Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple köper Adobe? (Och säljer Pro-program-divisionen)

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Enligt Cringely ska Apple sälja sin Pro-program-division*. Skälet till detta är att undvika en rättslig process när de köper Adobe.

Iron Man: Steve Jobs is even tougher than you think.

* division och division, affärsområde heter det väl kanske.

Tycker det låter långsökt, men vad vet jag

Som vanligt bra, sansade motargument från Gruber.

"Selling off the pro apps division? Doubtful, but there are rumors floating around about it. Buying Adobe? Not in the cards. The only reason Apple would sell off the pro apps division would be to keep the company smaller and more focused; buying Adobe would make Apple bigger and less focused."

Det sista är nog det viktigaste argumentet; om Pro-programmen känns som något som ligger utanför Apples kärnfokus, vad nu det är, och därför säljs; vore inte ett köp av Adobe att återgå till ruta 1? Speciellt med tanke på att Adobe nu för tiden säljer antagligen fler program till Windows-användare än till mac-användare.

Samt vad gäller konkurrenslagar: konkurrens finns inom i stort set alla segment där Adobe och Apples Pro-program överlappar. Enda jag kan komma på där konkurrensen kan vara ett problem är Lightroom/Aperture.

Sen om man snackar pengar; Apple har cirka 16 miljarder dollar på banken; Adobe är just nu värderat till 18 miljarder. Frågan är hur mycket pengar Pro-enheten skulle generera, och framförallt, vem tusan skulle köpa den? Och är Apple villiga att sätta sig i skuld för att köpa Adobe? Är det smart i dagens läga med framtida konjokturen som verkar en aning svajig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-03 14:00

Stora köp är väl inte Apples stil. Små köp som tillför kunskap och inte i första hand kod är väl mer Apples sätt att förstärka sina produkter.

Sedan, vem skulle ha råd att köpa Apples pro-avdelning? Vem skulle vilja ha programvara som är så tokbundet till Mac OS X, speciellt om nu Apple skulle köpa upp Adobe och då effektivt krossa all annan konkurrens på Mac OS X-plattformen.

Dessutom, Apple gick ut och dementerade dessa rykten i veckan.

När hade Cringely rätt senast? Han är ju sämre än macosrumors.com på att gissa rätt.

Det ekonomiska skulle nog lösa sig om båda företagen skulle vara intresserade av detta. Företag betalar ju sällan uppköp kontant utan med aktier.

Men.

Vad skulle Adobe ha att vinna på att vara ägda av Apple?
Vad skulle Apple ha att vinna på att äga Adobe?

Tycker det känns lite snurrigt och onödigt.

Däremot kanske Apple säljer av sin Pro-division för att sluta vara ett Pro-företag och istället ägna sig helt åt att sälja telefoner, musikspelare, tv-apparatstillägg och en och annan hemdator.

Ursprungligen av thevil:

Vad skulle Adobe ha att vinna på att vara ägda av Apple?

Det är väl en fråga om hur mycket pengar/aktier Apple vill pumpa in, och hur mycket problem Adobe har med att få sin verksamhet att gå runt.

Citat:

Vad skulle Apple ha att vinna på att äga Adobe?

Vad händer om de helt enkelt lägger ner PC-versionerna av Illustrator, Photoshop med mera? De har ju gjort det förut, med Logic.

Nackdelen är uppenbar: Ett oräkneligt antal PC-användare som tvingas byta till Mac. Det är aldrig lika roligt när man är tvingad.

En högst trolig tågordning som jag kan tänka mig är:
1. Apple köper Adobe.
2. Apple skickar pressrelease om att Flash med omedelbar verkan läggs ner.
3. Ceteris paribus.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det är aldrig lika roligt när man är tvingad.

Det beror väl på vad man har för läggning?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Vad händer om de helt enkelt lägger ner PC-versionerna av Illustrator, Photoshop med mera? De har ju gjort det förut, med Logic.

Logic har ju å andra sidan haft många starka utmanare under åren, t ex ProTools och Cubase. Photoshop har ju varit en de facto-standard för bildbehandling.

Det verkar som att Cringely låg i ide under all uppståndelse kring Photoshop och 64-bit till OS X.

Apropos Cringely träffsäkerhet som spåman.

Killer Apps: For Apple's Windows Strategy to Work, It Must Replace Microsoft Office and Buy Adobe Systems

Två år tidigare.

Det är iof möjligt att han har rätt både förra gången och den här gången om det är så att han talar om samma sammanslagning och den faktist blir av.

Ursprungligen av thevil:

Apropos Cringely träffsäkerhet som spåman.

Killer Apps: For Apple's Windows Strategy to Work, It Must Replace Microsoft Office and Buy Adobe Systems

Två år tidigare.

Det är iof möjligt att han har rätt både förra gången och den här gången om det är så att han talar om samma sammanslagning och den faktist blir av.

"Apple is planning to next year take on not only Microsoft's hardware OEMs, but also possibly Microsoft, itself, by leveraging a vestigial legal right to some portion of the Windows API -- in this case, literally the Windows XP API."

Vad han än rökte när han skrev det här så var det inte lagligt.

