Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac till bildbehandling etc?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

var ett tag sen jag var inne har pa forumet. Har varit ute och rest en del och ar inte hemma annu.
Maste dock skaffa en ny dator for framst bildbehandling (Lightroom + photoshop), men aven grafisk formgivning nar jag kommer hem da min gamle iBook inte ar snabb nog.

Funderar pa om en iMac 20 tum med 2 gb ram ev. 4 gb skulle fungera, men aven pa vilken av de modellerna jag skulle satsa pa, kanske skulle ta 4 gb ram och ett samre grafikkort?

Hur mycket nytta gor grafikkortet jamfort med extra ram?

Tips och tankar mottages tacksamt.

mvh Daniel
http://travelaroundtheworld.se

  • Medlem
  • 2008-04-30 15:43

Tycker du ska fundera på att välja 24' som har mycket bättre skärm. Angående minnen så köper du 4 gb för under 1000-lappen...

  • Medlem
  • 2008-04-30 15:53

Lightroom funkar utmärkt på de sämre grafikkorten om du inte har überkrav. Överhuvudtaget har folk en lite snedvriden bild av vad som kräver en snabb dator. Grafisk produktion kräver inte så mycket. Just Lightroom kräver ett hyfsat grafikkort, men Photoshop kan du köra på vad som helst.

Prislappen pa 24" ar inte i min prisklass for tillfallet da jag bara ar hemma i ca 6 manader innan jag ska ut och resa ett halvar igen, darfor kommer det blir den lilla modellen. Sa far se vilken av 20" det blir.

Tack for era svar

Mvh Daniel

Jag tycker 20" fungerar bra och jag arbetar på den hela dagarna

Vilken 20" modell kor du med?

Mvh Daniel

Den här, fast jag har satt i mer minne på egen hand:

APPLE IMAC 20# C2D 2.4 1GB/320 SD HD2600, http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010113746

Funderat pa dessa tva olika uppsattningarna:
Kollat runt pa dustin, macoteket etc pa ramminnen och ser att priserna ar helt ok dar, fragan ar om det ar vart en tusing for grafikkortet eller ej? Satsar nog pa 4 gb ram vilket fall som helst.

iMac, 20-inch, 2.66GHz Intel Core 2 Duo
ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB
2GB 800MHz DDR2 SDRAM - 2x1GB 065-7621
500GB Serial ATA Drive 065-7625
Trådlöst tangentbord
Apple wireless Mighty Mouse

SEK 10.728,80 + moms

eller

iMac, 20-inch, 2.4GHz Intel Core 2 Duo
ATI Radeon HD 2400 XT med 128 MB ustin etc.
2GB 800MHz DDR2 SDRAM - 2x1GB 065-7621
500GB Serial ATA Drive 065-7625
Trådlöst tangentbord
Apple wireless Mighty Mouse

(+ SEK 1680 om jag ska ha 4 gb ramminne fran apple)

SEK 9.656,80 + moms

Senast redigerat 2008-05-04 13:46

Wireless mighty mouse kan du kasta inom 6 månader.
Skit fastnar i kulan och måste rensas hela tiden, till slut fungerar det ej = byte (eller kasta skiten).

Notera att det nya trådlösa ALU-bordet om det är det du väljer INTE har numerisk del.

Jag hade kört den biligare och dratt upp minnet till 4GB, men inte från AppleStore. Ta en annan mus och tangentbord.

Ar den vanliga musen och tangentbordet med sladd battre? ALltid gillat logitechs moss, sa kanske koper en sadan senare.

Daniel

Ursprungligen av macgunde:

Ar den vanliga musen och tangentbordet med sladd battre? ALltid gillat logitechs moss, sa kanske koper en sadan senare.

Daniel

Köpte den specen du vill ha (2.66 GHz) i helgen. 12.499 kr inkl. moms.
Tangenbord och mus följer ju med. Har även logitechs mus (styrkula) sedan tidigare. Får se vilken jag använder.
Grymt bra maskin - du blir nöjd.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-05 22:42
Ursprungligen av adress@mac:

Köpte den specen du vill ha (2.66 GHz) i helgen. 12.499 kr inkl. moms.
Tangenbord och mus följer ju med. Har även logitechs mus (styrkula) sedan tidigare. Får se vilken jag använder.
Grymt bra maskin - du blir nöjd.

