Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Carbon Copy Cloner fyllde min source-disk?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försökte göra en säkerhetskopia av min hårddisk till en annan. Det gick dåligt.

Som sagt använde jag mig av Carbon Copy Cloner som först kopierade 60GB till den externa disken, men började då fylla någon buffert på datorn som gjorde att den fyllde datorns hårddisk ... Den fylldes in till sista byten och då gick kopieringen med ca. 5MB i sekunden. Ingen hastighet man vill ha när det återstår ungefär 50GB att kopiera.

Jag avbröt och gör om saken någon natt istället.

Men var är skivavbilden som Carbon Copy Cloner har skapat på min mac? Jag vill radera den. Jag känner mig full. Kan inte användas liksom.

Vad ska jag göra? Tips å Trix mottages.

Så har aldrig CCC burit sig åt för mig. Försökte Du klona till en skivavbild Du skapat på källdisken? Det är liksom dömt att misslyckas; man kan inte tömma sophinken i sophinken, så att säga...

För att få ordning på det hela kan Du börja med att hämta Omni Disk Sweeper ( http://www.omnigroup.com/applications/omnidisksweeper/ ), som är gratis om Du avstår från att kunna radera filer inifrån programmet. Det är suveränt på att leta på stora, stygga, dolda filer som ställer till.

När Du rensat, gör om från början med CCC, men var väldigt noga med vad som är källa resp mål och att de ligger på fysiskt olika diskar (trodde iofs att CCC självt protesterade om man försökte få det att göra nåt omöjligt...).

Såhär var det (läste svaret på deras forum), sladden hade smugit sig ut en sekund mitt i kopieringsprocessen och pluttat sig rakt in igen. Detta medförde att CCC fortsatte göra en klon, men på source-skivan till den blev full och visade 0k.

Man var tvungen att "radera en låtsasskivavbild" genom Terminalen, då fick man tillbaka allt utrymme direkt.

Testade igen och hade datorn mer stationär under kopieringstiden. Detta fungerade utmärkt och jag har nu min backup.

Gratulerar! Men frågan är om inte Din sladd är ett klart fall för en ormtämjare....

1
Bevaka tråden