Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xbox med mac - några frågor

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyss skaffat en Xbox (gamla versionen) för att ha som mediacenter här hemma i lägenheten. Funkar klockrent som regionsfri DVD och mp3- och divx-uppspelare. Jag har dock några frågor. Chippningen och moddningen av boxen gjordes av en kunnig person och jag är INTE en sån.

1. Jag vet att jag behöver en korsad nätverkskabel för att tanka över film etc. på boxen från min dator (mac med tiger). Men vilket program behöver jag för att exv. föra över divx-filmer? Nån som vet? Gärna nåt gratisdito.

2. Kan jag köpa en trådlös accesspunkt och göra boxen trådlös och därmed föra över grejer utan att koppla ihop iBooken och boxen med kabel? I så fall, har ni några produkter att rekommendera?

3. Finns det något program (har XBMC som dashboard) som jag kan använda för att surfa med Xboxen? Alltså en browser.

4. Kan jag ansluta ett trådlöst tangentbord med styrplatta och styra boxen med det, om jag ansluter en tangentbord- och mus-adapter till en av de fyra handkontrollsportarna på fronten? Adapters är iofs ofta PS/2 men jag tänkte att jag kanske bara kunde slänga på en adapter för USB, som följer med tangentborden these days. Och sen styra boxen från soffan. Har nämligen redan trådlösa handkontroller och en fjärr.

Det var väl allt. Följdfrågor lär komma men hjälp mig gärna med ovanstående först. Stort tack på förhand från en n00b!

Du behöver ingen korsad kabel, din Mac kan känna av anslutningen så att göra med vanlig kabel fungerar bara bra. För att ladda saker emellan så kan man antingen köra med FTP, eller dela ut en samba-utdelning på Macen och ansluta till.

Tja! Aha, tack för informationen. Samba vet jag inte vad det är men ett vanligt ftp-progg funkar alltså? Var hittar jag info om hur jag ska ställa in progget då? Adress, portar och sånt, menar jag. Tack.

EDIT: Och var jag ska lägga filerna om det finns flera kataloger....

Du ställer ju in ipadress o allt sån i XBMC, du slår även på och konfigurerar FTP-servern där. Sen är det bara att ansluta till den adress du ställt in.

Tja. Aha, då måste jag testa. Tack. Återkommer om det går åt helvete.

Hej igen. Jag hittade igen inställningarna och där står ip, nätmask, gateway, dns-server och lite annat smått och gott. Själv kör jag cyberduck men det verkar inte erbjuda möjlighet att fylla i dessa uppgifter - om jag nu behöver alla. Är osäker på det nätmask mm. betyder. Och hur är det med användare och lösen? Behövs inget sånt?

Ursprungligen av n00bkillaz:

Jag har nyss skaffat en Xbox (gamla versionen) för att ha som mediacenter här hemma i lägenheten. Funkar klockrent som regionsfri DVD och mp3- och divx-uppspelare. Jag har dock några frågor. Chippningen och moddningen av boxen gjordes av en kunnig person och jag är INTE en sån.

1. Jag vet att jag behöver en korsad nätverkskabel för att tanka över film etc. på boxen från min dator (mac med tiger). Men vilket program behöver jag för att exv. föra över divx-filmer? Nån som vet? Gärna nåt gratisdito.

2. Kan jag köpa en trådlös accesspunkt och göra boxen trådlös och därmed föra över grejer utan att koppla ihop iBooken och boxen med kabel? I så fall, har ni några produkter att rekommendera?

3. Finns det något program (har XBMC som dashboard) som jag kan använda för att surfa med Xboxen? Alltså en browser.

4. Kan jag ansluta ett trådlöst tangentbord med styrplatta och styra boxen med det, om jag ansluter en tangentbord- och mus-adapter till en av de fyra handkontrollsportarna på fronten? Adapters är iofs ofta PS/2 men jag tänkte att jag kanske bara kunde slänga på en adapter för USB, som följer med tangentborden these days. Och sen styra boxen från soffan. Har nämligen redan trådlösa handkontroller och en fjärr.

