Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vodafone släpper iPhone i 10 länder

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-06 09:16

Vodafone börjar sälja iPhone i Italien, Tjeckien, Australien, Egypten, Grekland, Indien, Portugal, New Zealand, Turkiet och Sydafrika senare i år. Men fortfarande inte i skandinavien.

Tyvärr så verkar det som om Apple kör på sin gamla modell med en operatör per land. Men jag hoppas fortfarande att telefonen är inte låst utan säljs också utan abonnemang men är då dyrare.

//Rob

Att de inte säljer i Sverige kan ju bero på att Vodafone inte längre finns i Sverige. Deras mobiltelefonsektion blev ju uppköpt av Telenor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 10:05
Ursprungligen av Robo-X:

Tyvärr så verkar det som om Apple kör på sin gamla modell med en operatör per land. Men jag hoppas fortfarande att telefonen är inte låst utan säljs också utan abonnemang men är då dyrare.
//Rob

Det står ju faktiskt inte i pressmeddelandet att det är ett exklusivt avtal utan bara att det skall gå att köpa iPhone och använda den i Vodafones nät.

De rykten som finns kring iPhone just nu pekar ju närmast på att Apple går ifrån den tidigare affärsmodellen med vinstdelning och exklusiva avtal. Det kan ju vara en förklaring till ryktet om att AT&T skall börja subventionera telefonen. Behöver de inte längre betala en del av vinsten till Apple finns det ju utrymme att subventionera telefonerna, precis som vilken annan telefon som helst.

Johan

Ursprungligen av chuck:

Det kan ju vara en förklaring till ryktet om att AT&T skall börja subventionera telefonen. Behöver de inte längre betala en del av vinsten till Apple finns det ju utrymme att subventionera telefonerna, precis som vilken annan telefon som helst.

Johan

Jag tror inte att Apple är intresserade av subventioneringar. En av förklaringarna till Apples framgång är att man tidigare i USA har fått stanna kvar en lång stund i affären medan en försäljare aktiverar den subventionerade telefonen och för över telefonnummret. Den nuvarande retail-modellen då man bara går hem med luren och gör att själv med iTunes är mycket smidigare.

Subventionering lägger dessutom mer makt i händerna på operatören, vilket inte gynnar Apple som uppstickare med annorlunda affärsmodell.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 10:47
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag tror inte att Apple är intresserade av subventioneringar. En av förklaringarna till Apples framgång är att man tidigare i USA har fått stanna kvar en lång stund i affären medan en försäljare aktiverar den subventionerade telefonen och för över telefonnummret. Den nuvarande retail-modellen då man bara går hem med luren och gör att själv med iTunes är mycket smidigare.

Subventionering lägger dessutom mer makt i händerna på operatören, vilket inte gynnar Apple som uppstickare med annorlunda affärsmodell.

I England ledde subventionering till att O2 helt sålde slut på lagren av iPhones. Det var väl visserligen för att rensa ut det befintliga lagret inför den förväntade lanseringen av iPhone version 2 i juni men det visar väl på att även iPhoneköpare är priskänsliga.
Jag tror inte att det är omöjligt att Apple väljer en modell utan exklusiva operatörer i Europa. Vi får väl se ganska snart.

Personligen hoppas jag på att Telia får telefonen i Sverige och erbjuder ett bra, anpassat abonemang med Visual Voicemail. Jag struntar i vilka avtal Apple träffar med operatören så länge bara telefonen kommer hit snart!

Johan

Ursprungligen av chuck:

I England ledde subventionering till att O2 helt sålde slut på lagren av iPhones.

