Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer nytt operativsystem?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej jag undrar om det kommer komma något nytt operativsystem nästa år?

  • Medlem
  • 2008-05-02 00:57

Nej. Det nuvarande Mac OS 10.5 kommer att användas till 2012, då Apple går över till kvantfusion och siffror förlorar sin betydelse.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-02 02:35

http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X#Versions Här kan man se att en OSX version varar i snitt 1.5-2 år nuförtiden

Klart det kommer ett nytt operativsystem frågan är vara vilket du menar?
OS X? Windows? Linux? UNIX? etc etc

Ursprungligen av Lukas Levin:

Hej jag undrar om det kommer komma något nytt operativsystem nästa år?

Det har inte tillkännagivits när nästa version kommer att komma, men det har pratats om att den antagligen inte kommer att ta lika lång tid på sig som Leopard. Ett inte helt otänkbart scenario är att nästa version presenteras nu till sommaren under WWDC och sedan släpps skarpt 9 till 12 månader senare. Men det är bara spekulationer.

Mac menar jag

Okej tack så mycket.

Lukas, Apple är KÄNT för att inte berätta mycket i förväg. De gillar att överraska.
Ingen vet hur och när nästa OS kommer, vad det kommer ha för funktioner.
Däremot finns det alltid spekulationer (snack kring mer eller mindre inteligenta gissningar) kring vad som kanske kommer ingå i nästa version.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-02 10:19

Med tanke på att nuvarande katt fortfarande är i uppstartfas, det är ju ändå rätt många som fortfarande kör 10.4 som Apple vill ska uppgradera. Att börja snacka 10.6 då är inte så smart. Jag tror de kommer vänta tills dess att försäljningen av 10.5 avtar innan de börjar öppet tala om 10.6. Att utvecklingen redan är igång kan vi vara säkra på dock.

En gissning från min sida är att 10.6 kommer släppa PPC-stödet och det blir X86-only. Om 10.6 släpps 2010 så finns det ju ingen PPC-maskin yngre än 3 år vilket torde ge dem möjligheten att släppa PPC-stödet.

Själv hoppas jag nästa OS X kommer se ut såhär:
http://darkdest1ny.deviantart.com/art/OSX-10-6-Concept-78043785
eget concept

fast jag vet att det är delad åsikt på det

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Själv hoppas jag nästa OS X kommer se ut såhär:
http://darkdest1ny.deviantart.com/art/OSX-10-6-Concept-78043785
eget concept
fast jag vet att det är delad åsikt på det

Då kommer jag att hålla kvar vid 10.5 i evigheter.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Då kommer jag att hålla kvar vid 10.5 i evigheter.

Hur skulle ni vilja att 10.6 ser ut?

  • Medlem
  • Robertsfors
  • 2008-05-10 18:41
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Hur skulle ni vilja att 10.6 ser ut?

Jag vill inte något. Jag vill bli överaskad

Bollman: kan du utveckla det där lite, X86? vad innebär det? (inte så insatt...)

Ursprungligen av klarabara:

Bollman: kan du utveckla det där lite, X86? vad innebär det? (inte så insatt...)

Jag gissar på att han menar Intel-macar.

Själv tror jag inte att man dumpar PPC med 10.6. Möjligtvis så begränsar man ytterligare så att det krävs en G5, som alla har levererats med CoreImage-kapabla grafikkort och möjlighet att ta minst 2 GB minne. Finns ju gott om PM G5or där ute med dubbla proppar kan ta mycket minne och inte direkt är slöa..

Universal binary har varit en stor framgång för Apple i mina ögon. Jag tror att man fortsätter att satsa på UB i 10.6 också.

  • Medlem
  • 2008-05-02 11:26
Ursprungligen av klarabara:

Bollman: kan du utveckla det där lite, X86? vad innebär det? (inte så insatt...)

Det handlar om mac:ar med intelprocessorer (x86-arkitektur är det som råder för intelprocessorer).

Ursprungligen av klarabara:

Bollman: kan du utveckla det där lite, X86? vad innebär det? (inte så insatt...)

Första PC'n hade en 16bitars processor (eller ja 8 och 16 om jag minns rätt).
Den snurrade på 4.77MHz och kunde addressera totalt 1MB...

