Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa HOSTS fil för reverse lookup under NAT

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon som har tips hur jag ska få våra servrar att köra reverse-lookup bakom NAT? Vi använder ett 172.20.x.x nät bakom brandväggen och servrarna klagar på att dom inte kan göra reverse lookups.

Ett sätt vore ju att skapa en Hosts-fil som innehåller informationen...men hur?

Vad ska servrarna göra reverse-lookup mot, är det interna burkar?

Kör dns på nån av servrarna och lägg till zoner för reverse, sen anger du den dns'en för servrarna i fråga.

Ursprungligen av Johan S:

Kör dns på nån av servrarna och lägg till zoner för reverse, sen anger du den dns'en för servrarna i fråga.

Jo - så skulle jag kunna göra. Jag har funderat på att sätta upp en "master server" som kör ARD Server och sköter exempelvis systemuppdateringar på maskinerna. Den skulle kunna agera DNS...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-22 12:25

Tjena!
Det enklaste är att öppna /etc/hosts som root och lägga till dina maskiner där.

Ursprungligen av hber:

Tjena!
Det enklaste är att öppna /etc/hosts som root och lägga till dina maskiner där.

Knacka host-filer tycker jag endast man ska göra som sista alternativ.(tex om någon server i DMZ ska komma åt någon tjänst "insidan", men man vill inte öppna upp för namnuppslag).
Det resulterar i att varje gång du lägger till en ny dator eller server i ditt nät så måste du in och ändra i samtliga host-filer, det blir i längden väldigt jobbigt att administrera.

Det är mycket bättre att sätta upp en central DNS som samtliga använder.

Ofta vid servermigreringar brukar man märka av när folk varit inne och pillat i hostfilerna och ofta är resultatet att vissa system slutar fungera och det blir massa onödig felsökning pga att någon varit inne och hårdknackat något namn i host-filen.

1
Bevaka tråden