Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rätt minne på Dustin?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick en minnessticka till min iMac idag som inte fungerade. Valde den med minneskonfiguratorn på Dustins hemsida. Blev lite fundersam att det blir olika pris beroende på om man letar fram rätt variant i den "vanliga" menyn eller om man väljer med Kingstons konfigurator.

Har skrivit till deras kundtjänst och frågat, men tänkte förbereda mig ifall jag behöver köpa nytt, är det då den här modellen som ska passa?:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090567
SO-DIMM 1GB DDR2 PC2-5300 667MHZ KINGSTON

Det är en nyköpt (eller leasad rättare sagt) iMac 20-tums (APPLE IMAC 20# C2D 2.4 1GB/320 SD HD2600)

Ja, det är rätt minne.

OBS! Den nya iMacen som presenterades igår använder 800MHz minnen, men det är nog inte den modellen du har, tror jag.

Borde vara rätt modell jag redan har, har satt i det på enda möjliga sätt (enligta manualen förstås). Fortfarande bara 1GB när jag kollar efter boot. Borde väl bara vara att skicka tillbaka minnet och få ett nytt då, eller kan det vara något annat som är fel tro?

Prova att byta plats på minnena, så ser du om det är minnesmodulen eller minnesplatsen det är fel på.

Tro mig när jag säger att man får trycka rätt hårt för att få minnet på plats....
Du kanske tryckt för dåligt?

Hejsan, tackar för tipsen.
Nä, det tror jag inte. Vet sedan tidigare egna byggen (pc då) att det krävs lagom med våld

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-02 02:27

Kingston rekommenderar själva det här Mac-specifika minnet (billigare också). Sök på KTA-MB667/1G eller 2G.

Senast redigerat 2008-05-02 02:38

Nu fungerar den! Tog ut och satte i igen. Egentligen tyckte jag inte jag gjorde något annorlunda, tryckte lite extra på minnet som redan satt i datorn också. Men huvudsaken att det fungerar... verkar kännas skillnad från 1Gb till 2Gb Kanske blir det mer så småningom.

Ursprungligen av Homy:

Kingston rekommenderar själva det här Mac-specifika minnet (billigare också). Sök på KTA-MB667/1G eller 2G.

Det var den jag modellen hade, därför lite irriterande om det inte hade varit kompitabelt. Men det gick ju att ordna

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-03 20:44
Ursprungligen av Prometheus:

Det var den jag modellen hade, därför lite irriterande om det inte hade varit kompitabelt. Men det gick ju att ordna

Minnet i din länk har beteckningen KVR667D2S5/1G istället för KTA-MB667/1G. Tänkte kanske det var därför. Bra att det fungerar.

Ursprungligen av Homy:

Minnet i din länk har beteckningen KVR667D2S5/1G istället för KTA-MB667/1G. Tänkte kanske det var därför. Bra att det fungerar.

Aha, näe jag förberedde mig på vad jag skulle köpa istället

1
Bevaka tråden