Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur användarvänlig är egentligen Finder?

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-01 00:24

Hej,

Har haft min första Mac i två månader nu men fortfarande kan inte anpassa mitt arbetssätt till det nya verktyget. Generellt har jag nog ett positivt intryck från OS-X även om allt inte är gröna skogar även här...

Det svåraste problemet som jag inte kan komma över är att lära mig att hantera filerna i Finder. Tycker det är ofta svårt att veta var man befinner sig i och med att adressfältet (sökvägen a la Explorer) saknas, filerna ligger i alfabetisk ordning (mapparna inkluderat = huller om buller), ingen möjlighet att kunna sortera bilderna efter tagningsdatum (trodde Mac var som gjort för fotografer) etc...

Bifogar en bild som illustrerar ett av problemen (orientering). Jag har en filstruktur med mappar med datum som namn och bildstorlek som undermappar. Dvs varje datummapp har en undermapp som heter 1280x1024 till exempel. I bildexempel ser ni en typisk dialogruta "open". Men jag har ju ingen aning var jag befinner mig! Jag ser att mappen heter "1280x1024" men var ligger den?!! Jag har ju hundratals mappar som heter så! Nu måste jag varje gång bläddra från Macintosh HD eller nätverksdrivens root hela vägen ner igen för att vara säker på att jag hamnar rätt. Är det så den berömda användarvänligheten är tänkt att fungera? Hur gör ni?

Hur kan man sortera bilder efter tagningsdatumet? Kan man införa flera kolumner i Finder där man kan se tagningsdatumet och bildernas storlek? För att inte tala om ISO, exponeringstid, brännvidd etc (som i Windows)?

Hur kan man se mapparna högst upp, vilket underlättar det ständiga bläddrandet och inte i alfabetisk ordning som det är nu så att man måste skrolla ända ner varje gång för att till exempel hitta mappen "övrigt"?

En annan fråga gäller Spotlight. Sökte på nätet och hittade att den borde indexera även nätverksdiskar. Min gör inte det. Finns det något hemligt kommando för det? Ja, allt är förbockat i Spotlight inställningarna.

Tackar på förhand för hjälpen,
/timofej

Var man befinner sig är lätt, det syns i menyn. Jag brukar ha mina fildialoger i "icke plåttrigt" läge, inga trippellistor, bara en lista. Gör inte det att jag tar bort en massa genvägar och finesser som minskat bläddrandet? Icke, jag navigerar med Default Folder X. Jag har de viktigaste fönstren öppna i Finder (mycket rimligt tycker jag!), och så klickar man sig dit man vill med ett musklick bara. Hur logiskt som helst. Dessutom ger den "rebound"-funktion så att fillistan scrollar dit man senast var. Ja, dessutom finns det lite extramenyer, men de har jag stängt av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-01 13:43
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Var man befinner sig är lätt, det syns i menyn.

Var? Kan du ringa in det på min bild?

Ursprungligen av Marcus K:

På din bild är 1024x768 en popup-meny. Om du trycker på den får du en lista på sökvägen från roten till mappen och du kan genom att välja någon av dessa stega till den mappen i sökvägen.

Det är det som är problemet att jag inte får det! Om ja klickar på popup-menyn syns bara alternativa platser dit jag kan gå och inte sökvägen! Se bifogad skärmdump. Som du ser har jag minst två "1280x1024" mappar till som jag kan gå till men det är helt omöjligt att veta vilken av dem är vilken.

***edit*** Aha... nu har jag fattat! Den här dropdown listan ovan det horisontella strecket ÄR sökvägen och inte alternativa platser att gå till! Fan att två månader inte räckte till för att fatta det själv! Jag frågade även andra Mac användare men de kunde inte svara heller. Tack Marcus! ***/edit***

Ursprungligen av Marcus K:

I vanliga Finder kan du från innehållsmenyn välja att visa ett sökvägsfält som då visar längst ner i fönstret var i filhierarkin du är.

Tack för tipset! Det underlättar!:-) Även om jag skulle vilja kunna kopiera sökvägen för att ange kommandon i Terminalen. Men det är bättre än inget. Löser inte mitt problem med "öppna" dialogrutan dock.:-(
***edit*** Se "edit" ovan. Det är inte så dåligt som jag trodde ***/edit***

Ursprungligen av klarabara:

Jag är själv en switcher och har försiktigt börjat med smart-searches. Alltså sök-kriterier som spotlight-comments och sånt som ligger i side-bar eller vad det heter.. men det kanske inte hjälper i ditt fall..? Jag hade sjukt många bilder på kottar i olika mappar så jag la en smartsökning på dem sen kunde jag browsa dem alla med quicklook eller preview. Tyvärr står inte de att finna när man går genom öppna-dialogboxen.. brukar därför öppna direkt från finder.