Jag är inte heller så värst insatt men jag har för mig att alla processorer som kom i den serien hela tiden vart kompatibla bakåt.

8086
80186
80286
80386
80486
Pentium 60 ?
Pentium 75
...
Pentium II
Pentiumm III

osv
osv

Det fanns en massa varianter på en del av dessa processorer också, ex SX
80386SX var en 386:a som saknade matteprocessorn (FPU), så den var lite klenare om det skulle räknas mkt. SL var de strömsnåla processorerna för Bärbara. DX fanns med, har glömt vad det stod för men troligen att mattedelen fanns (80486DX).

Ack nostalgi...

Med ett klumpnamn kallar man hela rasket för x86.

Jag tror vi får vänta till nästa år innan vi får höra något om 10.6.
Om de släpper PPC eller inte har jag ingen uppfattning om.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag tror vi får vänta till nästa år innan vi får höra något om 10.6.
Om de släpper PPC eller inte har jag ingen uppfattning om.

Japp. Vi lär inte få någon info om 10.6 i år. Antagligen visar Steve Jobs upp en förhandsversion på nästa års WWDC och sedan släpps den skarpa versionen under våren 2010. Alltså ungefär samtidigt som nästa version av Windows.

Med stor sannolikhet kommer det gå längre tid mellan varje ny version av Mac OS X, inte kortare.

Ursprungligen av Mikamar:

Med stor sannolikhet kommer det gå längre tid mellan varje ny version av Mac OS X, inte kortare.

När det gäller programutveckling kan man inte räkna på statistik. Att det tog en viss tid att ta fram version X av en programvara säger inget om tiden det tar att ta fram version X+1.

Leopard tog lång tid på sig av många anledningar. Det var en väldigt stor uppdatering även jämfört med tidigare versioner. Dessutom tog iPhone mycket tid av utvecklarna vilket ytterligare förlängde arbetet.

Apple kan släppa nästa stora version i sommar, eller om fem år. Det finns inget som säger vad som är mest sannolikt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-03 09:11

Universal Binary är väl iofs trevligt men mycket kommer bli enklare när bara har en kodtyp att hålla reda på.
Jag gissar att många programmerare kommer tyckta det är skönt och att program kommer ta mindre plats.
Visserligen kommer det kanske att kännas surt för de med sena G5or men säg att 10.6 dröjer till 2010-2011 så är ju G5orna 4-5 år gamla och då bör det ju vara dags att skrota dem ändå.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-10 09:11

8088
8086
80186 (satt aldrig i en PC, men i den svenska datorn Compis )
80286 (80287 hette FPUn)
80386 (80387 hette FPU)
80386SX (max 10MB adresserbart RAM, 80387SX som FPU)
80486
80486SX (utan FPU, gick inte att köpa till utan man bytte hela proppen)
80586 - Pentium. Började som 60 och 66MHz med den beryktade matte-buggen
Pentium II - i Slot 1-förpackning (ser ut som en liten låda)
Pentium III i Slot 1 och "vanlig" förpackning
Pentium 4 i diverse förpackningar. Egentligen har väl inget hänt sedan P4orna, core-propparna är ju bantade P4or som kan gå på mindre ström och ha flera kärnor i samma förpackning.

Ursprungligen av bollman:

Pentium 4 i diverse förpackningar. Egentligen har väl inget hänt sedan P4orna, core-propparna är ju bantade P4or som kan gå på mindre ström och ha flera kärnor i samma förpackning.

Nej Core bygger inte på Pentium 4 över huvudtaget. Core bygger på Pentium M som i sin tur bygger på Pentium III.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-05-13 12:45

Inga spekulationer om vad som kommer finns i de nya systemen, vad finns att förbättra, vilka nya funktioner för att göra det lättare att arbeta med. Förr har det ju varit mycke snack om findern som numera är rejält förbättrad och så har vi ju spotlight, expose mm.. som är gryma funktioner. Apple borde väl ha några ess att spela ut för att hålla windows på avstånd. Det va väl meningen att leopard skulle ha nån typ av upplösningsoberoende som jag inte riktigt kan föklara exakt vad det betyder men har väl något att göra med att man ska kunna ha högre upplösning på skärmarna men ändå kunna se vad man gör :).

