Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Autoskicka SMS

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-05-03 13:01

Jag håller på med mitt "elektroniska" hem, bl a mycket X10-grejor.
Har nu en ny idé: närr någon trycker på dörrklockan ska Xserve skicka ett SMS till mej.
Att koppla in en knapp är ju inte så svårt (lättast med en RS232-USB-adapter antar jag), men hur får jag skickat SMSet? Och helst gratis..... finns det på Nätet?

Vi använder oss av Cellsynt: http://www.cellsynt.com/sv/

Och det är inte gratis

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-04 11:59

de flesta mobiloperatörer erbjuder "fri" sms strafik (telia 3 eller om det va 5 tusen /månad), har du ett sådant så räcker ett tvillingkort, och en gsmtelefon eller nått som kan fungera som sändare, tvillingkorten kan båda ringa/smsa men det är bara en som kan ta emot, förslagsvis den du har i din mobiltelefon.

kanske vore nått?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-05-04 17:34
Ursprungligen av tim-:

de flesta mobiloperatörer erbjuder "fri" sms strafik (telia 3 eller om det va 5 tusen /månad), har du ett sådant så räcker ett tvillingkort, och en gsmtelefon eller nått som kan fungera som sändare, tvillingkorten kan båda ringa/smsa men det är bara en som kan ta emot, förslagsvis den du har i din mobiltelefon.

kanske vore nått?

Själva SMStjänsten är inte problemet, utan hårdvaran. Antingen att man skickar SMSet via Internet till någon gateway (vilket oftast kostar pengar) eller så har man en "GSMtelefon" inkopplad på något vis till Xservern....

Kolla denna tråden, där har jag ett exempel på en sms-tjänst. Inte gratis men väldigt billigt.

http://www.99.se/internet/241406-tj-nst-f-r-e-mail-till-sms.html

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-05-04 17:46
Ursprungligen av Johan S:

Kolla denna tråden, där har jag ett exempel på en sms-tjänst. Inte gratis men väldigt billigt.

http://www.99.se/internet/241406-tj-nst-f-r-e-mail-till-sms.html

Hittade denna. Köper man 200 SMS får man 25 gratis per dag....

http://www.smsking.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-04 14:08

www.sms.se ger dig 2 gratis SMS per dag, du kan även ladda upp en pott som den tar av då du har använt de fria..

Använder de för att skicka lite system meddelanden från en maskin som jag har, om den tappar en tjänst eller diskarna börjar bli fulla etc.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-05-04 17:32
Ursprungligen av ntity:

www.sms.se ger dig 2 gratis SMS per dag, du kan även ladda upp en pott som den tar av då du har använt de fria..

Använder de för att skicka lite system meddelanden från en maskin som jag har, om den tappar en tjänst eller diskarna börjar bli fulla etc.

Vad har du för hårdvara ("telefon")? Har du USB-serieadapter till GSMenheten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-04 23:27
Ursprungligen av kenjon:

Vad har du för hårdvara ("telefon")? Har du USB-serieadapter till GSMenheten?

det är HTTP, anropar deras sida, bygger en GET och skickar smset, funkar bra är bara någon sekunds delay mot många andra tjänster där det man har tur om det kommer fram inom en timme efter det att man skickade det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-05-05 00:05
Ursprungligen av ntity:

det är HTTP, anropar deras sida, bygger en GET och skickar smset, funkar bra är bara någon sekunds delay mot många andra tjänster där det man har tur om det kommer fram inom en timme efter det att man skickade det.

OK, det underlättar ju.
Ser att man kan köpa "krediter" för att skicka mer än 2 SMS/dag, men hittar inget om vad det kostar....
Kan man bygga upp en "pool" av outnyttjade SMS? Dvs om man inte skickar något en dag, har man då 4 fria nästa dag?
(hittar ingen email till dem för support)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-05 00:18
Ursprungligen av kenjon:

OK, det underlättar ju.
Ser att man kan köpa "krediter" för att skicka mer än 2 SMS/dag, men hittar inget om vad det kostar....
Kan man bygga upp en "pool" av outnyttjade SMS? Dvs om man inte skickar något en dag, har man då 4 fria nästa dag?
(hittar ingen email till dem för support)

nej du får 2 gratis per dag, de fyller inte på så att du får 4, 6, 8 fria om du inte skickar något på 4 dagar..

Vad det gäller priset, från deras sida.

Citat:

I dagsläget erbjuder vi 3 olika belopp:
För 50 kr ger vi dig 70 SMS-krediter
För 100 kr ger vi dig 150 SMS-krediter
För 200 kr ger vi dig 320 SMS-krediter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-05-05 10:24
Ursprungligen av ntity:

nej du får 2 gratis per dag, de fyller inte på så att du får 4, 6, 8 fria om du inte skickar något på 4 dagar..

Vad det gäller priset, från deras sida.

Tack! Hittade info EFTER att jag hade registrerat mej

--
www.sms.se ger dig 2 gratis SMS per dag, du kan även ladda upp en pott som den tar av då du har använt de fria..

Använder de för att skicka lite system meddelanden från en maskin som jag har, om den tappar en tjänst eller diskarna börjar bli fulla etc.
--

Hur har du fått datorn att skicka meddelanden via den tjänsten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-04 17:21
Ursprungligen av Banezaka:

--
www.sms.se ger dig 2 gratis SMS per dag, du kan även ladda upp en pott som den tar av då du har använt de fria..

Använder de för att skicka lite system meddelanden från en maskin som jag har, om den tappar en tjänst eller diskarna börjar bli fulla etc.
--

Hur har du fått datorn att skicka meddelanden via den tjänsten?

yepp, jag skrev ett script för det.

Ursprungligen av kenjon:

Vad har du för hårdvara ("telefon")? Har du USB-serieadapter till GSMenheten?

Jag tror han skickar via internet, typ SMTP eller HTTP...

1
Bevaka tråden