Spotlight verkar inte indexera nätverksplatser alls i mitt fall.:-/

Ursprungligen av klarabara:

Får man lov o fråga, varför sorterar du så? Det låter som en väldig massa jobb?

Jag finner det bekvämt. Kommer från en fotosession och tömmer minneskorten till säg 2008-05-01_demonstrationståget. Där ligger mina raw-bilder. Konverterade bilder ligger i undermapp som heter Converted. Bilderna som jag distribuerar är förminskade och sparas under "1280x1024". Och så vidare. Den dag jag behöver hitta en bild, förutsatt jag vet ungefär när den var tagen är det lätt att hitta huvudbiblioteket. Vil jag bara skumma igenom tittar jag i mappen "1280x1024" då bilderna är "lätta" där och det går snabbt att bläddra. Behöver jag original, ligger den i mappen bredvid (Converted).

Jag har haft systemet innan bra databasprogram (Lightroom, iPhoto etc) kom. Även om det är lättare att hitta bilderna inom programmen vill man kanske inte alltid starta ett bara för att hitta en bild. Och programmen existerar inte förevigt heller, något slags grundläggande organisering behövs på disken ändå.

*********************
Ni har hjälpt mig med sökvägarna, tack! Kan ni även besvara mina andra frågor från mitt första inlägg?

- Hur kan jag sortera bilderna (eller andra filer) efter metadatan i dem?
- Hur kan jag visa mapparna högst upp för att underlätta bläddrandet?
- Hur kan jag göra Spotlight söka även mina nätverksplatser?

Den sista frågan är faktiskt den viktigaste. Jag sparar ingenting lokalt, allt ligger på en central server (NAS). Alltså använder jag Spotlight numera bara för att starta program. .-/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-01 14:21
Ursprungligen av timofej:

...Även om jag skulle vilja kunna kopiera sökvägen för att ange kommandon i Terminalen...

Dra ett objekt från Findern och släpp i Terminalen så skrivs sökvägen in.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-01 14:33
Ursprungligen av pesc:

Dra ett objekt från Findern och släpp i Terminalen så skrivs sökvägen in.

Koolt! Tack! Hur kan man möjligen kan komma på det själv!

Ursprungligen av timofej:

- Hur kan jag sortera bilderna (eller andra filer) efter metadatan i dem?
- Hur kan jag visa mapparna högst upp för att underlätta bläddrandet?
- Hur kan jag göra Spotlight söka även mina nätverksplatser?

Den sista frågan är faktiskt den viktigaste. Jag sparar ingenting lokalt, allt ligger på en central server (NAS). Alltså använder jag Spotlight numera bara för att starta program. .-/

Vet inte om detta hjälper...
1) Välj att visa ditt Finder-fönster i "List-view" (Finder kan visa i Icon, List, Column eller Coverflow - view. List = iconen som ser ut som en lista, bredvid den som ser ut som fyra ikoner/fyrkanter). Du hittar dessa strax till vänster om menyn med sökvägen som du visar i din bild.
2) Tryck "kringla+J" (cmd+J). Då för du upp vilka kolumner som ska visas. "Comments" är inte metadata, men kan i vissa fall användas på ett liknande sätt.
3) Kolla i systeminställningarna för Spotlight så att inte din disk finns med i "Privacy" listan. Annars kanske detta kan ge tips?
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050430233117572 Notera dock några av de begränsningar och ev. problem som tas upp.

Jag har även för mig att Spotllight i vissa fall lägger en osynlig fil på vissa diskar som heter "Do_NOT_INDEX" (typ). Så ytterligare ett tips kan vara att kolla efter den i Terminal och sedan ta bort den? Vet dock inte om detta i sig kan innebära några problem.

Fler tips:
Sortera på "Kind" i list view = Mappar först.
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=208068
Pathfinder:
http://www.cocoatech.com/pf4/

Hopps dessa tips kan hjälpa dig en bit på vägen!

Edit: Fler tips

Senast redigerat 2008-05-01 18:31
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-01 22:01
Ursprungligen av MagnusB:

Vet inte om detta hjälper...
1) Välj att visa ditt Finder-fönster i "List-view" (Finder kan visa i Icon, List, Column eller Coverflow - view. List = iconen som ser ut som en lista, bredvid den som ser ut som fyra ikoner/fyrkanter). Du hittar dessa strax till vänster om menyn med sökvägen som du visar i din bild.
2) Tryck "kringla+J" (cmd+J). Då för du upp vilka kolumner som ska visas. "Comments" är inte metadata, men kan i vissa fall användas på ett liknande sätt.

Tack för tipset men jag redan hittat dit själv. Tagningsdatumet saknas dock bland givna alternativ där. Det finns "skapat" och "ändrat" men inte "taget". Fattar inte hur fotograferna jobbar på sina Macar.

