Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på GPS-navigator sökes

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-05-06 09:22

Har kollat runt lite på olika navigatorer men känner mig ändå inte säker på vad man ska köpa.
Någon har något bra tips?

Viktigt:

  • maxpris ca 3000:-

  • bärbar

  • Europa-kartor

Oviktigt:

  • MP3-spelare

  • handsfree

  • röststyrning

  • varning om fartkameror

  • John Cleese som röst

Kan kanske vara bra att ha:

  • widescreen

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-05-06 13:18

Köpte en TomTom Nuvo (om jag inte missminner) till far i present för några månader sedan. Hade tillfälle att testa den från Borås till Halmstad bl.a och den fungerade fint. FIck även med en TMC-antenn för att ta emot/uppdatera resväg vid eventuella olyckor och annan trafikinformation. Tror det var Europakartor i den, inte helt säker. Kostade då 1490:- på Netonet.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-06 19:09

Köp en Navigon! Jag har själv en TomTom 710, de är ok men inte mycket mer.

Här finns lite tester från M3:
http://m3.idg.se/2.1022/1.100866

Kruxet med - och det som gör att jag inte vill ha - TomTom är prenumerations-idén.
Det kostar pengar att hålla fartkameradatabasen uppdaterad.

Skit nummer två med alla bil-gps:er är att plocka dem ur bilen och de blir värdelösa. De visar ju inte terräng eller nåt sånt, bara stadskarta.

Vill man ha en som visar terräng OCH stadskarta och bilkarta och kanske också sjökort då vill det till att ha en FET plånbok.

Jag lägger min röst på Navigon som ovan.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-05-07 08:02

Testerna var intressant läsning men nästan alla burkarna ligger tyvärr över min budget...

Ursprungligen av lasselu:

Har kollat runt lite på olika navigatorer men känner mig ändå inte säker på vad man ska köpa.
Någon har något bra tips?

Viktigt:

  • maxpris ca 3000:-

  • bärbar

  • Europa-kartor

Oviktigt:

  • MP3-spelare

  • handsfree

  • röststyrning

  • varning om fartkameror

  • John Cleese som röst

Kan kanske vara bra att ha:

  • widescreen

Är John Cleese som röst viktigt, då gäller väl TOMTOM. Har en GO 720 T, där finns allt du söker. Priset kanske är problem, men jag har för mig att jag sett den senaste dagarna för 2995kr. Det är min 3:e gps - tidigare Garmin - och jag är supernöjd. Vad gäller kameror osv. finns det gratis på svensk hemsida http://www.speedcams.se/phpBB3/index.php och http://www.speedcam.tk/ så det är inget problem.
Dessutom finns programvaran för OSX - vilket inte alltid är fallet.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-05-07 09:51

Näe, John Cleese som röst är oviktigt står det ju...;)

Just nu så lutar det faktiskt åt Snabeldrakes Garmin nüvi 760...

Testvinnare 2008 dessutom..

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-07 21:39
Ursprungligen av lasselu:

Näe, John Cleese som röst är oviktigt står det ju...;)

Just nu så lutar det faktiskt åt Snabeldrakes Garmin nüvi 760...

Garmin har så jäkla fula kartor, ser ut som C64 grafik. Kör på Navigon och du kommer bli hur nöjd som helst! Garmin är duktiga på sjön inget annat.

Bättre köpa en dyr och bra sak som är genomtänkt än att hänga på den billiga som ändå visar sig vara rena skiten inom kort...

Jag har provat några stycken, och tycker tomtom mest verkar vara ...billiga... det är lite TV3 över dem om man säger så. Kombinerat med snikenheten att hela tiden vilja ha betalt och få in en i en prenumerationsplan...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-07 21:43

Sen John Cleese och övriga röster i TomTom är kul i 5 minuter, sen tappar de sin funktion. Det är bättre att ha en vettig svensk röst som kan navigera en när man måste koncentrera sig på tung trafik.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-05-08 08:43

Tack för tipsen...en Garmin nüvi 760 är beställd...:)

1
Bevaka tråden