Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Objekt i sidhuvud eller sidfot i Pages

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-05-05 21:39

Jag undrar hur man får in objekt i sidhuvud eller sidfot i Pages så att det hamnar på alla sidor. Har inga problem med text men objekt såsom bilder, linjer och liknande vill inte. I Word är det ju väldigt enkelt så det borde ju finnas i Pages, någon som vet hur man gör?

Man vill ju inte gå tillbaka till Word

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-05-06 15:38

Varför inte testa att lägga in bilden du vill ha i dokumentet, kopiera den, radera, ställa dig i sidhuvud/fot och klistra in!?

Fjolldrink

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-05-06 15:52

När jag tänker efter, gör man inte likadant i Word? Om du klarar det i Word borde du ju göra det i Pages, eller?

Fjolldrink

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-05-06 15:59
Ursprungligen av MacBro:

När jag tänker efter, gör man inte likadant i Word? Om du klarar det i Word borde du ju göra det i Pages, eller?

Fjolldrink

I Word var det ju bara att vara inne i sidhuvud eller sidfot och sedan lägga in grejer, oavsett var på sidan så fanns det på alla sidor. I Pages är det inte lika enkelt.

Jag vet inte om det överhuvudtaget går. har själv provat med bilder i sidfoten men inte fått det att funka i Pages. Nu var det bara 2 sidor så det var enkelt att fixa det manuellt men jag håller ju med på att det borde vara en standardfunktion

Jodå, det går, men du måste se till att objektet är Inline och inte Floating. Är det Floating lägger det sig ovanför layouten och ligger således inte i sidhuvudet/sidfoten utan ovanpå. Du ställer in det i Inspector --> Wrap

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-05-06 21:03
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Jodå, det går, men du måste se till att objektet är Inline och inte Floating. Är det Floating lägger det sig ovanför layouten och ligger således inte i sidhuvudet/sidfoten utan ovanpå. Du ställer in det i Inspector --> Wrap

Försökte det men objekten klarar bara av att vara längst ner på sidan om man har dem i sidfoten. Dessutom kunde jag inte fritt flytta objektet var jag vill ha det. Om jag vill ha en linje till exempel i mitten som sidfot så förflyttas den utanför sidfoten. Måste väl kunna gå på något sätt?

Jag förstår inte riktigt hur du menar, men ett sätt, och antagligen det smidigaste sättet, att få det att ligga som du vill är att lägga det i en tabell med osynliga linjer, och linjen som inline såklart. Då borde du kunna få det exakt som du behagar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-05-06 21:20

Låter lite omständigt tyvärr, trodde aldrig jag skulle säga detta men för denna uppgift är nog Word smidigare då man kan lägga vad som helst i sidfoten, var man vill på sidan.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-05-06 22:22

Jag håller med om att det är smidigt i Word. Grejen är den att man t ex vill ha en bakgrundsbild på varenda sida, en logga t ex. Då är det enkelt att lägga den i sidhuvud/fot så hamnar den likadant på varje sida

1
Bevaka tråden