Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att skicka e-post och surfa

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

då kanske ni kan lösa mina problem med Mail (leopard) + jag har .mac konto

den här känner ni väl igen: (reason: 550 Host unknown)

sitter i sundbyberg o försöker skicka email: vissa adresser funkar, vissa inte (det är ingen rim o reson i det hela, flera hotmail adresser funkar, flera funkar inte.... en comhem adress funkar inte, en domän adress funkar inte)....... personligen så tror jag att det är Mail som strular (men vem ska man ringa o klaga till).. nån som kan lösa det?
(inloggad via något öppet nätverk i huset)

En annan "rolig" grej är att härifrån sumpan så kan jag inte via safari logga in på hotmail (får: Service Unavailable - DNS failure).. o detta är safaris fel då jag kan logga in med Firefox

Så, jag är JÄVLIGT trött på detta:mad: (fast gå tilbaka till PC stinker ju det med med alla förbannade virus överallt)

När jag sitter i Solna (jag har en MacBook Pro),,DÅ minsann funkar det att via safari komma in hotmail!...?????? Men istället går det inte att skicka iväg ett endaste email (nekas vid nån port 25)..... Vad ska man säga: är det Jag som stinker eller vad??

(lite förbannad är jag.... men det verkar vara så förbannat svårt att reda ut problemen...... har suttit o spenderat tid på både det ena o det andra forumet o letat på nätet...o ingen säger nåt vettigt)

Något proffs därute som kan prata/styra upp mig, en vanlig människa med simpla emailproblem, på ett enkelt sätt (dvs nåt som funkar)??????

Låter som 2 olika fel, båda relaterade till uppkopplingen.

I Sundbyberg så verkar nåt helt klart vara fel på uppkopplingen. (eller fungerar den bra med annan dator du provat?)

I Solna så låter det som att den internetleverantör du använder där blockerar utgående mail på port 25 (inte helt ovanligt). Kolla upp med dom vad man skall ange för mailserver (och alternativt autentisering) för att få skicka mail så skall det nog fungera.

Ursprungligen av Johan S:

Låter som 2 olika fel, båda relaterade till uppkopplingen.

I Sundbyberg så verkar nåt helt klart vara fel på uppkopplingen. (eller fungerar den bra med annan dator du provat?)

I Solna så låter det som att den internetleverantör du använder där blockerar utgående mail på port 25 (inte helt ovanligt). Kolla upp med dom vad man skall ange för mailserver (och alternativt autentisering) för att få skicka mail så skall det nog fungera.

Jo men från Solna (glömde jag säga) funkar det med outlook etc, no problems (kontors dator, PC)... men det strular när jag har med min macbookpro

när det gäller sumpan...... en del emails funkar ju...?

Har du exakt samma inställningar (eventuell autentisering) för utgående epostserver i Outlook som på Macen?

Ursprungligen av Johan S:

Har du exakt samma inställningar (eventuell autentisering) för utgående epostserver i Outlook som på Macen?

nä, på kontoret är det en comhem server.

jag har .mac konto på mail, och får:
Servern ”smtp.mac.com” nekade anslutning via port 25

men det går att skicka från kontoret (outlook, comhemserver) till min mac

så, att få emails (mail.mac.com) verkar inte vara några problem, men varför måste det nödvändigtvis vara knepiga problem ut (smtp.mac.com) är för mig obegripligt

Ursprungligen av macentorsk:

nä, på kontoret är det en comhem server.

jag har .mac konto på mail, och får:
Servern ”smtp.mac.com” nekade anslutning via port 25

Det är vanligt att internetleverantörer spärrar en port för utgående mail på port 25.
Då kan man inte använda någon annan server för utgående mail än internetleverantörens egen. Detta är skälet till att kontoret kan skicka mail, eftersom den skickar via comhem-servern. Comhem är internetleverantören i det fallet.

.Mac är ingen internetleverantör. Det är en tjänst för e-post och hemsida och sånt.
Om internetleverantören har spärrat port 25 så kan man inte skicka ut e-post via utservern på .mac. på port 25. Då är lösningen att använda en annan port än 25.
Nu finns det olika alternativa portar man kan använda, det beror på e-posttjänsten.
Kör man Yahoo-mail så är det port 587.
Kör man Sajthotellets smtp-server så är det port 2500.
Jag vet inte vilken alternativ port som .mac kan köra på, men det borde finnas information om det på .mac-tjänsten.

När du säger att vissa hotmail-adresser fungerar men inte andra, vad menar du med det? Hamnar mailin i skräppost-mappen hos mottagarna? Får du tillbaks mejlen för de har fulla postboxar och därför inte kan ta emot fler mail? (får man tillbaks ett meddelande om "mailbox unavailable" så brukar det vara just att mailboxen inte har utrymme för det mail som man skickar till den) Får du tillbaks mail för att adressaten inte finns?

.mac konton använd port 993, info finns på apples hemsida, port 25 spärras av många ISP-leverantörer

Ursprungligen av Larionov:

.mac konton använd port 993, info finns på apples hemsida, port 25 spärras av många ISP-leverantörer

använder port 993, hjälper inte

Ursprungligen av Raphael:

Det är vanligt att internetleverantörer spärrar en port för utgående mail på port 25.
Då kan man inte använda någon annan server för utgående mail än internetleverantörens egen. Detta är skälet till att kontoret kan skicka mail, eftersom den skickar via comhem-servern. Comhem är internetleverantören i det fallet.