Var inte det bara en helt vanlig prissänkning? Jag minns inte riktigt hur det var faktiskt. Har du någon länk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 11:16
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Var inte det bara en helt vanlig prissänkning? Jag minns inte riktigt hur det var faktiskt. Har du någon länk?

http://www.macrumors.com/2008/04/15/o2-discounting-8gb-iphone/

http://www.9to5mac.com/iphone_selling_out_no_revenue_sharing

Såvitt jag förstår sänktes inte priset hos Apple utan enbart hos O2. Frågan är väl om det bara var en tillfällig prissänkning för att rensa ut lagren eller om det är en ny strategi från Apples sida. Även i Tysklnad sänktes ju priset beroende på vilket abbonemang man valde. http://www.macrumors.com/2008/04/03/t-mobile-germany-offering-subsidized-iphones-with-2-year-contract/

Johan

Ursprungligen av Robo-X:

Vodafone börjar sälja iPhone i Italien, Tjeckien, Australien, Egypten, Grekland, Indien, Portugal, New Zealand, Turkiet och Sydafrika senare i år. Men fortfarande inte i skandinavien.

Tyvärr så verkar det som om Apple kör på sin gamla modell med en operatör per land. Men jag hoppas fortfarande att telefonen är inte låst utan säljs också utan abonnemang men är då dyrare.

//Rob

"Men fortfarande inte i skandinavien". Det är inte sant det. I Norge är det Telenor som har fått klartecken att sälja iPhone 3G längre fram detta år.

Jag börjar bli riktigt trött på Apple som inte tänker på de svenska kunderna som väntar på iPhone som inte behöver låsas upp och/eller jailbreakas.

Senast redigerat 2008-05-06 10:59
  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-06 11:01
Ursprungligen av The Real Viking:

"Men fortfarande inte i skandinavien". Det är inte sant det. I Norge är det Telenor som har fått klartecken att sälja iPhone 3G längre fram detta år.

Jag börjar bli riktigt trött på Apple som inte tänker på kunderna som väntar på iPhone som inte behöver låsas upp och/eller jailbreakas.

Källa?

Låsa upp är väl det största hindret just nu. Jailbreak är väl mer eller mindre frivilligt.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Källa?

Låsa upp är väl det största hindret just nu. Jailbreak är väl mer eller mindre frivilligt.

//Rob

http://mac1.no/artikkel/6304/telenor-forbereder-iphone-lansering

Jag upptäckte att förbereder och att få kontrakten är inte samma sak! Konklusionen är att inget land i Skandinavien fått kontrakten än.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag börjar bli riktigt trött på Apple som inte tänker på de svenska kunderna som väntar på iPhone som inte behöver låsas upp och/eller jailbreakas.

Det betyder alltså att du vet att det är Apple det beror på, och inte de svenska operatörerna. Källa?

Ursprungligen av Adrian B:

Det betyder alltså att du vet att det är Apple det beror på, och inte de svenska operatörerna. Källa?

Njae, jag vet inget mer än du om det är Apple eller operatörerna, men jag är less på cirkuset att det skall ta så lång tid. Apple kunde lätt ha skapat en egen teleoperatör (om det inte gick som de tänkt sig) om de velat genom att hyra svartfiber, master etc. Tillstånd från PTS hade nog tagit lite tid. Apple lovade att större delen av Europa skulle få iPhone i Dec 2007. Tyskland, England, Frankrike är inte större delen av Europa ur arealsynpunkt. Kanske befolkningssynpunkt, ja, med så sa Apple inte. Det blev ett tomt löfte ifrån Apple. Har ingen källa tyvärr...

Ville de ha snabb spridning av iPhone skulle de ha sålt telefonen olåst från dag 1, då hade iPhone förmodligen haft större marknadsandelar än vad de har i dag i stora delar av världen, tror jag.

Ursprungligen av The Real Viking:

Njae, jag vet inget mer än du om det är Apple eller operatörerna, men jag är less på cirkuset att det skall ta så lång tid.

Men tänk om det är operatörerna som tar tid på sig? Tänk om t.ex. Telia bestämt sig för att vänta in en 3G-version av iPhone. Då är det ju knappast Apples fel, eller hur?

Jag säger inte att det bara beror på Telia, men alla verkar så irriterade på Apple utan att ens veta om det beror på Apple.