Ursprungligen av MagnusB:

3) Kolla i systeminställningarna för Spotlight så att inte din disk finns med i "Privacy" listan. Annars kanske detta kan ge tips?
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050430233117572 Notera dock några av de begränsningar och ev. problem som tas upp.

Nej, nätverksservern ligger inte som undantag i "Privacy" listan. Länken är dock intressant. Någon sådan lösning har jag förväntat mig. Tyvärr säger författaren själv att det inte fungerar med SMB vilket jag har.:-( Jag ska dock undersöka saken vidare. Tack för tipset!

Ursprungligen av MagnusB:

Jag har även för mig att Spotllight i vissa fall lägger en osynlig fil på vissa diskar som heter "Do_NOT_INDEX" (typ). Så ytterligare ett tips kan vara att kolla efter den i Terminal och sedan ta bort den? Vet dock inte om detta i sig kan innebära några problem.

Hittar inte någon sådan fil. Ska googla runt i ämnet.

Ursprungligen av MagnusB:

Fler tips:
Sortera på "Kind" i list view = Mappar först.
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=208068
Pathfinder:
http://www.cocoatech.com/pf4/

Den första länken är klart intressant! Pathfinder har jag redan tittat på - för dyr...:-/

********************
Hehe, mycket möda för att få till ganska vanliga funktioner. Det känns att jag spenderar mer tid med att trimma min Mac än jag någon gång gjort med PC. Jag tycker om att pyssla med datorn i och för sig men kan inte påstå att övergången fårn PC gjorde mitt liv pysselfri. Snarare tvärt om. Är på ständig jakt fter små applikationer och Terminaltrix som kan göra livet med OS-X bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-01 22:16
Ursprungligen av MagnusB:

Sortera på "Kind" i list view = Mappar först.
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=208068

Hmm... följde instruktionerna men saknar behörigheten att ändra filen! Det verkar att det är bara system som kan ändra filen (se skärmdumpen). :-/ Fattar inte vad är det för användare "wheel"... och var är mitt eget konto? Förstår inte hur det fungerar med behörigheterna på Mac. Någon som kan förklara?

  • Medlem
  • 2008-05-01 03:12

timofej håller helt med dig, samlr å mig en hel del dokument och tycker inte finder är det ultimata även om jag har "sökvägen" längst upp på fösnstret påslaget. vad har vi för alternativ till denna då??

Ursprungligen av timofej:

Bifogar en bild som illustrerar ett av problemen (orientering). Jag har en filstruktur med mappar med datum som namn och bildstorlek som undermappar. Dvs varje datummapp har en undermapp som heter 1280x1024 till exempel. I bildexempel ser ni en typisk dialogruta "open". Men jag har ju ingen aning var jag befinner mig! Jag ser att mappen heter "1280x1024" men var ligger den?!! Jag har ju hundratals mappar som heter så! Nu måste jag varje gång bläddra från Macintosh HD eller nätverksdrivens root hela vägen ner igen för att vara säker på att jag hamnar rätt. Är det så den berömda användarvänligheten är tänkt att fungera? Hur gör ni?

På din bild är 1024x768 en popup-meny. Om du trycker på den får du en lista på sökvägen från roten till mappen och du kan genom att välja någon av dessa stega till den mappen i sökvägen.

I vanliga Finder kan du från innehållsmenyn välja att visa ett sökvägsfält som då visar längst ner i fönstret var i filhierarkin du är.

Ett gammalt knep man också kan använda sig av är att hålla inne äpple/kommando-tangenten och trycka på fönstrets namnlist där filnamnet/mappnamnet står skrivet. Då visas samma popup-meny som i öppna-dialogfönstret. Det fungerar i många men inte alla program, beroende på hur det är utvecklat. I Finder fungerar det.

Jag är själv en switcher och har försiktigt börjat med smart-searches. Alltså sök-kriterier som spotlight-comments och sånt som ligger i side-bar eller vad det heter.. men det kanske inte hjälper i ditt fall..? Jag hade sjukt många bilder på kottar i olika mappar så jag la en smartsökning på dem sen kunde jag browsa dem alla med quicklook eller preview. Tyvärr står inte de att finna när man går genom öppna-dialogboxen.. brukar därför öppna direkt från finder.

Får man lov o fråga, varför sorterar du så? Det låter som en väldig massa jobb?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-01 15:02

Allt går att dra och släppa!

skulle gärna också veta hur man får mapparna att ligga högst upp...
tycker det blir så rörigt annars..

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-01 16:31

Apples Finder är inte fulländat - ingenting människan skapar kan vara fulländat. Men Finder är utan konkurens det genialaste grafiska gränsnitt för ett OS som finns i hela världen. Om det fanns Nobelpris för dylika ting så är Wozniak den givnaste kandidaten av kvinna född. Finder idag är bara en utveckling av ett av människohjärna skapat mästerstycke - och den vilda kopieringen visar att något alternativ egentligen inte finns. Hallelujah!