.Mac är ingen internetleverantör. Det är en tjänst för e-post och hemsida och sånt.
Om internetleverantören har spärrat port 25 så kan man inte skicka ut e-post via utservern på .mac. på port 25. Då är lösningen att använda en annan port än 25.
Nu finns det olika alternativa portar man kan använda, det beror på e-posttjänsten.
Kör man Yahoo-mail så är det port 587.
Kör man Sajthotellets smtp-server så är det port 2500.
Jag vet inte vilken alternativ port som .mac kan köra på, men det borde finnas information om det på .mac-tjänsten.

När du säger att vissa hotmail-adresser fungerar men inte andra, vad menar du med det? Hamnar mailin i skräppost-mappen hos mottagarna? Får du tillbaks mejlen för de har fulla postboxar och därför inte kan ta emot fler mail? (får man tillbaks ett meddelande om "mailbox unavailable" så brukar det vara just att mailboxen inte har utrymme för det mail som man skickar till den) Får du tillbaks mail för att adressaten inte finns?

reason: 550 Host unknown) ...... (det går att skicka mail till dessa adresser från t.ex. hotmail osv)

När du får meddelandet om att port 25 inte går att skicka med, prova att ställa om till port 993 och SSL. Sätter jag upp ett nytt .Mac-konto i Mail så blir detta standardinställningen, och dessa portar brukar vanligtvis inte stoppas.

Ursprungligen av Christofer:

När du får meddelandet om att port 25 inte går att skicka med, prova att ställa om till port 993 och SSL. Sätter jag upp ett nytt .Mac-konto i Mail så blir detta standardinställningen, och dessa portar brukar vanligtvis inte stoppas.

ok, ska pröva det när på jobbet.

Kan du lösa varför, när jag sitter i sumpan, från Mail (med .mac + gmail koto) kan skicka mail till vissa hotmailadresser men inte till andra??

Portnummer för utgående epost (SMTP) ska vara 587 och inget annat. Detta oavsett om du krypterar (SSL) eller ej. Ändra i ditt konto -> Server, utgående epost, välj "Redigera Serverlista" och därefter rätt server (smtp.mac.com), klicka på "Avancerat", byt till "587" och kryssa i SSL. Ange också ditt inlogg och lösenord till .mac om du inte redan gjort det.

Om du vill testa att email fungerar, maila exempelvis echo@sunet.se som direkt svarar med ett email i retur.

Portnummer 993 ska bara användas för inkommande mail, alltså IMAP över SSL.

Ursprungligen av Claes Magnusson:

Portnummer för utgående epost (SMTP) ska vara 587 och inget annat. Detta oavsett om du krypterar (SSL) eller ej. Ändra i ditt konto -> Server, utgående epost, välj "Redigera Serverlista" och därefter rätt server (smtp.mac.com), klicka på "Avancerat", byt till "587" och kryssa i SSL. Ange också ditt inlogg och lösenord till .mac om du inte redan gjort det.

Om du vill testa att email fungerar, maila exempelvis echo@sunet.se som direkt svarar med ett email i retur.

Portnummer 993 ska bara användas för inkommande mail, alltså IMAP över SSL.

587 funkar inte alls....??? (mina email kommer tillbaka till mig)

OK. Du vet inte vad du kör på för något nät, men vill att vi ska lösa dina problem?

Ursprungligen av Claes Magnusson:

OK. Du vet inte vad du kör på för något nät, men vill att vi ska lösa dina problem?

olika nät................ comhem på kontoret, (samt nåt nätverk jag kommer in på hemifrån, vet ej vad)

Jag upprepar vad jag brukar säga när det gäller felsökning i Mail: Du måste varje gång du testar skapa ett nytt mail i Mail.

Det är så att när du skapar ett mail i Mail så lagras i det mailet de aktuella inställningarna för SMTP mm, ändrar du sedan dessa under kontoinställningarna och försöker skicka samma mail som tidigare som ligger kvar i utkorgen och inte gick iväg, så använder det mailet de gamla inställningarna, inte de nya. Så släng dina testmail som inte går iväg, ändra inställningar, skapa nytt testmail, skicka.

Har du skriftligt på detta? Tycker det låter väldigt skumt.. Och har flera gånger skickat iväg mail efter att ha ändrat server..

Så du har helt tokiga inställningar under mailserver som innebär att du inte kan skicka några mail, du skapar ett par mail, lägger dem i utkorgen, byter server under kontoinställningarna till något som fungerar, skickar dem, och det går bra?

Det jag beskriver är ett av de skäl till att jag tröttnade på Mail och bytte till ett riktigt epostprogram istället, så möjligtvis är det ett beteende i tidigare versioner av Mail. Men jag har nämnt det i trådar här förut (hittade den inte när jag letade) men detta visade sig vara en av de saker som hjälpte till att lösa ett liknande problem.

Japp! Testade nu bara för att vara säker.

  1. Skapade en ny påhittad mailserver och tog bort den riktiga.

  2. Försökte skicka ett brev, går ej, hamnar i utkorgen.

  3. Lägger till den normala maliservern och tar bort den trasiga.

  4. Dubbelklickar på mailet i utkorgen och klickar på skicka-knappen, mailet går iväg..

Ok, det är helt enkelt så att din namnuppslagning inte fungerar som den skall, när du kleptar bredband från någon annan i huset?

Prova med någon av dessa tjänster, det står i dessa vilken leverantör du har när du lånar bredband:

What is my IP address? Show my IP address. IP Tracer & IP Locator.
What Is My IP Address? - Lookup IP, Hide IP, Change IP, Trace IP and more... (Tryck på IP-lookup, då får massa info)
WhatsMyIP.org : More Info About You (Klicka på More Info about you)
IP Chicken - Whats my IP address? ip address lookup

1
Bevaka tråden