Ursprungligen av The Real Viking:

Apple kunde lätt ha skapat en egen teleoperatör (om det inte gick som de tänkt sig) om de velat genom att hyra svartfiber, master etc. Tillstånd från PTS hade nog tagit lite tid.

I mina öron låter inte det som en helt lätt operation, speciellt inte om Apple inte har för avsikt att bli operatör. Kanske har dom sådana planer för framtiden, men utifrån hur dom handlat hittills verkar inte det vara den väg dom valt att gå.

Ursprungligen av The Real Viking:

Apple lovade att större delen av Europa skulle få iPhone i Dec 2007. Tyskland, England, Frankrike är inte större delen av Europa ur arealsynpunkt. Kanske befolkningssynpunkt, ja, med så sa Apple inte. Det blev ett tomt löfte ifrån Apple. Har ingen källa tyvärr...

Utan källor är ett sådant påstående inte mycket värt, det är ju lätt att fantisera fram icke sagda löften.

Det jag hittar är att Apple från början bara sa att den skulle komma till Europa mot slutet av 2007. Senare under 2007 specifierade Apple detta, från Engadget:

Apple reiterated launch plans for the iPhone in Europe, stating that it'll have the phone in a few "major" countries (Most likely UK, France and Germany) by Q4 2007, and hit the rest of Europe with the phone in 2008.

Jag tror inte du kan hitta ett löfte från Apple att täcka större delen av Europa under 2007 som du påstår att dom givit. Men du får gärna bevisa mig fel.

Ursprungligen av The Real Viking:

Ville de ha snabb spridning av iPhone skulle de ha sålt telefonen olåst från dag 1, då hade iPhone förmodligen haft större marknadsandelar än vad de har i dag i stora delar av världen, tror jag.

Uppenbarligen var det inte målsättningen, eller hur? Och frågan är om dom hade tjänat mer pengar då? Det är inte säkert. Det är inte ens säkert att Apple klarat av att leverera till en hel världsmarknad på en gång.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-06 13:04
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag börjar bli riktigt trött på Apple som inte tänker på de svenska kunderna som väntar på iPhone som inte behöver låsas upp och/eller jailbreakas.

Jag håller med.
De människor som inte är hardcorefans och inte beställer från staterna etc. tror jag köper en annan mobil när deras nuvarande börjar bli sliten. Man är trött på alla rykten och orkar inte vänta.
När deras abb. sprungit ut om 12månader är iphone inaktuell och då väljer man återigen någon annan.

Jag tror apple förlorar på detta, men motbevisa mig gärna!

Ursprungligen av marcus.j:

Jag håller med.
De människor som inte är hardcorefans och inte beställer från staterna etc. tror jag köper en annan mobil när deras nuvarande börjar bli sliten. Man är trött på alla rykten och orkar inte vänta.
När deras abb. sprungit ut om 12månader är iphone inaktuell och då väljer man återigen någon annan.

Jag tror apple förlorar på detta, men motbevisa mig gärna!

Men det är ointressant, så länge Apple släpper nya modeller, och nya funktioner. Om det bara skulle finnas en enda iPhone de närmsta 5 åren, visst, men så kommer inte fallet vara.

Släpp iphone fri, varför hålla på så här? När den kommer ut e ju mobilen åldrad å det finns värre modeller.

Ursprungligen av janne303:

Släpp iphone fri, varför hålla på så här? När den kommer ut e ju mobilen åldrad å det finns värre modeller.

Så du tror att Apple inte kommer att utveckla iPhone vidare? Utan bara sälja den gamla modellen år efter år?

Om vi får iPhone till Sverige i höst (vilket jag tror vi gör) så kommer det naturligtvis att vara den nya modell som väntas bli lanserad i sommar.

  • Medlem
  • 2008-05-06 15:50
Ursprungligen av Adrian B:

Om vi får iPhone till Sverige i höst (vilket jag tror vi gör) så kommer det naturligtvis att vara den nya modell som väntas bli lanserad i sommar.

