Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3G med extern antenn (dongle?)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag konstaterar att mobilen konsekvent går över till vanligt GPRS ute i skärgårdsstugan. Då jag vill ha bredband därute (och då Skypetelefon också) bådar det inte gott. Hade mottagningen varit bra så hade jag köpt en dongle till datorn för länge sen men jag måste ha en som man kan koppla en extern antenn till. Finns detta?
Eller kan man förbättre mottagningen även om det saknas antennuttag på dongeln?
(Vet att det gick på några riktigt gamla mobiletelefoner)

Det är allstå typ hempulad "fast mobil" jag är ute efter. Att dra dit vanlig fast telefon är dyrt och saknar dessutom ADSL-möjlighet, så det går bort.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-05-05 08:42

Till mina svärföräldrar som har liknande boende satte jag en 3m USB-förlängningskabel i datorn, 3G-dongeln i andra änden och skickade sedan rasket upp över gardinstången.
Vips fick de en mycket bättre mottagning.

Ursprungligen av zMac:

Till mina svärföräldrar som har liknande boende satte jag en 3m USB-förlängningskabel i datorn, 3G-dongeln i andra änden och skickade sedan rasket upp över gardinstången.
Vips fick de en mycket bättre mottagning.

Kan du ge specifika data på gardinstången...:cool:
Skämt åsido, att hänga dongeln mot ett metallföremål, kan det vara så enkelt? Vore bra om något antennfreak kunde ge lite mer tips i den riktningen...

MVH

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-05-05 09:55
Ursprungligen av Svante S:

Skämt åsido, att hänga dongeln mot ett metallföremål, kan det vara så enkelt?

MVH

Nja, i mitt fall handlade det om att placera dongeln (läs antennen) i ett högre läge för att få bättre mottagning.

Ursprungligen av zMac:

Nja, i mitt fall handlade det om att placera dongeln (läs antennen) i ett högre läge för att få bättre mottagning.

Då behöver jag nog tyvärr en USB-kabel på 20-30 meter rakt upp...:confused:

Utarmning av forumet?

Var har all kunskap tagit vägen?
Förr hade en sån har fråga gett en massa svar och diskussion.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-05-06 17:52

NMT kanske vore något för din del för dom har externa antenner

Ursprungligen av Erik_J:

NMT kanske vore något för din del för dom har externa antenner

Hmm, jo det skulle kunna vara något. USB verkar dock inte funka med Mac, å andra sidan finns ett annat modem. Så får det bli! tack för tipset.

3G-telefon med extern antenn är ett bra förslag.

Hej, jag är tyvärr ingen antennnörd - men jag har kollat och en extern antenn kan kopplas till Sonyericsontelefoner (gummiplugg bredvid linsen). Adapter kostar 69 kr på 24.se - Varför betala mer än du behöver olika typer av externa antenner finns på ex: www.kjell.se
kolla på: Kjell & Company - tillbehör helt enkelt!
Mobiltelefontillbehör
Antenner
......
Jag vet inte om det fungerar med Skype, men de små magnet-antennerna till bil, brukar göra räckvidden typ 3 ggr längre än en vanlig bärbar 3G-telefon.
Prova, det kostar några hundringar. Jag ska prova i Hälsingland nästa vecka.

Jag kopplar in min telefon med USB-sladden i datorn och då går det fort när man är i stan.
Jag har Tele2 3G-abonemang med 5 gigs data-nedladdning för 99 kr extra/månad till min vanliga faktura. (Jag tror att det blir samma som mobilt bredband, men turbo får man aldrig i skärgården/på landet).
Mvh Karl i Uppsala

Ursprungligen av Karl.e:

Hej, jag är tyvärr ingen antennnörd - men jag har kollat och en extern antenn kan kopplas till Sonyericsontelefoner (gummiplugg bredvid linsen). Adapter kostar 69 kr på 24.se - Varför betala mer än du behöver olika typer av externa antenner finns på ex: www.kjell.se
kolla på: Kjell & Company - tillbehör helt enkelt!
Mobiltelefontillbehör
Antenner
......
Jag vet inte om det fungerar med Skype, men de små magnet-antennerna till bil, brukar göra räckvidden typ 3 ggr längre än en vanlig bärbar 3G-telefon.
Prova, det kostar några hundringar. Jag ska prova i Hälsingland nästa vecka.

Jag kopplar in min telefon med USB-sladden i datorn och då går det fort när man är i stan.
Jag har Tele2 3G-abonemang med 5 gigs data-nedladdning för 99 kr extra/månad till min vanliga faktura. (Jag tror att det blir samma som mobilt bredband, men turbo får man aldrig i skärgården/på landet).
Mvh Karl i Uppsala

Jo, men nu var det ju antenn till 3G-dongle jag var ute efter. Fast jag har spolat vanliga 3G-nätet helt och kommer att välja NMT, eller "ice" som det heter nu eftersom det har täckning "på riktigt".

Kan det här vara nåt?

Stod i dagens Ny Teknik...

Mobilt bredband på landet snabbare med takantenn - Ny Teknik

Ursprungligen av elgenper:

Kan det här vara nåt?

Stod i dagens Ny Teknik...

Mobilt bredband på landet snabbare med takantenn - Ny Teknik

Det där var precis på pricken det jag sökte! Verkar vara en bra lösning.
Men som sagt, gamla 450-nätet ger sannolikt bättre fart i alla fall. Som det stod i artikeln så är även belastningen på basstationen avgörande. Det kan lastas ner rätt mycket sommartid och helger ute bland öarna. Även ute på sjön med god mottagning så kan det klippa rakt av.

ICE har en ny app

Den nya applikationen till ICE:s USB modem funkar verkligen toppen. Nu är det slut på Terminalhackandet, uppkopplingen går lika enkelt som att starta ett program.

Har använt det på sjön i tre veckor och det funkar överallt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-12 21:36

Plus att du kan ansluta en extern antenn till dongeln via MCX kontakten. T ex en jordplansantenn från gamla 450 nätet. Ice har för övr sagt att de ska ta fram en portabelantenn för usb modemet. Men generellt rekommenderar jag wifi routern D35 som har diversityantenner för 450 bandet. Funkar mkt bra. Man kan dessutom ansluta externa antenner om man kopplar loss de två antenner som routern har för 450. Vanliga TNC kontakter.

Kolla diskussion om ice net och antenner på mobilabredband.se/forum

Där diskuteras också antenner till 3G donglar samt 3G routrar (3G till wifi)

Bra val: Telia Huawei 3G router E960. Har väl fungerande 4 dB antenn som tillbehör.

1
Bevaka tråden