Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för regelbunden smart backup?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har letat i forumet för att hitta något bra backupprogram - gärna gratis - som man kan kopiera endast de filer som ändrats sedan senaste kopieringen i en viss mapp eller tillhörande ett visst program. Har två interna diskar i datorn så jag tänkte köra backup kontinuerligt till den större av diskarna och vill slippa kopiera allt.

T ex de nya/redigerade dokumenten som finns i mappen "Dokument" eller "Bilder" eller t ex i iPhoto att den bara kopierar över de nya filerna/databaserna till den andra hårddisken. Har försökt kolla Carbon Copy Cloner och Super Duper som rekommenderats av vissa här i forumet men har inte sett dessa funktioner där.

Sedan tidigare har jag bara diverse program som följt med vid köp av externa hårddiskar - t ex Silverkeeper och Lacie Backup.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-04 18:46

du kan ju köra ett cron-script.

jag tycker dock att man förlorar mycket av vitsen med backup om du skall ha det på en intern hårddisk, speciellt om nätaggregatet skulle rasa.

Har inte den blekast aning om vad ett cron-script är, men det är säkert bra... :=D

Gör även backup till extarna med jämna mellanrum men de kan jag köra mer manuellt om det krävs. Är främst ute efter "slippa leta efter ändrade filer i t ex iPhoto"-funktionen.

Funkar inte TimeMachine för det där?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-06 12:51
Ursprungligen av zkirtap:

Har inte den blekast aning om vad ett cron-script är, men det är säkert bra... :=D

cron är en så kallad demon, dvs ett program som ligger och snurrar i bakgrunden hela tiden. Programmet kollar klockan hela tiden, och när tiden stämmer med den som specificerats i /etc/crontab utförs de script som står specificerade i samma fil.
Kolla t.ex. http://www.tech-geeks.org/contrib/mdrone/cron-howto.html eller http://www.macosxhints.com/article.php?story=2001020700163714 för en översikt.

Om jag inte tar helt fel så är /etc/crontab tom som default i osx. För att skapa en användbar crontab kan man göra följande:

sudo mv /etc/crontab /etc/old.crontab
sudo nano -w /etc/crontab
klistra in

SHELL=/bin/bash
PATH=/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin
MAILTO=root
HOME=/

# run-parts
01 * * * * root run-parts /etc/cron.hourly
02 4 * * * root run-parts /etc/cron.daily
22 4 * * 0 root run-parts /etc/cron.weekly
42 4 1 * * root run-parts /etc/cron.monthly

tryck ctrl+x, svara [Y]es och tryck enter.

sudo mkdir /etc/cron.hourly
sudo mkdir /etc/cron.daily
sudo mkdir /etc/cron.weekly
sudo mkdir /etc/cron.monthly

sedan kan du göra ett script som använder rsync för att backa upp filerna.

rsync -av /sökväg/till/katalogen/som/skall/backas /sökväg/till/backupens/plats/på/den/externa/disken 

spara det i en fil som du lägger i t.ex /etc/cron.daily, så backas alla ändringar till den externa disken en gång om dagen.

lycka till

/genell

Har inte Leopard.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-04 19:42

Denna är inte helt tokig, funkar rätt bra!
http://nemesys2.dyndns.org:8080/FileSynchronization_EN.html

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-04 19:47

Intego Personal Backup.

AASync. Ett ord: outstanding.

Ursprungligen av zkirtap:

Har försökt kolla Carbon Copy Cloner och Super Duper som rekommenderats av vissa här i forumet men har inte sett dessa funktioner där.

Jag tror SuperDuper klarar det. Jag har inte använt det själv, men såhär skriver Dan Benjamin i Regarding Backups:

When it comes to cloning your Mac’s hard drive to a spare disk (external or internal), SuperDuper! is the best. It uses a technique called Smart Update to only update files that have changed, keeping the cloned drive identical to what’s on your Mac’s primary hard drive.

Själv använder jag Synk Professional vilket tycker fungerar bra just för inkrementell backup.

Jag använder DejaVu och tycker det är mkt bra.

Ursprungligen av Taz_1999:

Jag använder DejaVu och tycker det är mkt bra.

Här lägger jag mina två kronor också....

Bra gränssnitt, enkelt, gör jobbet.

Vidare är genell's inlägg mkt läsvärt.
Man kan ju lära sig något på kuppen. Att kunna lite grunder i terminalen etc är värt mkt i en del lägen.

Fast, tänker man "orka?!!" om 'et så finns det ju bra "trycka-på-knappen"-lösningar också...

Ok. Förstår alla bokstäver men inte vad de betyder ;=D Tack för förklaringen men den passerade typ en kilometer ovanför min skalle...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-06 19:15
Ursprungligen av zkirtap:

Ok. Förstår alla bokstäver men inte vad de betyder ;=D Tack för förklaringen men den passerade typ en kilometer ovanför min skalle...

