Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Total sanering av dator

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-03 11:12

I Win blåser man,vad jag vet, ren hårddisken varje gång man installerar om Windows. I mac är det mera praktiskt med 'Arkivera och installera' som byter system men lämnar resten av disken orörd. Ibland verkar det som om det inte räcker.

Hur många har varit tvungna att av olika skäl formattera om hårddisken för att sen installera om i ett nytt OS X?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-03 11:45

Jag har aldrig varit tvungen att göra det. Men varje gång det kommer ett nytt OS X gör jag en hel blåsning och ominstallation och flyttar användar-filerna manuellt. Mest för att det känns bra att göra om allt från början då och då.

Samma här, de ominstallationer jag gjort har vart för att de "känns" bättre..

Ursprungligen av mekkabo:

Hur många har varit tvungna att av olika skäl formattera om hårddisken för att sen installera om i ett nytt OS X?

Enda gången jag har varit tvungen att formattera har varit i samband med hårddisksras. Annars har det nog varit på grund av för mycket fritid. Som nörd känner man sig nästan lika fräsch efter en formattering som efter en dusch

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-03 12:26

Jag kan tycka att man slipper en rad småproblem när man kör en helt fräsh uppdatering som bridell skriver. Men det är bara när man ska göra en stor uppgradering och då funkar ganska ofta att använda Arkivera & Installera. Har aldrig behövt göra en installation för att Mac OS X har ballat ur.
Uppgradera funktionen däremot förstår jag inte varför den finns..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-03 14:13

Jag har alltid kört uppgradera när jag bytt system, utom nu med 10.5 då jag faktiskt körde en Arkivera & Installera. Jag har aldrig haft några problem utom med tredjepartstillägg (APE manager specifikt).
Raderat hårdisken har jag bara gjort en gång, när jag skulle köra Boot Camp och partioneringen vägrade flytta på filer. Fast då körde jag ut innehållet med CCC och likadant tillbaka.

1
Bevaka tråden