Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCal tar inte regi

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kan inte ändra i ical längre. dvs jag kan ändra tid för en händelse eller lägga till en ny eller radera en hel kalender men när jag öppnar ical nästa gång är allt återställt.

Jasså? vill ni höra hela storyn. Ok:
Jag genomlider en mycket långsamt men i högsta grad fortskridande krasch på in powerbooks interna HD.
För att hantera detta har jag installerat nytt system på en extern HD och flyttar nu över det viktigaste medans den interna HD'n över huvudtaget låter sig läsas på. Så vad jag gjort är att jag kikat i user/library-mappen och plockat ut sådant ur 'Application support' och 'prefences' verkar innehålla det viktiga programmens inställningar.
Här någonstans verka något ha gått galet. Nu fattar jag inte ens hur jag ska nollställa ical och börja om från början.

Vet någont råd?

/mvh David

Kolla här: http://www.99.se/1519899-post7.html

och här: http://www.99.se/1520001-post9.html

Dvs. avaktivera födelsedagskalendern så ska det nog kunna fungera sedan.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Kolla här: http://www.99.se/1519899-post7.html

och här: http://www.99.se/1520001-post9.html

Dvs. avaktivera födelsedagskalendern så ska det nog kunna fungera sedan.

Tack för hjälpen!
Lite synd att inte kunna ha fölsedagarna med längre. Fölsekalendern har räddat mitt anseende bland släkt och vänner vid ett flertal tillfällen.

Ursprungligen av David Slättne:

Tack för hjälpen!
Lite synd att inte kunna ha fölsedagarna med längre. Fölsekalendern har räddat mitt anseende bland släkt och vänner vid ett flertal tillfällen.

Ja, det är jätteskumt. Jag vet inte varför det är så heller. Det verkar inte vara så för alla... Rätt allvarlig bugg faktiskt. Hoppas de fixar den iom 10.5.3...

  • Medlem
  • Österåker
  • 2008-09-02 21:26

Oh tack för hjälpen.
Har äntligen fått förklaringen till varför bara meddelande från MobileMe resp. moniltelefonen fastnat i iCal. Nu fungerar den. Dock fick jag meddelandet i loggen att jag har tre stycken kalender inlägg som har slutdatum FÖRE startdatum och jag trodde felet låg där. Men Jag kunde bara inte finna hur sökningen skulle gå till. Har ni kollat loggarna med iCal?
Claes N

Ursprungligen av MixiMera:

. Har ni kollat loggarna med iCal?
Claes N

Hur gör man det?

  • Medlem
  • 2008-09-16 12:17

Jag började få detta problemet nyss efter att ha töntat till allt med iSync, som plötsligt inte skickade mina ändringar till mobilen (Ericsson s550i) och vice versa.

Har fått återskapa min kalender cirka en månad tillbaka, och exporterade alla kalendrar för sej som en extra backup, vilket jag var tacksam för när allt mitt återskapade var borta igen vid omstart av programmet. I de exporterade kalendrarna finns mina grejer med, men inte i databas-backupen som man gör mha säkerhetskopieringen.
Jag har provat stänga av födelsedagskalendern nu, men vet inte om jag vågar stänga ical igen - det tar trots allt lite tid att importera kalendrarna _igen_... Men jag hoppas detta var lösningen på mitt problem, och att kanske iSync ska funka igen också på sikt. Inser hur beroende jag är av att min teknik funkar i mina dagliga rutiner, och kikar över synkning med Google-kalender som ytterligare backup också...

Tyvärr har jag inte fått igång TimeMachine, eftersom min TimeCapsule låste sej vid första backup-försöket (datorn gick i vila tror jag var boven i dramat enligt buggrapporter i forumen), och jag har inte haft tid att försöka lista ut hur man låser upp och formaterar om eller vad jag nu behöver göra för att den ska komma igång igen. En väldigt dyr och snygg trådlös router har jag iallafall... Teknikens under...

Men det hör inte hemma i den här tråden, ville bara berätta att jag också har problem med att iCal inte tar uppdateringarna hux flux av någon outgrundlig anledning. Undrar hur mycket jag missat av mitt dokumenterande innan jag upptäckte felet.

1
Bevaka tråden