Är du säker på priset elr?-den ska kosta 12 595:- Inkl.Moms.

Ursprungligen av fedi-93:

Är du säker på priset elr?-den ska kosta 12 595:- Inkl.Moms.

Du har rätt - 12 595 var det. Det är 2 dagar sedan, minnet är kort.....

Jubileum ser jag 500 inlägg. Tur att priset var fel !

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-04 23:41

jag gillar inte riktigt mighty mouse, den ser trevligare ut än den är.. logitechs mx / g serie tycker jag då mycket mer om, men deras trådlösa laser möss slukar batterier.

trådat varje gång om du ska hålla på med bildredigering, jag använder enbart trådlös mus på min bärbara, vilket är en mightymouse som jag inte ens trivs med.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-05 01:40

Kanske offtopice men en avreagering på mighty mouse:

Mighty Mouse musen har stora problem med kulan tyvärr :/ det är som för 10 år sedan då man var tvungen att rengöra mössen iderligen och är fruktansvärt frustrerande!

Jag har haft min i 10 månader och den fungerar fortfarande men måste rensas väldigt ofta... En annan sak som gör musen obrukbar i vissa avseenden är att man kan bara trycka ner en musknapp åt gången. Kanske inget du märker av men är inte så trevligt i 3d applikationer... Tur man har en SpaceNavigator

Ett dilemma som Apple gärna bjuder på är att Trådlösa bara finns i "barnvarianten" alltså utan numerisk del för att "passa in" bättre med bärbara.

Sladd-tangentbordet är med numeriska.

Jag vill ha med numerisk del, men utan sladd... suck.

Jaja, köpte ett ALU-keyboard nyss och är sjukt nöjd.

Möss finn tusentals och jag vågar mig INTE på att rekommendera ngt. Själv gillar jag Trackballs och har betsällt en Kensington Expert Mouse. Det passar mig väldigt bra.

Att "rekommendera" en mus är som att rekommendera ett gott vin - väldigt svårt.

Ursprungligen av macgunde:

Hej,

var ett tag sen jag var inne har pa forumet. Har varit ute och rest en del och ar inte hemma annu.
Maste dock skaffa en ny dator for framst bildbehandling (Lightroom + photoshop), men aven grafisk formgivning nar jag kommer hem da min gamle iBook inte ar snabb nog.

Funderar pa om en iMac 20 tum med 2 gb ram ev. 4 gb skulle fungera, men aven pa vilken av de modellerna jag skulle satsa pa, kanske skulle ta 4 gb ram och ett samre grafikkort?

Hur mycket nytta gor grafikkortet jamfort med extra ram?

Tips och tankar mottages tacksamt.

mvh Daniel
http://travelaroundtheworld.se

Klarar skärmen 24bit färg nu i de nya iMac 20"?

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1481807&tstart=59

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-07 22:57

Är iMacens skärm (även 24-tummaren) överhuvudtaget tillräckligt vass för att jobba med seriös bildbehandling på. Går de t.ex. att kalibrera med puck?

Har tänkt köpa en Eizo men är bra sugen på en iMac, bara skärmen är tillräckligt bra.

Ursprungligen av Uffe80:

Är iMacens skärm (även 24-tummaren) överhuvudtaget tillräckligt vass för att jobba med seriös bildbehandling på. Går de t.ex. att kalibrera med puck?

Har tänkt köpa en Eizo men är bra sugen på en iMac, bara skärmen är tillräckligt bra.

Om det är seriös bildbehandling så skulle jag nog köpa en annan skärm.

Fungerar det att ha en 1gb minnesmodul och en 2gb minnesmodul for att fa 3 gb ram eller maste man ha tva likadana?

Daniel

Ursprungligen av macgunde:

Fungerar det att ha en 1gb minnesmodul och en 2gb minnesmodul for att fa 3 gb ram eller maste man ha tva likadana?

Daniel

Du kan blanda numera.

Tack for svaret

Danne

1
Bevaka tråden