Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GeekTool, problem med ÅÄÖ

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-05-06 11:19

Hej på er.

Har ett sjukt störande problem med GeekTool. Jag vill visa en textfil på mitt skrivbord men den bråkar så fort jag använder åäö. Antingen så visas fel tecken precis som om det vore fel charset eller så visas de inte alls.

Jag skapade filen i TextMate och sparade den som UTF-8. Redan där blir det problem med åäö för GeekTool. Men sen får jag också problem när jag försöker lägga till text till filen med Quicksilvers "Append to..." kommando. Då sparas filen om som MacRoman av någon anledning. GeekTool visar då inte de nya åäö, öppnar man filen i TextMate så syns de men då är istället alla gamla åäö sabbade.

Någon som förstår vad jag skriver? Känner att det blev lite luddigt det där...

Har någon en lösning på det här så skulle jag bli väldigt tacksam.

Ps. Jag kör OSX 10.5.2 med Engelska menyer och Svensk ordlista...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 12:18

Jag skulle pröva att använda mig av kommandot 'cat' istället. Öppna en ny entry och paste:a in följande med kommando, med rätt sökväg till filen dvs. Sökvägen får du enkelt fram genom att dra filen till ett öppet fönster i Terminalen.

cat /sökväg/till/filen.txt
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 15:12

Testa att i Geektool, efter det kommando du vill göra, infoga:

| iconv -f utf-8 -t ucs-2-internal

(med ett pipe-tecken först alltså).

  • Medlem
  • 2008-05-07 21:03

Har testat att köra med cat, då fungerar det betydligt bättre. Men problemet verkar ligga i "Append to..." funktionen i Quicksilver. Så fort man läger till text med å, ä eller ö i så ändrar den encodingen till MacRoman.

Ursprungligen av berdan:

Testa att i Geektool, efter det kommando du vill göra, infoga:

| iconv -f utf-8 -t ucs-2-internal

(med ett pipe-tecken först alltså).

Vad gör det där kommandot?

  • Medlem
  • 2008-05-07 21:14

Av ren vana så frågar man så klart först och testar själv sen. iconv --h gjorde susen..
Om jag kör "iconv -f MacRoman -t ucs-2-internal" och sparar filen som MacRoman så fungerade det fin fint.

Är inte ucs-2 samma som utf-16 föresten?

Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden