Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple börjar sälja Mac Pro som server

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ni tittat in på Apples serversidor nyligen?
http://www.apple.com/server/

Jag har inte sett Mac Pro under rubriken "Server" tidigare?
- Configured with Mac OS X Server, the Mac Pro is a powerful SMB server solution.

Nu när MacPro kan levereras med ett riktigt RAID-kort och SAS diskar skulle nog en Mac Pro fungera fint för småföretag som inte vill ha rackmontering.
Lite mer om diskarna i Mac Pro: http://www.apple.com/macpro/technology/storage.html

Men visst har man kunnat välja OS X Server som operativsystem på Mac Pro sedan start?

Har dock ingen aning om den varit listad under "Server" förut.

Ursprungligen av staed:

Men visst har man kunnat välja OS X Server som operativsystem på Mac Pro sedan start?

Jo - det stämmer. Men Apple verkar börja pusha för Mac Pro Server (visst låter det bra?) nu.

Ja det har man, men det stämmer nog att de inte har skrivit så mycket om det under serversidorna.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-05 10:03

Kan det vara en hint om att Xserve är på väg ut? Xserve raid är ju redan nerlagd...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-05-05 14:17
Ursprungligen av bollman:

Kan det vara en hint om att Xserve är på väg ut? Xserve raid är ju redan nerlagd...

Hoppas och tror inte det - xserve raid var ju inte direkt en jätte stor säljare ( även om det inte var något flopp ) och andra företag kan erbjuda liknande produkter så det var nog inte kostnads efektivt. Att döda xserve däremot skulle skicka budskapet att Mac os X inte kan ses som en seriös serverplatform - vilken admin skulle villj ha ett rum fullt med mac pro mot ett rack med xservs och annan hårdvara ?

För en liten opperation är dock en xserv overkill så där kommer en mac pro inn

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-05 19:04

På vilket sett är Xserve bättre än Mac Pro'n? Om man bortser från formfaktorn. Har precis slängt ihop en inköpslista för en komplett fcs pipeline med xsan. Jag har inte en susning om hur stort tryck det skulle vara mot en xserve om 4 personer + eventuellt 3 till skulle sitta o jobba med rätt tunga mediafiler med xsan, mot 6 raidar kopplade till xserven. Har, på listan skrivit 2st Xserve för hantering av totalt 6st raidar. Är det overkill eller skulle jag klarar mig på 1st xserve eller kanske till och med en Macpro?

Några tankar?

Enda fördelen med Xserve före Mac Pro är systemövervakningen och möjligheten att boota datorn remote - i övrigt är väl egentligen en Mac Pro bättre (4 diskar istället för 3).

Nu bortsåg jag helt från formfaktorn - för den som sitter med rackmiljö är inte Mac Pro ens att fundera över.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-05-06 08:34

Man kan ha dubbla nätagg i en Xserve också.

- Mac Pro har alltid kunnat beställas med Mac OS X Server. Man får då inget klient-OS medskickat.
- XServe RAID som produkt är nerlagd, men har en betydligt bättre ersättare i form av en specifik Promise-produkt med Apple-firmware.
- XServe innehåller bättre komponenter än Mac Pro. Ett faktum när man i princip aldrig ser några trasiga XServe.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-05-06 22:25

Har totalt missat att Xserve Raid är borttaget, helt otroligt dåligt, hur kommer det nu se ut i racket? En snygg Xserver ihopparad med ett skitfult promise eller dell enhet? Skall man behöva sätta Xserve i ett rack och sen i ett mörkt, väldigt mörkt intilligande rum med dells powervault?

Jag vill ha hela racket enhetligt, xserve raid måste tillbaka....vart skriver man till Apple?

Ursprungligen av x-per:

Jag vill ha hela racket enhetligt, xserve raid måste tillbaka....vart skriver man till Apple?

steve@mac.com

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-06 23:20
Ursprungligen av x-per:

Jag vill ha hela racket enhetligt, xserve raid måste tillbaka....vart skriver man till Apple?

Du verkar inte helt seriös... Du kan ju inte på allvar mena att du föredrar en snygg server framför en bra server?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-05-07 13:20
Ursprungligen av mbp:

Du verkar inte helt seriös... Du kan ju inte på allvar mena att du föredrar en snygg server framför en bra server?

Nu var ju inte Xserve RAID dålig iofs.

Ursprungligen av hugin:

Nu var ju inte Xserve RAID dålig iofs.

Inte dålig, men ifrånsprungen av konkurrenterna. Den var faktiskt rätt omodern vid tidpunkten den togs bort. Promiselådan Apple levererar är riktigt bra. Den har funnits från en annan leverantör för Apple-optimerade installationer och där spöar den skiten ur det mesta. Inkl. XServe RAID.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-05-07 15:46
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Inte dålig, men ifrånsprungen av konkurrenterna. Den var faktiskt rätt omodern vid tidpunkten den togs bort. Promiselådan Apple levererar är riktigt bra. Den har funnits från en annan leverantör för Apple-optimerade installationer och där spöar den skiten ur det mesta. Inkl. XServe RAID.

Ja, Xserve RAID var inget prestandamonster direkt. Däremot hade den (iaf till en början) ett väldigt bra pris/GB.

Ursprungligen av hugin:

Ja, Xserve RAID var inget prestandamonster direkt. Däremot hade den (iaf till en början) ett väldigt bra pris/GB.

Precis. Den var ruskigt prisvärd i början. Sedan hände ingenting.

Är det någon som vet varför XServe RAID lades ner?

1
Bevaka tråden