Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

** 99mac fyller sju år **

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .

2008-05-04: 99mac fyller sju år
Då var det dags igen - vi firar ännu ett år med 99mac!

Idag är 99mac en dominerande del av 99.se med hela 58.000 medlemmar och 1.4 miljoner inlägg - något helt annat än vi tänkte oss dom där dagarna i Maj 2001. Faktum är att vi på allvar funderade på att stänga forumet för nyregistreringar när vi nådde 1000 medlemmar, så många fler duktiga användare kan det väl inte finnas? Vi hade fel!

I takt med att Steve Jobs och Apple gjort succé efter succé har vår community förändrats från ett tätt knutet gäng av hardcore användare som envist hävdade att PowerPC och OS9 var absolut bäst till dagens situation där Apple blivit internationell etta inom flera olika områden - från iPod, iTunes, iPhone till ett oslagbart operativsystem och fantastiska datormodeller.

Det är verkligen fantastiskt att kunna gå tillbaka i historien och läsa dom första kommentarerna om Mac OS X, iPod och oförglömliga keynotes som när Steve Jobs plötsligt kungjorde att PowerPC tillhörde historien och att alla Macar skulle få Intelprocessorer. Tio års krigande mellan Intel/PC och PowerPC/Mac tog slut på en tvåtimmars keynote.

Grundkonceptet för 99mac är fortfarande det samma - ett väldigt kunskapsrikt och populärt forum där landets bästa Macanvändare samlas och diskuterar aktuella ämnen kombinerat med snabba svar på frågor & problem.

Ursprungliga utseendet för 99mac

En gång i tiden använde vi en Perl-baserad forumprogramvara baserad på Windows 2000 Server - idag ligger vi i täten med Apples senaste QuadCore Xserve och ett vältrimmat Mac OS X Server 10.5. Jag har blivit riktigt beroende av hur snabb sajten känns idag och blir faktiskt stressad när jag besöker andra sajter som inte laddar lika kvickt..."the need for speed"!

Jag firar med en gigantisk "Vanilla Chocolate Chip" tårta och en nybryggd Latte från andra sidan jordklotet! Hoppas ni också höjer glaset eller passar på att ta en bit tårta idag!

Ni vet säkert redan att jag gillar siffror - ju större desto bättre. Här kommer några spännande siffror att suga på:

En månad på 99.se (April 2008)

  • 1.345.000 sidvisningar

  • 121.390 unika besökare

  • 287.943 besök

  • Registrerade sig 843 nya medlemmar

  • 66,5% återkommande besökare

Genomsnittsanvändaren:

  • Stannar 6 minuter, 43 sekunder

  • Tittar på 4,67 sidor

  • Använder Firefox (52,4%) eller Safari (42,4%)

  • Använder Mac (57,1%), Windows (37,9%) eller iPhone (2,4%)

  • Har en Intel Mac (77,5%)

  • Kör en MacBook (20,4%) eller MacBook Pro (16.4%)

Populäraste "avdelningarna"

  1. 99mac

  2. 99musik

  3. 99iphone

  4. 99ipod

  5. 99webb

Retro-trådar
2007-05-04: 99mac fyller sex år

2006-05-04: Bildreportage 99mac fem år

2004-05-04: 99mac fyller tre år

2003-05-04: 99mac fyller två år idag!

2002-05-04: 99mac fyller ett år idag!

Nyklippt och relativt vältränad
(synd på kakan bara - ser ut som 7-8 kilometer på löpbandet)

Sju år med 99mac - det är ungefär halva mitt vuxna liv tillsammans med en sajt som aldrig slutar att kräva uppmärksamhet. Självklart har jag påverkats väldigt mycket av att hela tiden finnas redo om något händer - och tro mig: mycket har hänt! Allt ifrån uppgraderingar som gått fel, raderade databaser, serverproblem till "uppseendeväckande nyheter" och stökiga medlemmar.

Utan 99mac/99.se teamet skulle inte sajten klara sig en dag - många av grabbarna (sorgligt nog är det bara killar) har jobbat med 99mac i flera år, några sedan starten. Deputy Baron har under långa tider fått driva sajten när jag varit upptagen, ute och rest eller helt enkelt behövt vara borta från ansvaret ett tag.

Flickvännen har fått brottas om uppmärksamheten och har väl suckat någon gång när jag kombinerat romantiska semesterdagear med 99mac MacPub. Ett tag hade jag till och med mac.se registreringsskyltar på min bil!