Det var väl allt. Följdfrågor lär komma men hjälp mig gärna med ovanstående först. Stort tack på förhand från en n00b!

Hej jag har samma som du (Mac+XBOX med XBMC) Ska försöka hjälpa dig med dina frågor.

1. Cyberduck (som du svarade) eller så kan du använda XBMC:s egna filhanterare

2. Det glädjande svaret är att du kan det. Jag har själv en Airport Express som jag kopplat min XBOX och Stereo till. På detta vis kan jag skicka över filmer samt streama filmer trådlöst och på så sätt slippa att ha en kabel mellan datorn och xboxen (filöverföringarna går givetvis långsammare mellan 1-3MB/S). Jag har nämligen min "main-router" på nedanvåningen, och eftersom XBOX saknar WIFI så löste jag det smidigt med att köpa till en Airport Express.

3. Svar saknas

4. Svar saknas

Hoppas det bringat lite klarhet iallafall

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 00:47

Använder också gamla xboxen som mediaspelare har haft det i många år, funkar utmärkt! Och att använda xbmc som media-software är ju en dröm i sig.. frontrow i all ära

1. Använd vilket ftp program du vill.. finns mängder gratis eller kommersiella, googla.

2. Japp går, men jag kör trådat från datorn till xboxen, så kan inte rekommendera nått.

3. Ja det finns några browser, man alla är rätt dåliga och har fruktansvärda gränssnitt. En av dom är linkboks: http://ysbox.online.fr. Är gammal och o-uppdaterad, men funkar. Personligen, efter att ha testat själv, insåg jag snabbt varför folk surfar på datorn istället för tvn, heh.

4. Du kan ansluta tangentbord vet jag, vet inte om du kan använda styrplattan dock, en sådan här adapter kan behövas: http://xbox.gamespy.com/articles/565/565000p1.html

Vill avsluta med att ge dig lite tips på siter där du kan lära dig massor angående xbox och xbmc. När jag köpte min xbox och chippa den var jag också noob inom detta område, men lite läsning i forumet på xscene förändrade den saken, hehe.

Xscene
http://www.xbox-scene.com/

Xscene XBMC forum
http://forums.xbox-scene.com/index.php?showforum=62

XBMC
http://xbmc.org/

XBMC Forum
http://xbmc.org/forum/

Trevlig läsning..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 00:49

Sorry för double-posten, men ville bara meddela att dem håller på att porta XBMC till mac, håll koll på utveckligen genom deras dev-blogg:
http://www.osxbmc.com/

  • Medlem
  • 2008-05-06 07:44

Ställ in ip-adress osv under System, anslut sedan med ditt ftp-program, själv använder jag Transmit, användarnamn och lösenord i de chippade brukar vara xbox

Lycka till!

Tack för ytterligare svar. Jag tar nog och reggar mig på ett forum för mer ingående info. Men vet nån av er hur det är med lösenord och användarnamn när man ftp:ar in på Xboxen? Eller ska man köra på anonymous?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-07 09:06
Ursprungligen av n00bkillaz:

Tack för ytterligare svar. Jag tar nog och reggar mig på ett forum för mer ingående info. Men vet nån av er hur det är med lösenord och användarnamn när man ftp:ar in på Xboxen? Eller ska man köra på anonymous?

standard användarnamn och lösenord är 'xbox', vet inte om det går att ändra nånstans.

Btw, istället för att dumpa filer på xboxens relativt lilla hårddisk kan den ansluta till din dator via SMB (Windows fildelning) eller FTP och därmed få tillgång till hela ditt mediabibliotek utan att du behöver kopiera över varenda film du vill se. Aktivera Windows fildelning i System Preferences på din Mac, gå sen till Xboxen och välj Add Sources.

Sen kan man ju tillägga att filsystemet i xbox inte pallar med filnamn längre än 42 tecken samt att det finns nån filstorleksspärr på 2-3 gb nånstans..

Tack igen för all info. Min box är dock chippad och modifierad med en 320gb's hd så hela tanken är att kopiera över alltsammans till boxen.

Port förresten - nån som har koll på det? Ska man köra på port 21 som vanligt, eller?

1
Bevaka tråden