  • Medlem
  • 2008-05-03 14:36

MDN berättar också om det här, med det pikanta tillägget att en kommentar som dementerar ryktet undertecknats "Steve Jobs":

Citat:

This rumor is false. Competitors have been trying to spread it around for a few months now. Apple's Pro business is thriving and it is not for sale. Period.

MDN uppger att kommentaren postats från Apples IP-adress. And there was much rejoicing.

Ursprungligen av lufra:

And there was much rejoicing.

ROFL! Underbar animerad scen!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-03 18:28

Hoppas vid gudarna att Apple inte säljer sin pro-division. Då skulle det bli donglar och skit - och chockhöjningar av priser (t.ex. FCP som säljs för ca. 10 000 kr. har ett verkligt marknadsvärde på 30-40 000 kr). Apple's tunga subventionering av fenomenal pro-mjukvara är gudomlig.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-03 21:07

Jaa Rykten har ju en tendens att röra runt i grytan o spekulationer blir explosivartade..

Dock ligger Apple INC inne med ett fantastiskt bokslut och ett gediget rörelsekapital
som man nog vill förvalta på bästa mån.. tiden får utvisa men nått större lär nog
apple lägga vantarna på för att utvecklas med en stabil säkerhet..

Hade varit riktigt roligt om de köpt upp Adobe och de slutat sälja photoshop till windows

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Hade varit riktigt roligt om de köpt upp Adobe och de slutat sälja photoshop till windows

Även om jag är Mac användare vet jag inte om jag tycker det är speciellt roligt.

  • Medlem
  • 2008-05-04 22:22

Vad innebär pro-program-divisionen ?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-04 22:27

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ursprungligen av can:

Vad innebär pro-program-divisionen ?

  • Medlem
  • 2008-05-04 23:04
Ursprungligen av mjg:

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Aha, förstår nu Tack för att du tog din tid att svara och bifoga bild. Förstår dock inte varför apple skulle vilja sälja de

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-04 23:51
Ursprungligen av can:

Aha, förstår nu Tack för att du tog din tid att svara och bifoga bild. Förstår dock inte varför apple skulle vilja sälja de

Inte jag heller, speciellt som Final Cut har hela 49% av USA marknaden för proffs. Siffra från 2007. Imponerande även om jag inte vet exakt hur de räknat ut de siffrorna.

  • Medlem
  • 2008-05-05 14:25
Ursprungligen av acke:

Inte jag heller, speciellt som Final Cut har hela 49% av USA marknaden för proffs. Siffra från 2007. Imponerande även om jag inte vet exakt hur de räknat ut de siffrorna.

Precis, apple lär ju tjäna en hel del på den marknaden och det kommer de väll förmodligen fortsätta med...

Kom ihåg att rykten kan fabuleras ihop av vem som helst och ibland förväxlar man spekulationer och rykten.

Som jag förstått det finns det faktiskt ett rykte om försäljning av pro-programmen, men det där med Adobe är bara fantasier från Cringely, en person man inte ska ta på för stort allvar. Men även ryktet om försäljningen känns högst osannolikt, så jag tror även det är falskt.

Ursprungligen av can:

Aha, förstår nu Tack för att du tog din tid att svara och bifoga bild. Förstår dock inte varför apple skulle vilja sälja de

Det enda rimliga skälet var det som Gruber tog upp i sin kommentar och det är att Apple skulle vilja fokusera på kärnverksamheten. Det vore inte helt olikt Apple. Men jag tror ändå inte det kommer att hända.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-05 19:02

Förstår int varför snacket om Sälja??
Men vad vet jag .... ? skulle närmre tro Intregera sammutveckla !
för att på sikt komma ut med en 3djehands produkt ...

Kunskap , patent ->att vara STOR o STARK med utveckling..
->är nog nyckeln till Framgång.. man lägger inte ner något bra som funkar!!

Nu efter lite mer tankeverksamhet kan jag näst intill bara se en tänkbar köpare, och det är Autodesk. Men det skulle väl egentligen bara vara Final Cut de vill åt, och med tanke på att alla andra av deras produkter förutom Maya inte körs på mac så... Nä. Men ändå. Kanske.

Eller nä.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-05 19:21

Viktigt att komma ihåg är att de inte bara säljer pro-programmen, de säljer indirekt hela iLife då de båda programmen-paketen lånar saker av varandra. Mest från pro till iLife och inte tvärtom.

Dessutom skulle de sälja iväg deras bästa programmerare. Vansinne.

  • Medlem
  • 2008-05-05 21:38
Ursprungligen av acke:

Viktigt att komma ihåg är att de inte bara säljer pro-programmen, de säljer indirekt hela iLife då de båda programmen-paketen lånar saker av varandra. Mest från pro till iLife och inte tvärtom.

Dessutom skulle de sälja iväg deras bästa programmerare. Vansinne.

Det är just därför jag är så tveksam till detta...

Från Macrumors:
"Townhill strongly denied the rumors and said "I can categorically state, on the record, that is not the case""

http://www.macrumors.com/2008/05/05/apple-denies-rumors-of-selling-off-pro-apps/

Ja, dåså. För om Apple har sagt si så gör di aldrig så.

Bevaka tråden