Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu har jag också en MacBook Air

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-05-03 12:41

...ville bara säga det...:D

berätta gärna lite mer istället. Vill gärna höra åsikter, hur den är att arbeta med, hur avsaknad av DVD och USB-portar känns?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-03 23:27

bara att gratulera vi är nog några i skaran numera.

för att svara koss_boss om mina erfarenheter/åsikt:
jag har ett usb-nav på baksidan av skärmen, där extern time-machine hårddisk, minneskortsläsare, iphone dockningsstationen och ir-interfacet till min polarklocka (pulsklocka). För lagring utav media så kör jag nas (justnu en pc men ska köpa mig en liten nätverkshårddisk).

Tror inte det går att köra superdriven via usb-hub så ska man använda den får man nog plugga ur övriga grejjer, ett alternativ är att köpa en usb-dvd som har extern matning, då kan du även ha den via usb-navet.

för min del så fungerar det ypperligt med bara en usb iom att jag har usbnav bakpå skärmen. När man är ute på stan/plugg så behöver jag inte plugga in något direkt, ett usb-minne på sin höjd för att flytta filer mellan datorer när trådlöst nätverk inte är åtkomligt, men det räcker ju en usb-port till.

appropå avsaknaden av dvd så kan jag väll säga som så att jag har allt lagrat på nätverket, alla program har jag som skivavbildningar, musik, bilder, rubb o stubb.

När man inte är hemma kan jag komma åt det via ftp protokollet, fast det är inte så ofta man behöver det. Har lite knappt 2tb lagrat just nu, så den vanligast förekommande musiken o sånt lagrar jag på hårddisken i datorn.

Hemma så kommer jag givetvis åt all musik i itunes som om det skulle legat på min hårddisk via den fina funktionen att jag importera musiken från nätverksservern till itunes utan att lagra den lokalt (alltså läsa direkt från servern) som fungerar MYCKET bra faktiskt, över förväntan, synkar denna musik sedan via min MBA till iphone.

Tack vare det snabba trådlösa nätverket (draft-n) som gör att jag håller över 100mbit på det trådlösa (uppmätt hastighet) så det räcker mer än väl för att tillfredställa de flesta behov.

tangentbordet är också trevligt då det är fullstort och upplyst, vilket det inte varit på något utav mina tidigare datorer.

Ursprungligen av tim-:

bara att gratulera vi är nog några i skaran numera.

för att svara koss_boss om mina erfarenheter/åsikt:
jag har ett usb-nav på baksidan av skärmen, där extern time-machine hårddisk, minneskortsläsare, iphone dockningsstationen och ir-interfacet till min polarklocka (pulsklocka). För lagring utav media så kör jag nas (justnu en pc men ska köpa mig en liten nätverkshårddisk).

Tror inte det går att köra superdriven via usb-hub så ska man använda den får man nog plugga ur övriga grejjer, ett alternativ är att köpa en usb-dvd som har extern matning, då kan du även ha den via usb-navet.

för min del så fungerar det ypperligt med bara en usb iom att jag har usbnav bakpå skärmen. När man är ute på stan/plugg så behöver jag inte plugga in något direkt, ett usb-minne på sin höjd för att flytta filer mellan datorer när trådlöst nätverk inte är åtkomligt, men det räcker ju en usb-port till.

appropå avsaknaden av dvd så kan jag väll säga som så att jag har allt lagrat på nätverket, alla program har jag som skivavbildningar, musik, bilder, rubb o stubb.

När man inte är hemma kan jag komma åt det via ftp protokollet, fast det är inte så ofta man behöver det. Har lite knappt 2tb lagrat just nu, så den vanligast förekommande musiken o sånt lagrar jag på hårddisken i datorn.

Hemma så kommer jag givetvis åt all musik i itunes som om det skulle legat på min hårddisk via den fina funktionen att jag importera musiken från nätverksservern till itunes utan att lagra den lokalt (alltså läsa direkt från servern) som fungerar MYCKET bra faktiskt, över förväntan, synkar denna musik sedan via min MBA till iphone.

Tack vare det snabba trådlösa nätverket (draft-n) som gör att jag håller över 100mbit på det trådlösa (uppmätt hastighet) så det räcker mer än väl för att tillfredställa de flesta behov.

tangentbordet är också trevligt då det är fullstort och upplyst, vilket det inte varit på något utav mina tidigare datorer.

Mycket trevlig läsning

Sitter själv på en Macbook, och har som nyfrälst macägare köpt mig in i Apples trådlösa värld (Airport Extreme+Express) och sitter nu och njuter av hur min musik spelas trådlöst ur mina högtalare och vilken kvalitet det är!

Macbook Air är en väldigt snygg och framtidsdesignad dator. Det jag saknar hos MBA som är direkt viktig för mig är en större hårddisk, eftersom jag vill kunna ha plats för all min musik på datorn så jag kan bära med mig min samling vart jag än är.

Sen vill jag såklart även ha ett lägre pris, men det kostar ju som sagt att ligga på topp

Min uppsättning hemma låter väldig lik tim-s.
Även om jag varken har 2 Tb i lagring eller en MBA. Men väl en MBP och en PBG4.
Så jag ser gärna att min nästa dator blir en MBA perfekt att bära runt.

För att svara koss_boss ang lagring på MBA få fick jag en 32 Gb USB-sticka på jobbet i fredags. Ett par tre sådana borde täcka alla dina behov.

Hmmm att ha all musik på servern och inget på datorn... vilken idé!
Den har jag inte tänkt på förut faktiskt. Jo på den stationära här hemma men inte på in bärbara. Det får det bli ändring på.

Senast redigerat 2008-05-04 10:26
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-05-04 10:17

Jag ser inte den enda USB-porten som något problem...det här ska bli en ren resedator (hemma kör jag vidare med min MBP som stationär) och då har jag inte så mycket som ska kopplas in annat än en extern kortläsare...
Extern DVD har jag sedan gammalt så det är inget problem det heller...

I övrigt så håller jag fortfarande på och vänjer mig vid att den är så otroligt liten och smidig...
Det enda som stör mig med den är det svarta tangentbordet...det stör mitt estetiska sinne, hade hellre haft alu där med...

Har varit väldigt anti-glossy när det gäller skärmar förut men det fungerar förvånansvärt bra nu när jag suttit med det ett tag...

Jag är supernöjd med min Air. Känns som den är skräddarsydd för mig. Tillsammans med min iPod Touch känns livet fulländat !

Är ny på Mac-datorer så kan inte riktigt jämföra mellan datorerna men saknar inget. Har en minnespinne snygg som ett smycke så jag kan bära med mig tex mina bilder. Tycker inte man behöver ha så mycket program o dyl liggande på datorn utan det mesta kan hämtas på internet tex för min del gmail, iGoogle och Picasa. Har en MBP hemma som har alla program jag behöver. Jag använder bara trådlöst hemma och har Tele2´s trådlösa bredband (189 kr/mån) att ta med när jag är på ställen utan gratis bredband. Tänker ta med den på mina resor i sommar och kommer kanske använda den när jag jobbar privat längre fram.

Funderar lite på hur många batteriladdningar den klarar, någon som vet ? Använder ofta den några timmar åt gången. När jag kollar batteritiden får jag olika tider olika dagar. Har tom haft 5:31 tim nyligen och har inställt Längre batteritid.

1
Bevaka tråden