Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Leopard-installation

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skänninge
  • 2008-05-05 19:57

Har problem med att installera Leopard. Är inne på min andra DVD (original givetvis) från Apple nu, men samma problem kvarstår.

När installationen drar igång (på formaterad skiva), har jag fått felmeddelande:

Citat:

Installationen misslyckades.
MacOsX kunde inte installeras på din dator. Källmediet du installerar från är skadat. Försöka installera från ett annat exemplar av källmediet eller be programtillverkaren om ett annat exemplar.
Klicka på Starta om för att försöka installera igen

Nu fick jag dock upp en ny variant (har försökt ett otal gånger nu...)

Citat:

MacOs X kunde inte installeras på din dator.
Installeraren stötte på ett okänt fel som förhindrade installationen. Kontakta programtillverkaren och be om assistans.
Klicka på Starta om för att försöka installera igen

Har även fått varianten

Citat:

...
Installererearen kunde inte kontrollera innehållet i paketet Base System.
Kontakta...

Telefonsupporten hos Apple har inte kunnat hjälpa mig mer än att skicka en ny Leopard-skiva.
Är det något vajsing med min dator? Det är en iMac G5 1,8 Mhz (1,5 GB RAM), eller är det någon som känner igen symptomen?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-05 20:07

Låter som du har problem med din DVD läsare. Antingen är den trasig eller så kan det ha kommit in damm i spelaren.

Vet inte om rengörings skivor hjälper i detta fall.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2008-05-05 20:18
Ursprungligen av Jetwash:

Låter som du har problem med din DVD läsare. Antingen är den trasig eller så kan det ha kommit in damm i spelaren.

Vet inte om rengörings skivor hjälper i detta fall.

Inte alls otänkbart med damm i DVD-läsaren. Öppnade baksidan och tittade häromdan och dammigt var det allt... Ska man skaffa lite luft på burk eller tryckluft och blåsa rent lite kanske?
Dock så fungerade det att installera Tiger.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-05 20:46
  • Medlem
  • Skänninge
  • 2008-05-05 22:47

Får prova det och rengöringsskiva och se om det löser sig. Kanske är bra hur som helst för datorn att få lite damm bortblåst...

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2008-05-06 13:43

Ingen skillnad efter att ha blåst rent. Väntar på att få hem en rengöringsskiva.

Om det nu skulle vara något fel på DVD-läsaren (har inte haft några problem i övrigt), skulle det vara möjligt att göra en disc-image på en PC som går att trixa in i Macen (som kan hanteras av skivverktyg) ? Har ingen Mac med DVD-läsare i närheten eller bekantskapskretsen vad jag kan komma på tyvärr...

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2008-05-06 16:35

Uppföljning och avslutning av ärendet:

Efter att ha rotat lite i Apples Supportsidor hittade jag detta:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106693-sv

Det var RAM-minnet som spökade, installeraren tyckte inte om att jag stoppat i ett eget 1 GB. Inte det mest självklara efter de felmeddelandena. Och telefonsupporten kan tydligen inte heller hitta på sina egna sidor...

Slutet gott... Och så fick jag en urdammad dator på köpet, kan väl inte skada...

  • Medlem
  • göteborg
  • 2008-05-07 19:43

hej någon som kan detta?
min powerbook g4 tar inte min leopard dvd .jag får upp den på skrivbordet.men när jag ska installera den så står den bara still .verkar som den inte vill ta dvd . kan det vara så att min dvdläsare inte tar denna sort av dvd?det ända som händer när jag kör in dvd är att mitt gråa äpple på skärmen kommer upp .sen händer det inget .

Ursprungligen av swag:

hej någon som kan detta?
min powerbook g4 tar inte min leopard dvd .jag får upp den på skrivbordet.men när jag ska installera den så står den bara still .verkar som den inte vill ta dvd . kan det vara så att min dvdläsare inte tar denna sort av dvd?det ända som händer när jag kör in dvd är att mitt gråa äpple på skärmen kommer upp .sen händer det inget .

Är det en retailversion av Leopard eller skiva som medföljer vid köp av dator?

Är det en som följer med vid köp av datoe är det inte så underligt för de skivorna är maskinspecifika och fungerar endast på den modellen som skivan följde med.

  • Medlem
  • göteborg
  • 2008-05-07 20:34

hej igen nä det är en vanlig köp dvd

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-07 21:49

Fasiken att jag inte såg den här tråden tidigare. Hade ett liknande problem förra veckan som jag löste genom att ta ut ett minne.

1
Bevaka tråden