Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CS3: Indesign kan inte skriva ut liggande?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så är det på två maskiner här på företaget.
De kan inte skriva ut liggande A4/A3.

Någon som vet vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Så är det på två maskiner här på företaget.
De kan inte skriva ut liggande A4/A3.

Någon som vet vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det?

Bara i Indesign eller även i andra program såsom Acrobat?
Om det funkar i Acrobat kan du ju skapa en PDF i Indesign.

Kan det vara att programmets utskriftsinställning och skrivardrivrutinens inställning är olika?
Bara en fundering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-05 16:18

Vad menar du med "Kan inte skriva ut".

Kommer det inte ut något alls?

Kommer det ut stående?

Har du rätt drivrutin och PPD fil inställd för skrivaren?

Om du har ett liggande dokument gjort i InDesign betyder inte det att skrivaren tolkar det som liggande, det måste ställas in i pappersformatet.

Det är säkert bara en inställningsfråga.

Janne

Jag ska gräva lite mer i detta men det är ohållbart att sitta och göra pdf:er i den produktion som det gäller.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag ska gräva lite mer i detta men det är ohållbart att sitta och göra pdf:er i den produktion som det gäller.

Ja, verkligen. Tänkte mer som en nödlösning.

Kan inte skriva ut är lite väl drastiskt men det är som du säger, väljer jag att skriva ut ett uppslag på en liggande A3 så blir det ett stående som det kommer ut på.

Drivrutin & PPD: Jo det ska jag ha fungerar perfekt i CS2.
Jag har bara tillgång till något som kallas A3 SEF.

Jag misstänker också att det är en inställningsfråga. Men vilken?
För att PPC maskiner med CS3 och samma Drivrutin & PPD kan skriva ut liggande men inte Intel maskinerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 14:02
Ursprungligen av Mattias Hedman:

För att PPC maskiner med CS3 och samma Drivrutin & PPD kan skriva ut liggande men inte Intel maskinerna.

Detta luktar verkligen drivrutinsproblem.

Vad är det för skrivare, har du kollat efter senaste versionen?

Janne

Det är en Xerox Docu-nåt 240 med en PS-rip påkopplad.
Jag ska ta och kontrollera drivrutin-PPD för att se om det kan hjälpa till.

Jag har hittat nyare drivutiner visserligen har de samma "nickname" som de nuvarande men det är värt att prova det kan inte mer än bli likadant som nu.
Återkommer.

Senast redigerat 2008-03-06 14:41

Nu har jag provat att byta ut PPDn mot den jag laddade ner som skulle vara för intel.
Jag har även testat att byta ut formatet som ppd innehåller från A3 SEF till anpassad och angett en A3s storlek. Inget av detta hjälpte.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2008-04-24 18:01

Hej.
uppdaterade just till Leopard och CS3 på jobbet och vi fick samma problem med vår CLC4040-skrivare. Men Canon hjälpte oss idag med tipset:

I skrivarinställningar, välj utskriftsformat och välj din skrivare och dokumentstorlek. Välj sen under konfigurera>pappersstorlek:definierad i drivrutin.

Den enkla lösningen löste problemet för oss iaf. Hoppas det hjälper!

Jodå det har jag provat. Men då måste jag först skriva ut en felande sida sedan en rätt.
Varje gång jag skriver ut, oavsett om jag skriver ut 22 papper på raken eller 1.

Ohållbart.

Det där är ett generellt problem i ID CS3 som verkar dyka upp på de allra flesta postscript-skrivare. Alltså snarare 10.5/Adobe-problem. För övrigt finns det enorma mängder utskriftsrelaterade problem i Leopard&Adobe-kombinationen.

Jag skulle säga att det är ett CS3 problem inte Mac OS X problem eftersom jag har samma problem på 10.5 och 10.4. Den enda gemensamma faktorn är Intel-processor.
De som kör CS3 på PPC har inte detta problem.

Så vart vänder jag mig för att få en lösning? Adobe? Xerox? Apple?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 09:39

Xerox, det är ju deras drivrutin som ger problemet, och den är antagligen inte optimerad för Intel. Den kanske till och med går igenom Rosetta.

Janne

De har jag pratat med jag är flyttad från first-line support till second-line och de ringer mig då och då. Gärna ett par-tre veckor mellan samtalen.
Så ingen lösning där ännu. Det börjar bli något desperat.

Men fick en lösning från mina klienter idag. Om man gör en PDF och öppnar den i Acrobat och skriver ut fungerar det.

Så det kanske är InDesign ändå som spökar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-07 14:31

InDesign har i och för sig ibland problem med en del skrivare, det är oftast då skrivare som har egna PostScript-tolkar som inte helt och hållet följer specifikationen.

Acrobat klarar alltid detta bättre då den inte utnyttjar speciella funktioner i PostScript som InDesign ibland gör.

Nu är ju ditt problem inte särskilt avancerat egentligen, att skriva ut liggande borde ju inte vara något större problem kan man tycka.

Det skulle kanske räcka med ett litet hack i PPD-filen om nu din skrivare har en sådan.

Janne

Självklart har min skrivare en PPD. Men jag kan inte hacka en PPD fil.
Kan du Janne?

1
Bevaka tråden