Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blue Screen! Formatera om? Hur?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-06 20:04

Vet inte om detta är rätt forum. Ber om ursäkt i så fall, men hoppas på er hjälp. (tilläggas skall att jag bor i Peru och här vet folk inte vad mac är så....)
Jag är inte på ngt sätt en van macanvändare. Jag började använda mig av macdatorer för 5 år sedan.
Jag har haft min powerbook en tid nu och kände att det var dags för att uppgradera den till Tiger.
Tiger skivan är original och funkar till vilken som. (vad dessa skivor kallas vet jag inte, det är alltså ingen medföljd skiva till en viss speciell modell)

Jag valde att "uppgradera" till Tiger och gjorde ingen ren installation.
Installationen gick bra fram tills efter restart.
När jag kommer till "the blue screen" och den klassiska kvadratiska rutan med bokstäverna Mac OS X står laddas skiten inte!!!
Har stirrat på den där rutan nu i 2 h. Testade att starta om efter 2 h och tog även ut installationsdvdn.
Jag har eg. inget viktigt på datorn för jag använder den bara när jag är ute och reser för att kolla på film och mejla med så jag är inte ledsen för att förlora viktig information eller så.
Men! Jag vill ju kunna använda datorn. Och jag vill ha ett fungerande OS.
Vad skall jag göra? Hur kan jag gå vidare här.
Kan jag kanske formatera om den och installera om TIGER ånyo? Hur gör jag det i såfall.

Tacksam för svar (och som sagt jag är inte särskilt macvan, har tex aldrig installerat ngt OS förr)

mvh

/P

Finns hur mycket info som helst på forumet om detta så sök. Men i korthet, håll inne "c" när du startar datorn med installationsskivan i, då kan du installera om och där också formatera hårddisken.

1
Bevaka tråden