JA!:cool: Nu är jag glad igen.

Ursprungligen av janne303:

Släpp iphone fri, varför hålla på så här? När den kommer ut e ju mobilen åldrad å det finns värre modeller.

Till skillnad från andra mobiltillverkare verkar ju Apple utveckla mjukvaran i iPhone kontinuerligt. Då menar jag inte bara enstaka buggfixar som SonyEricsson i bästa fall kan häva ur sig, utan riktiga mjukvaruuppdateringar som faktiskt tillför nya funktioner till telefonen.

Med iPhone tror jag det blir mer som en dator, man klarar sig med samma hårdvara ett antal år, men förnyar operativsystemet under resans gång. Därför blir det inte som med andra mobiler, att man måste köpa ny var och vartannat år om man vill ligga i framkant med nya funktioner.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Till skillnad från andra mobiltillverkare verkar ju Apple utveckla mjukvaran i iPhone kontinuerligt. Då menar jag inte bara enstaka buggfixar som SonyEricsson i bästa fall kan häva ur sig, utan riktiga mjukvaruuppdateringar som faktiskt tillför nya funktioner till telefonen.

Med iPhone tror jag det blir mer som en dator, man klarar sig med samma hårdvara ett antal år, men förnyar operativsystemet under resans gång. Därför blir det inte som med andra mobiler, att man måste köpa ny var och vartannat år om man vill ligga i framkant med nya funktioner.

Helt sant, och ganska nytt för mobilbranschen, även om t.ex. Palm och Windows Mobile fungerar på det sättet.

Verkar vara fritt nu. TiM i italien har ett pressmeddelande att de säljer iPhone, men även Vodafone ska, enl. deras pressmeddelande, sälja den i Italien.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 11:30

När får vi ett pressmeddelande från någon operatör i Sverige då? Det kan ju inte vara långt borta om Apple slopat modellen med exklusiva operatörer?

Johan

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-06 11:56

Jo det verkar verkligen vara så att nu får flera operatörer i ett land sälja iPhonen. Jag hoppas att det betyder att iPhone blir fri från sina bojor och man kan köpa den utan abonnemang. Med lite tur kommer också "gamla" telefoner att bli upplåsta.

//Rob

Detta känns stort, känns som att rpoppen dragits ur och nu kommer iPhone ta över världen!

Tror, ärligt, att Apple gör rätt. De visste nog innerst inne att Edge-telefoner inte skulle bli en hit i europa. Därför släppte de den inte på bred front, för då kunde den inte misslyckas på bred front. Nu när de har en 3G på gång däremot, då blir det andra bullar. Då kan de få ut den till massan, samtidigt som de kan släppa en mer mogen produkt även till mjukvaran till massan. Plus att produktionskostnaden nog gått ner en bit.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-06 13:20

Jo, det kan jag hålla med om.
Men, det är på sikt. Jag ser en möjlighet att tjäna pengar och marknadsandelar just nu.
(Om, det är så enkelt att dom tjänar pengar på att bara sälja telefonen utan abb.)

Suget börjar mojna lite känns det som..
Jag spånar lite men time will tell..

Ursprungligen av marcus.j:

Jo, det kan jag hålla med om.
Men, det är på sikt. Jag ser en möjlighet att tjäna pengar och marknadsandelar just nu.
(Om, det är så enkelt att dom tjänar pengar på att bara sälja telefonen utan abb.)

Suget börjar mojna lite känns det som..
Jag spånar lite men time will tell..

Men det kan, trots allt, vara så att Apple inte hade möjlighet att producera fler, av olika anledningar. Det vet man inte heller.

Om det nu är så att det kan vara flera operatörer i ett land, så får vi hoppas på att den kommer släppas med både Telenor och Telia

Telia är partnern

Trianguleringen fungerar numera under Google maps med Telia abb.
Telia har tagit hem det och testar för fullt verkar det som.

Bevaka tråden