Ursprungligen av Pascoe:

Det va väl meningen att leopard skulle ha nån typ av upplösningsoberoende som jag inte riktigt kan föklara exakt vad det betyder men har väl något att göra med att man ska kunna ha högre upplösning på skärmarna men ändå kunna se vad man gör :).

Man kan ha högre DPI och ändå se vad man gör.

Säg att en menyrad är 21 pixlar hög. På min gamla Powerbook Pismo med 14,1-tum skärm och 1024x768 i upplösning fås 91-dpi. Min nya macbook har 113-dpi (+19%).

Så alltså ser menyraden en bra bit tunnare ut på Macbooken, fastän den är 21 pixlar på bägge skärmarna.

Och i framtiden kommer dpi-talet att öka. Tror jag.

Det upplösningsberoende grafiska gränssnittet innebär att du kan förstora GUI-elementen så att de tar upp fler pixlar men förhoppningsvis samma yta på alla skärmar.

Det svåra är att få det att se snyggt ut. Försök liksom förstora något med faktor 1,5x utan att pixlar försvinner.

Det är sådant de arbetar på när de pratar om upplösningsoberoende GUI.

Redan nu kan du göra detta med hjälp av Quartz Debug som kommer med Developer's tools; alltså få GUI-elementen att bli större.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-05-10 18:56

Intel 80486 - Wikipedia, den fria encyklopedin
"SX-varianten av 486-processorn vad till att börja med näst intill identisk med DX-varianten, den enda skillnaden var att matematikprocessordelen var ur funktion. Genom att lansera SX-processorn kunde Intel sälja processorer där matematikprocessordelen inte fungerade.
Efterhand som tillverkningen blev stabilare och andelen processorer med defekt flyttalsdel minskade, utvecklade man en riktig SX-processor där flyttalsdelen helt saknades - givetvis för att göra produktionen billigare.
Fördelen med en processor med matematikprocessor var att många beräkningar gick mycket snabbare och därmed kunde många program och spel exekveras snabbare.
80487 [redigera]
De som köpt en SX-processor kunde välja att köpa till en matematikprocessor som hette 80487. En speciell sockel för denna processor fanns på de flesta moderkort för 486-processorer, och genom att montera i en 80487-processor i den sockel fick man en fullvärdig 486-processor med flyttalsdel.
487-processorn hade lite annorlunda sockel-layout än en vanlig 486DX, men det var också det enda som skiljde dem åt - det var nämligen en helt komplett DX-processor som tog över allt från SX-processorn. I teorin skulle man ha kunna ta bort SX-processorn, men en extra pinne i sockeln för 487-processorn berättade för datorn att det skulle vara en till processor på moderkortet, och hittades inte två processorer startade inte datorn. Och tack vare den extra pinnen på 487-processorn gick det inte heller att sätta 487-processorn i sockeln där SX-processorn satt. Man hade alltså två processorer, men man utnyttjade bara den ena.."

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-10 20:52

Nått som jag o några koleger diskuterat .. vilken Kise efter Leopard??
Panter-> Tiger-> Leopard -> geopard ? Jaguar ? och varför dessa kise namn??

Lufra; Mac OS 10.5 kommer att användas till 2012, då Apple går över till kvantfusion och siffror förlorar sin betydelse.

Den är Nice

Ursprungligen av Trisen:

Nått som jag o några koleger diskuterat .. vilken Kise efter Leopard??
Panter-> Tiger-> Leopard -> geopard ? Jaguar ? och varför dessa kise namn??

Varför vet jag inte (kanske ska ha något med att de är snabba och smidiga att göra?) men Jaguar har redan använts. Vet inte så massa mer kissenamn.

Mac OS X 10.0 (Cheetah)
Mac OS X 10.1 (Puma)
Mac OS X 10.2 (Jaguar)
Mac OS X 10.3 (Panther)
Mac OS X 10.4 (Tiger)
Mac OS X 10.5 (Leopard)

Jag tror att 10.6 kommer att heta Lejon!

Ursprungligen av ztaafen:

Jag tror att 10.6 kommer att heta Lejon!

Hehe, samma som jag gissar på

Bevaka tråden