Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemmanätverk för mediafiler

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-05-05 15:18

Hej alla!

Jag vill dela itunes bibliotek mellan 3 stycken mac-mini och en apple Tv. Observera att jag enbart vill dela media i itunes och inga andra filer. Nu är det så att ingen av dessa apparater har tillräcklig med hårddisk så jag funderar över följande lösningar.

1- köpa en extern hårddisk och koppla till en mac mini och låta Itunes filer hamna där, sedan dela den med de andra datorerna och apple TV trådlöst. Går detta?

2- Köpa en Time Capsule och göra samma sak, sen kan jag ju partitionera disken och ha även backup av mediafilerna. Ytterligare en fråga avseende time capsule är om man även kan koppla på en extern hårddisk till den och dela på de filerna också sladlöst. Det finns ju en USB kontakt bakom time capsule för koppling av extern hårddisk. Hur fungerar den?

mvh
Sia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-05 23:57

Båda varianterna funkar,
Alt 1. Om du väljer detta så är det bara att gå in i iTunes inställningar och dela ut spellistan till de andra i nätverket, så kommer alla åt musiken, även Apple TVn.

2. ja du kan koppla in en extra hårddisk i Capsule, funkar som på airport extremen, alla datorer i nätverket kommer åt filerna, då slipper du dela ut filerna via nätverket, dvs ha 2 datorer igång för att komma åt filerna..

Som sagt, båda alternativen funkar hur bra som helst..

F

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-06 00:20

tredje variant:
köp en extern ethernethårddisk, å kan alla komma åt det du lagrar utan att någon dator behöver vara igång, bara plugga in i routern så är det löst.

jag kör justnu en pc med freeNAS på för detta ändamål då jag inte bestämt mig för vilken ethernet hårddisk jag ska ha.

Ursprungligen av tim-:

tredje variant:
köp en extern ethernethårddisk, å kan alla komma åt det du lagrar utan att någon dator behöver vara igång, bara plugga in i routern så är det löst.

jag kör justnu en pc med freeNAS på för detta ändamål då jag inte bestämt mig för vilken ethernet hårddisk jag ska ha.

Då kan jag rekommendera dig att INTE köpa en Freecom, den går bara att köra som ethernet-disk i FAT32, vilket INTE är att rekommendera om du ska ha iTunes-bibblan på den. Fråga mig inte varför, men jag har efter väldigt många om och men, samt konsultation med min kunnige granne och den lokala mac-butiken konstaterat att det helt enkelt inte fungerar.

  • Medlem
  • 2008-05-06 01:46

Ta en titt på nätverksdiskarna från synology. iTunes-server, webserver, filserver, mm, mm.
http://www.synology.com

  • Medlem
  • 2008-05-06 09:57

1- Tack för alla svar, har jag förståt det hela rätt eller motsvarar Time Capsule de övriga lösningar ni nämnde dvs FreeNAS, etc?

2- Om de är likvärdiga, ingen av er rekomenderar Time Capsule, är det en dålig köp?

3- Om jag väljer Time Capsule, måste jag dedikera en av datorerna till time capsul och denna dator måste alltid vara igång eller räcker det att Time Capsule är igång och alla datorer i hemmanätet kommer åt materialet i den?

mvh
Sia

Senast redigerat 2008-05-06 16:22
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 19:54

Capsule hårdisken kommer du åt från alla datorer inom närverket. Ska vara bra men jag har inte testat den själv, jag kör med en 2TB hårdisk kopplad till min airport extreme, och den kommer alla år, plus att vi kör timemashine mot den.

  • Medlem
  • 2008-05-07 16:02

en sista fråga (förhoppningsvis) från den okunnige!

Om jag istället köper en Apple Airport Extreme, den nya versionen som har en USB för inkopling av extern hårddisk och kopplar in en hårddisk, är den då likvärdig med Time Capsule?

Senast redigerat 2008-05-07 16:31
1
Bevaka tråden