Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Albumartist vs Artist

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Administratör
  • Lund
  • 2008-02-08 15:46

Hej!
Har ett smärre problem med mitt iTunes bibliotek.
Jag har sorterat genom "album efter artist" hela tiden, eftersom det har resulterat i att jag i coverflow kunnat få alla spår i ett album sorterade till samma "bild" jag har använt mig av att skriva in Artister som varit med på olika spår under artister och på albumartist skriva in vem som producerat skivan.
Nu när jag skaffat batterier till min fjärrkontroll till datorn märker jag att frontrow sorterar på ett helt annat sätt, upptäckte att "Albumvy" sorterar på samma sätt.
Detta sätt som de sorterar på delar upp album efter artist och inte albumartist. vilket gör att till exempel Chamillionaire's senaste album blir 8 olika.
Hur har ni andra löst detta?
känns tråkigt att behöva skriva in feat. i låt namnet.
känns tråkigt att behöva stryka vem som mer är med på låten
känns tråkigt att behöva ha det som jag har det nu...
Hjälp...?

Jag försöker få det så likt iTunes Store som möjligt, med feat. i låt titeln. Tycker själv att det ska vara så, om det inte är vs. villsäga..

Så här ser det ut hos mig iaf:

Just de, BPMen stämmer inte till 100%

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-02-08 20:00

men är inte det helt fruktansvärt, att klämma in sådan information som feat i låttiteln, vad är artist/albumartist till för då?

  • Medlem
  • 2008-05-04 16:09

Bumpar frågan lite. Vad är poängen med "Albumartist" egentligen?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-04 19:46
Ursprungligen av Baron:

Bumpar frågan lite. Vad är poängen med "Albumartist" egentligen?

Det är rätt vanligt, särskilt inom Rn'B, att en artist gör samarbeten med andra artister. En låt kan ju då vara gjord av flera artister, fältet albumartist avgör vilken artist som spåret sorteras under.

Jag märkte på min iPod att musiken delade upp sig i Album och Samlingar. Tidigare hade jag kryssat i att en skiva var del av samling för att hålla ihop albumet i Cover Flow men eftersom det delade upp sig på poden så ändrade jag så att jag nu har Almbumartist: Blandade artister istället för att ha det som en samling. Ingen aning om varför men så använder jag det iaf, för att hålla ihop albumet s.a.s.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-04 18:16

Högerklickar man på alla låtarna som tillhör en skiva kan man välja visa info, längst ner kan man klicka i "samling" och "album utan mellanrum" prova med det. Fungerar detta inte kan man högerklicka på första låten på skiva, välja visa info och sedan klicka på fliken sortering. Till höger finns ett fält som heter sortera artist. Skriv artistens namn eller vart du vill ha den sortera. När du skrivit in den information kopierar du den och klickar nere till vänster på nästa. Sen upprepar du bara proceduren för alla låtarna på skivan.

Detta låter lite bökigt, men fungerar utmärkt om man har problem med att en och samma skiva resulterar i 8 olika albumcovers.

Ursprungligen av Ikebana:

Högerklickar man på alla låtarna som tillhör en skiva kan man välja visa info, längst ner kan man klicka i "samling" och "album utan mellanrum" prova med det. Fungerar detta inte kan man högerklicka på första låten på skiva, välja visa info och sedan klicka på fliken sortering. Till höger finns ett fält som heter sortera artist. Skriv artistens namn eller vart du vill ha den sortera. När du skrivit in den information kopierar du den och klickar nere till vänster på nästa. Sen upprepar du bara proceduren för alla låtarna på skivan.

Detta låter lite bökigt, men fungerar utmärkt om man har problem med att en och samma skiva resulterar i 8 olika albumcovers.

Jag tror du missförstod mig. Jag hade löst problemet. Det är bara det att lösningen med samlingar gjorde att jag fick två olika bibliotek på poden, ett med album och ett med samlingar, därav bytte jag till att använda mig av albumartist-taggen.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-04 18:34

mitt svar syftade på trådstartarens inlägg

Ursprungligen av Ikebana:

mitt svar syftade på trådstartarens inlägg

Ah, my bad.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-04 19:17

Kan det vara till för t.ex. klassisk musik?
Artist: Bethoven.
Albumartist: Karajan.

Fast...Bethoven bör ju snarare stå som Kompositör - om det finns en sådan post (vet föga om Itunes).

Ursprungligen av mjg:

Kan det vara till för t.ex. klassisk musik?
Artist: Bethoven.
Albumartist: Karajan.

Fast...Bethoven bör ju snarare stå som Kompositör - om det finns en sådan post (vet föga om Itunes).

Det finns det.

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-05-02 20:21

Lyftet upp frågan ytterligare.
Efter föregående problem började jag lägga in feat. i låttitlen precis som iTunes store sorterar dem.
Nu har jag uppgraderat lite i datorfamiljen. Macmini som mediacenter. vill använda frontrow. men Frontrow har inte vyn albumartis. det album ELLER artist. ni kan ju tänka er hur det ser ut. kaos. har ni några tips????

1
Bevaka tråden