När jag tittar i mina MSN/iChatlistor ser jag att en väldigt stor del av mina vänner faktiskt kommer från 99mac och det gäller även till vardags. I ett projekt som mitt företag Mantaray AB jobbar med just nu hittar ni Anders Ingelstam, Martin Belak och Tobias "Tobot" Nilsson - alla tre från 99mac!

Ni förstår poängen - 99mac betyder mycket för mig och det är jättekul att så många väljer att komma hit ofta och känner att sajten är deras hem!

Vad händer på 99mac framöver?

Joacim Melin & MacPro - en del av 99mac
Nyligen bestämde sig Joacim Melin och Daniel Ström - grundarna av utmärkta MacPro.se - att lägga ner sajten dom jobbat på i fyra år. I arkivet fanns 3400 nyheter och 90 produkttester - precis sånt som vi på 99mac saknat så mycket. Idag kan jag avslöja att 99mac har köpt nyhetsdatabasen som kommer återpubliceras i någon form.

Tillsammans med Melin tittar vi på möjligheterna att skapa en redaktion för 99mac för det vore så himla trevligt att ha uppdaterade dagliga nyheter. Som vanligt är det budgetdiskussionerna som är avgörande.

99.se version 1.5
Många har redan upptäckt att sajten varit nersläckt nattetid ett flertal gånger då jag passat på att jobba med databaserna. Nu är vår Quadcore server redo med dom senaste versionerna av databas och webbserver samt flera nya cachefunktioner som gör sajten snabbare än någonsin.

Nästa steg blir uppdateringen till 99.se version 1.5! Tyvärr är det ett relativt stort ingrepp eftersom väldigt många mallsidor måste återskapas från noll och vi har inte bestämt hur vi ska gå tillväga. Under vår historia har vi många Cowboy-uppdrag där vi uppdaterat i stort sett live men det finns medarbetare som inte uppskattar den metoden (Adrian till exempel)

Exempel på nyheter i version 1.5:

  • Taggar. Möjlighet att lägga till taggar på trådar vilket kan revolutionera hur vi söker information på forumet.

  • Nya profilsidor. Klart förbättrade och mer "sociala" profilsidor med möjlighet att ladda upp bilder på sin Mac/iPod/utrustning, kommentera varandras profiler etc.

  • Grupper. Vi kommer börja med ett tiotal grupper men på sikt kan gruppmöjligheten bli riktigt stor och bra. Exempel: "Vi som ska till WWDC" kan starta en grupp och hålla kontakten, ladda upp bilder, skicka gruppmeddelanden etc.

Marknadsplats
Möjligheten till radannonser här på 99.se är ganska begränsad idag. Vanliga diskussionstrådar indelade i olika områden. Ändå tillhör dessa forum dom mest besökta på hela sajten!

Jag har hittat ett antal olika "plug-in system" som byggs ihop med forumet men det kommer krävas en hel del modifikationer för att passa oss perfekt. Finns det några duktiga PHP/CSS kodare där ute som vill ha ett litet & betalt projekt så ropa till!

Ett fyrfaldigt leve, hipp hipp HURRA, HURRA, HURRA, HURRA!

Grattis till oss alla o speciellt till dig Martin för din energi och ditt engagemang!

Anders

Vad kul. Grattis allihop.

Senast redigerat 2008-05-04 10:06
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-04 09:33

Kom igen nu, låt oss backa 5 år och skapa den där klicken igen

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-04 09:34

Grattis! (tårtan såg god ut)

Grattis Martin och stort tack! 99.se betyder mycket för mig och jag besöker siten flera gånger varje dag och det har jag gjort i åratal. Så tack!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-04 09:39

Jaja, jag skämtade
Grattis på oss(?)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-04 09:43

Grattis. Tänk att sidan växer så mycket som den gör. 85 medlemmar på en månad är mycket bra tycker jag. Det är alltid kul att se hur en sida såg ut när den började och hur den har förändrats.

BTW: Den där tårtar lär nog innehålla en hel del kalorier Men det skiter man i under dessa omständigheter.

  • Medlem
  • 2008-05-04 11:25
Ursprungligen av High|ander:

Grattis. Tänk att sidan växer så mycket som den gör. 85 medlemmar på en månad är mycket bra tycker jag. Det är alltid kul att se hur en sida såg ut när den började och hur den har förändrats.

BTW: Den där tårtar lär nog innehålla en hel del kalorier Men det skiter man i under dessa omständigheter.

843 nya medlemmar var det. Eller syftade du på något annat?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-05-04 09:59

Grattis Martin, alla pro och 99.se

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-04 10:00

Grattis Martin och alla medlemmar! Ännu ett spännande år har gått. Känns himla roligt att vara delaktig på detta community. Jag har lärt mig hur mycket som helst och förhoppningsvis bidragit mycket också. Jag ser fram emot vad komma skall på detta trevliga ställe.

