Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Applescript eller java och ODBC?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

jag undrar om det är någon som vet om man på ett hyffsat smidigt sätt kan få applescript eller java att putta in information direkt till en sql databas eller via en textfil till en sql databas.

jag vet att man kan det med java, men då jag inte är duktig på programering så vet jag inte hur. Och i applescript så har jag inte hittat något specefikt om odbc/mysql och applescript.

är det någon som kan hjälpa mig

//S

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-06 10:41

Skulle gissa på att du kan använda Applescript som ramverk och sen får AS att köra shellscripts för att styra SQL. Det borde gå.

Man vad är det du ska göra som inte MYSQL Admin kan?

Ursprungligen av Creops:

Skulle gissa på att du kan använda Applescript som ramverk och sen får AS att köra shellscripts för att styra SQL. Det borde gå.

Man vad är det du ska göra som inte MYSQL Admin kan?

Jag tror huvudsaken är att jag inte mycket kunskap om ämnet som begränsar mig.
det jag ska göra är att jag har ett program där man bygger flöden och skickar filer och mycket annat. och där vill jag få ut namnet på filerna samt en status och tid, jag har lyckats att få ut detta i en text fil men nu ska jag ha innehållet i filen in i databasen.

Men så tänkte jag att det kanske inte är den snyggaste lösningen att göra det på då det finns en inbyggd programmerings del i programmet som stödjer applescript och java och då istället skicka den information direkt till data basen istället för en fil.

Ursprungligen av Taz_1999:

jag kollade lite på dom scripten innan , men jag testade aldrig dom
ska kolla in dom igen,'

tack

jag kollade scripten A Tutorial on AppleScripting a mySQL Database och det funkade bra som standalone nu är det bara kopplingen från programmet.
jag kan nämligen få ut en textfil från det programmet som jag ska köra ifrån men jag kan inte få scriptet att plocka upp infon från text filen. men det kommer nog snart:D

tack så mycket för hjälpen

Om du har kontroll över textfilen och hur den ser ut och vad den innehåller, varför inte kolla upp detta program som medföljer MySQL som du styr med Terminalen (aka Applescripts do shell script kommando), som importerar en textfil till en tabell i MySQL:

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/mysqlimport.html

Det verkar mycket att hålla reda på, gott om parametrar, men kolla exemplet, där är det inte så mycket.

1
Bevaka tråden