Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lagra födelsedagar på personer i adressboken?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-04 02:13

Hur gör man för att lagra födelsedagar på personer i adressboken?

Eller måste man köra med iCal för detta? D.v.s. lägga alla såna som återkommande händelser?

"Födelsedag" finns som fält i Adressboken, så det är bara att skriva in.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-04 09:36

Okay, det var tydligen så att man måste lägga till fältet Efter lite letande hittade jag det. Tydligen är man inte så bra på att leta kl 02:00

En liten följdfråga, man kan inte få nått alarm på detta eller?

Jag tror att när jag hade födelsedagar "påslaget" i iCal så frågade den om man ville ha alarm påslaget?

Jag har själv velat ha det och jag tror att jag hade lyckats, sen var jag tvungen att ominstallera allt och då var det borta.. tror att den tom la till födelsedagar jag inte hade i adressboken, kanske syncade med skype eller något sådant?

****redigering****
Det går att slå på "födelsedagar" i iCal och det finns ett alarm för alla "events", kanske kan funka som event? Jag har faktiskt inte den blekaste..

Senast redigerat 2008-05-04 10:09

Jag själv har Geburtstagschecker (freeware från Earthlingsoft - http://www.earthlingsoft.net) som påminner mig när vänner och släkt fyller år. Programmet hämtar uppgifterna ifrån Addressboken.

I mitt fall har jag det minimala fönstret längst ner till höger.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-05 12:24
Ursprungligen av klarabara:

****redigering****
Det går att slå på "födelsedagar" i iCal och det finns ett alarm för alla "events", kanske kan funka som event? Jag har faktiskt inte den blekaste..

Jag har hittat funktionen nu och den lägger den som egen kalender.
Det verkar dock inte som att man kan sätta alarm på dem, men det är inte lika viktigt då man alltid tittar i kalender en gång om dagen

Ursprungligen av High|ander:

Jag har hittat funktionen nu och den lägger den som egen kalender.
Det verkar dock inte som att man kan sätta alarm på dem, men det är inte lika viktigt då man alltid tittar i kalender en gång om dagen

Var försiktig med födelsedagskalendern. Använder man den, iaf jag, så får du ett skrivskyddat iCal där alla ändringar du gör nollställs om du avslutar programmet. Det tog mig veckor att förstå vad som var fel innan jag hittade det. Jag hoppas detta fixas iom 10.5.3 men jag vet inte.

Gabriel: Så man kan alltså inte använda den kalendern men väl den som heter Home, menar du?

Är inte hundra på om jag förstod rätt..

Ursprungligen av klarabara:

Gabriel: Så man kan alltså inte använda den kalendern men väl den som heter Home, menar du?

Är inte hundra på om jag förstod rätt..

Alltså, jag kan inte använda den kalendern i alla fall. Om jag har den på blir hela mitt iCal, alltså alla kalendrar inte bara födelsedagskalendern, något som liknar skrivskyddade och där alla ändringar försvinner när man startar om programmet. Skitskumt och jättedåligt men jag verkar inte vara ensam om problemet. Hittade några stycken andra på nätet men det verkar inte gälla alla som har den på. Men se upp i alla fall, om det beter sig skumt så kan det vara födelsedagskalendern som är boven.

Jag hittade ett script nånstanns, kanske ett automator-script, som la till födelsedagarna?

Troligen på apples hemsida eller kanske i någon tråd här..

Hittade en superduper widget, i mitt tycke! Som inte sätter ett alarm på events visserligen, och kanske inte jättemycket hör hit men i alla fall:

http://nitram-nunca.com/downloads/minutes/

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-05 16:32

Det problemet som Gabriel beskriver har jag inte. Kanske är det fel behörigheter på Gabriels användare.

Om man vill alltid ha födelsefältet i adressboken kan man lägga till det i mallen i Adressbokens inställningar. Då måste man inte lägga in det extra för varje kontakt.

//Rob

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-08 12:00

Det problemet som gabriel beskriver har inte jag heller. Låter verkligen som någon iCal-fil är skrivskyddad.

Ursprungligen av High|ander:

Det problemet som gabriel beskriver har inte jag heller. Låter verkligen som någon iCal-fil är skrivskyddad.

Ja, nej, det verkar inte vara nåt vanligt fel, men jag är inte ensam iaf.

Eh.. betänk att man INTE måste ha rätt "kalender" vald på vänstersidan. är "födelsedagar" markerade kan du inte lägga till datum.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2009-11-14 16:11

Men frågan är ju egentligen HUR LÄGGER MAN IN ÅRET?
Jag har sedan länge använd födelsedag i iCal och Adressboken, men det är en bugg i adressboken...!
För hur mycket jag än vill lägga in 1969 eller 1982 eller vad du vill som verkar vettigt så går det inte utan att man klickar rätt många gånger innan för och utanför datumfältet.

Hur lyckas ni med detta konststycke? Varför är det SÅÅÅÅÅ krångligt?

Det var inte krångligt alls, du måste vara i fel läge se bild.

Tänk på att du måste vara snabbare på året! Eftersom den väntar med att lägga till nollor för att fylla utrymmet lika länge vare sig det är månad, dag eller år..

1
Bevaka tråden