Keep the good work up, folks!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-04 10:25

Stort grattis, fantastiskt!

Grattis och tack för allt arbete ! Firar också 7 år på 99.mac den 17:e denna månad - så jag får ta en tårtbit jag med.
Återigen - GRATTIS !!

Grattis Martin, 99an och alla vi som deltagit. Kul att se att 99an expanderar.

Ja, grattis, och bra jobbat alla inblandade.
Det har hänt en del sedan starten.

Grattis!

Sju år är en lång tid. Själv har jag ju bara hängt här sedan 2005, men det har varit tre intressanta år. 99 betyder mycket för mig, och är en av de sajter som jag regelbundet besöker många många gånger per dag. Hoppas att jag har bidragit med något vettigt, också, för jag vet att jag iallafall har fått ut väldigt mycket av mina besök.

Grattis till jubileet!

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2008-05-04 11:05

Grattis!

Grattis :):)

Grattis till allt gott folk och forumet!
Kul att det går framåt och att det hela tiden expanderar mer och mer.

Gratulerar. Man börjar känna sig som en stofil.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Gratulerar. Man börjar känna sig som en stofil.

Joooo ... intämmer...

GRATTIS till er som orkat hålla 99mac igång!
Ni gör ett superbt jobb!

Jag upptäckte 99mac år 2002,
... ungefär när 9.1 och G4-or introducerades på marknaden...
... när många fortfarande hade 8.0 på sina G3-or...
... en del fattiga frilansare satt med ett stånkande 7.5 på en 8100 ...
... och vi var till och med några stycken som hade en LCII med "sjuan" i garderoben...

Det är lite småroligt att se på OS- och apparatutvecklingen,
och storroligt att se hur väl 99mac har hållit sig framme!!!

Stämningen och diskussionsämnena har förvisso växlat...
Den lite elitistiska inledningen ledde ibland till prestigefyllda, högröstade diskussioner om teknikaliteter... ("Den röda honan på ett OrangePC-kort ska tammefaaaen inte kopplas till RTF IN om du använder en Grundig-TV som monitor när du redigerar!!!"

Under den mest hektiska "switcher"-tiden var det lite andra typer av inlägg... :
"Jomenhäjsan jag unnrar omifall dem vet om Mac ä nå bra?"

Uvecklingen på 99mac har varit enorm!
Jag har kanske personligen inte varit så vidare värst jätteflitig med att skriva inlägg, men ser forumet som en nästan outsinlig källa till kunskap, tack vara alla skickliga medlemmar.

  • Medlem
  • 2008-05-04 13:53
Ursprungligen av Jan-Åke N:

Jag upptäckte 99mac år 2002,
... ungefär när 9.1 och G4-or introducerades på marknaden...
... när många fortfarande hade 8.0 på sina G3-or...
... en del fattiga frilansare satt med ett stånkande 7.5 på en 8100 ...
... och vi var till och med några stycken som hade en LCII med "sjuan" i garderoben...

En del av oss satt faktiskt med OSX. Det var ett av skälen till att jag gick med; jag behövde hjälp med trådlösa nätverk.

Grattis till de första sju åren - må det bli många fler!

Ursprungligen av Jan-Åke N:

Jag upptäckte 99mac år 2002,
... ungefär när 9.1 och G4-or introducerades på marknaden...

PowerMac G4 kom i augusti 1999.
9.1 kom i januari 2001 (9.2 i juli 2001).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

PowerMac G4 kom i augusti 1999.
9.1 kom i januari 2001 (9.2 i juli 2001).

Jodå Jesper... jag såg också det i Mactracker... men skrev ett "ungefär", för att rättfärdiga mitt (tydligen inte särskilt lyckade) försök att översiktligt exemplifiera hur snabbt utvecklingen har gått.
Det var absolut inte min avsikt att göra våld på historien och sprida irrläror...

Senast redigerat 2008-05-04 21:30
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Gratulerar. Man börjar känna sig som en stofil.

Stofil? Profil skulle jag vilja säga. 99 är ett gott gäng att tillhöra _och_ tillföra. Mina grundår som forummäster gjorde jag här.

Grattis och skål för nästa sju år!

PS: För er som är för unga är avataren just idag en bild från lite läskiga svenska - och svartvita - TV-serien "Tårtan".

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-05-04 11:11

Länge sen man var här nu men jag minns det som igår när ni slog upp portarna Gratulerar!

Bevaka tråden