Testa Adrian's tips om Synk Professional, det såg riktigt smart ut. (Skit i cron och terminalen)

http://www.decimus.net/synk_professional.php

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-07 00:54

Nån som vet om det finns ett plattformsoberoende alternativ liknande Synk Proffessional? Så att man kan hålla en mapp med word- och powerpoint-dokument synkade mellan den stationära macen och den bärbara presentations-PCn via en extern USB-HD (som också blir en extra backup)

Edit:
Såg tipset om AASync tidigare i tråden. Finns för windows men synkar via FTP vilket är bökigare än "in med USB sladden = klart". Men kan nog ändå vara ett smidigt alternativ om det funkar med en vanlig enkel nätverks-HD.

AASync funkar jättebra mot lokala enheter. Man behöver ingen licens heller om man nöjer sig med att bara köra lokalt. In med USB-sladden, starta programmet - å synka sen så mycket du vill!

Ursprungligen av Jetwash:

Testa Adrian's tips om Synk Professional, det såg riktigt smart ut. (Skit i cron och terminalen)

http://www.decimus.net/synk_professional.php

Det finns även två enklare och billigare varianter, Synk Backup och Synk Standard, om man inte behöver alla finesser. Tror dom är lite enklare att använda (Synk Pro är bra, men gränssnittet kunde vara lite bättre ibland.) Se en bra jämförelse här.

Har testat iMsafe och CCC och båda fungerar helt ok i det jag testat (förutom att jag inte lyckats få till filter-funktionen där jag inte vill kopiera .avi-filer när jag ska föra över iPhoto-biblioteket till min bärbara eftersom hårddisken inte räcker till).

Så till nästa steg:

jag vill kopiera följande saker regelbundet till min andra interna hårddisk:

Filer av diverse slag - vilket inte verkar vara några problem att få till

och

Systemet (10.4.11) med alla min inställningar så att det finns sparat ifall datorn skulle krascha.

Vill alltså ha hela systemet, men inställningar och rubbet - men kunna "handplocka" filer mm. Vilka mappar är det som behöver kopieras då? Är rätt lost vad gäller vad som döljer sig i "Bibliotek", "System" och deras underliggande mappar.

Har letat i arkivet men inte lyckats hitta något som hjälper.

Senast redigerat 2008-05-16 13:42
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-05-25 20:16

ChronoSync funkar bra. Klarar också (kanske de andra också gör?) att "kika in" i iPhoto Library-paketen och bara kopiera ändrade/nya bilder.

Med mera, med mera.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-06 19:55

Jag har sökt för att få svart på vitt att synk också "kikar in" i iphoto biblioteket och bara kopierar ändrade/nya bilder, men inte lyckats hitta nån info. Kan nån här dementera eller bekräfta. Jag undrar också om det samma gäller aperture biblioteket.

Tack för förklaringen men den passerade typ en kilometer ovanför min skalle...
Haha, det där känner jag igen. Ofta.:D

Ursprungligen av Kemppe:

Jag har sökt för att få svart på vitt att synk också "kikar in" i iphoto biblioteket och bara kopierar ändrade/nya bilder, men inte lyckats hitta nån info. Kan nån här dementera eller bekräfta. Jag undrar också om det samma gäller aperture biblioteket.

Ja, det stämmer. Från Synks release notes för 6.2:

Added a specific override to not treat iPhoto '08 library packages and Aperture library packages as packages. Technically incorrect behavior, but heavily requested by users.

Jag minns att det var väldigt mycket diskussioner om detta på Synk-forumet, och som synes på kommentaren var dom tvungna att lägga till att det tekniskt sett inte är korrekt, men att användarna efterfrågade det.

Instämmer med Micke F, kör ChronoSync och är helnöjd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 15:13

Finns det program som skapar en skivavbild som tillåter inkrementell backup samtidigt som skivavbilden är bootbar? Alternativt kanske man kan göra en bootbar skivavbild av "grundsystemet" och sedan en icke bootbar avbild av allting som ändrats efter det? Men som sagt, finns det något program som gör det jag vill?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 00:19

Jag provade med en sparseimage som backup och laddade skivverktyg genom att boota från installationsskivan för att sedan försöka "återställa" med min interna hårddisk som mål och sparseimagen som källa. Det gick inte.

Dilemmat verkar alltså vara: antingen får man en bootbar och återställningsbar skivavbild som inte kan skrivas till (använda inkrementell backup på) eller få en sparseimage som inte är bootbar och som inte skivverktyg kan återställa ifrån men eftersom man kan skriva till den kan man utnyttja inkrementell backup.

Nån som har tips på någon lösning? Finns det något program som fixar det här? Jag vill inte använda en andra dator och helst inte heller ha en bootbar originalbackup för att sedan när man väl har ett fungerande OS använda sparseimagen.

1
Bevaka tråden