Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikfel på iMac efter strömavbrott

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-07 12:41

Jag har drabbats av ett väldigt trist fel, på min tidigare felfria iMac.
(Det är en iMac 24-tum från November-2007, alltså första Alu-iMac.)

Igår hade vi strömavbrott hemma, eller rättare sagt ett jordfel som hanterades av elcentralens jordfelsbrytare som helt korrekt bröt strömmen i huset. Tyvärr stod ju min iMac på som vanligt (den är sällan avstängd) och den mår helt plötsligt inte bra efter att ha stängts ner abrupt.

Det som är fel är att skärm-grafiken i vissa lägen målas upp fel, det blir skruvat/warpat på en liten den av skärmen. Det försvinner fördetmesta om man flyttat fönstret. Felet kan provoceras fram genom hastiga mus/fönsterförflyttningar, men felet kan uppstå oprovocerat i program vars skärmar uppdateras automatisk (ex. ActivityMonitor). Jag bifogar bilder på hur felet visar sig, dessa två från Safari:

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-07 14:19

Då har du garanti till minst november 2008 , bara att lämna in!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-07 14:34
Ursprungligen av Jetwash:

Då har du garanti till minst november 2008 , bara att lämna in!

Men garanti gäller väl bara fabriksfel - den har ju fungerat strålande i 6 månader, felet uppkom ju vid "hus-fel". Kanske kan få hemförsäkringen att täcka reparationen? Som ni förstått har jag inte AppleCare.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-07 15:19

Applecare är bara en förlängning på det första året. Förövrigt så behöver du ju aldrig nämna att det var ett strömavbrott.

Bara konstatera att det var så plötsligt en dag när du startade den.

1
Bevaka tråden