. Man ser bara skrivbordet och dessa öppna finderfönster. Help?!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-07 23:34

Det låter ju onekligen lite prekärt. Vad gjorde du innan datorn hängde sig första gången? Installerade du något?

Jag utgår från att musen funkar, dvs du kan röra pekaren och klicka men inget händer?

Den enklaste lösningen kanske är att stoppa i installations-DVD, starta om med C nedtryckt och välja "arkivera och installera". Kryssar du i att behålla användare/program finns risken att problem kvarstår även efter om installation, gör i så fall om installationen igen, kryssa ur den rutan och kopiera sen manuellt över de filer du behöver från den gamla installationen.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-08 06:39

Ja, jag kan röra musen och klicka, men inget händer. Innan jag provar install.-dvd:n, det kan väl inte hjälpa att rensa PRAM?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-09 22:44

Hej igen, tack för glad tillrop.
Det löste sig. Jag tror det var (bluetooth)musen som krånglade. När jag bytte mus till en sladdad så funkade det och jag kunde göra en riktig omstart. Men detta var precis när jag gjort en PRAM-nollning och haft kontakten ur i några minuter, så det kan ju varit det också... Ska köpa nya batterier till trådlösa och se om den funkar bättre då. Det skumma är att man kan flytta pekaren men inte klicka.
Apple telefonsupport var väldigt hjälpsamma förresten (även om de sa ungefär samma som ni).

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-10 23:23

Märkligt fel... Berätta gärna om det hjälpte med nya batterier eller om det var knappen på musen som gått sönder helt enkelt. Tur att det löste sig för dig iaf

1
Bevaka tråden