  • Medlem
  • 2008-05-01 16:42

Lite perifert tycker jag att man kan dra paralleller mellan denna diskussion och den som dyker upp ibland i iTunesforumet. Problemet många har därär att maninet kan sortera hur man vill i Finder och samtidigt ha kvar iTunes sorteringskvaliteter.
Här känns det som att det bästa är att överlåta filhanteringhen åt tex Bridge, Lightroom, Aperture, iPhoto eller nåt annat.
Filhantering i Finder känns för mig som aldrig jobbar i Windows som en Wiindowssjuka.
I iTunesforumet brukar jag säga "Släpp Finder och låt iTunes sortera."

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-01 16:50

Har man varit med lika länge som en gubbe som jag så har man sett program komma och program gå. Överlåter man helt till ett program att veta var/hur filer ligger - så kommer man en dag att ångra sig bittert. Det är därför t.ex. program som Aperture erbjuder referensstruktur.

  • Medlem
  • 2008-05-01 17:02

Jag säger inet att man ska baka in det i en databas, men att kanske låta programmen sortera och strukturera.

Kanske lite lite off-topic men jag tycker att min finder har blivit ovanligt segt..

Att visa vad som är i en mapp borde väl inte ta 3 sekunder? I kolumnvy? ..eller?

Klicka...vänta...se...nä en mapp mer..vänta...se.. ska det vara på dette viset?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-01 20:49

Ikonvisning har ju segat till det. det kan man stänga av.

Ursprungligen av klarabara:

Kanske lite lite off-topic men jag tycker att min finder har blivit ovanligt segt..

Att visa vad som är i en mapp borde väl inte ta 3 sekunder? I kolumnvy? ..eller?

Klicka...vänta...se...nä en mapp mer..vänta...se.. ska det vara på dette viset?

mjg: Nej vet du vad det var? Den där path-grejen i botten av fönstret! Efter att ha läst i tråden här tänkte jag att jag skulle prova. Tog bort den filnamnen blev i mindre text och det var inte lika segt längre.

Lite konstigt. Tycker inte att det borde göra så stor skillnad.

Ursprungligen av klarabara:

mjg: Nej vet du vad det var? Den där path-grejen i botten av fönstret! Efter att ha läst i tråden här tänkte jag att jag skulle prova. Tog bort den filnamnen blev i mindre text och det var inte lika segt längre.

Lite konstigt. Tycker inte att det borde göra så stor skillnad.

Switcher...nyligen...två veckor med MacBook 2.4ghz nu i dagarna...

Bra tråd detta, fick mig att börja rota lite i Finder. Inte upplevt att det går långsamt att visa mappar...provade också att stänga av/koppla på sökvägsfältet...märkte ingen skillnad i fart eller storlek på mappar. Hittade dock under Åtgärd att man kunde välja Visa visningsalternativ och där ändra storlek på ikoner...var det detta som menades eller har jag missat något?

Än en gång tack till er alla för bra tråd med många fina tips...tänk när man själv kan börja bidra lite:">

Ha det bäst!

Men sen kommer stunden då du har fixat allt och då har man en (liten) period då man känner sig lite tom. Som att, jaha. Var det inte mer än det?

Men den kommer man över och så glömmer man av att man faktiskt "sitter vid datorn" eller "arbetar med datorn". Det liksom bara flyter?

Svårt att förklara den känslan. Hoppas den kommer till dig, den är såå skön.

Något jag aldrig hade på PC...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-05-01 22:13

Som har sagts tidigare. Vana Mac-användare sitter inte och gräver runt i Finder, de använder ett program i stället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-01 22:29
Ursprungligen av onnyt:

Som har sagts tidigare. Vana Mac-användare sitter inte och gräver runt i Finder, de använder ett program i stället.

Jag använder ett program - Photoshop. Det är därifrån jag tog mina skärmdumpar på "öppna"-menyn. Menyn ser dock väldigt lik på de flesta program i Mac.

Om du menade databasprogram använder jag dem också. De gör sökandet enklare, ja, men jag tycker att man ska kunna hitta grejer på sin dator även utan databasprogram. Ska jag öppna olika program för att hitta filer av olika typ (bilder, video, doc, soft)? Eller ska jag skapa databas för alla filer jag har? Spotlight gör något liknande men fungerar inte på nätverksdiskar vilket gör den i mitt fall värdelös.

Ursprungligen av Baron:

Onnyt, jag skulle just skriva det - man kanske ska omvärdera hela sitt arbetsflöde när man byter plattform. Jag tror man gör sig själv en otjänst om man försöker jobba som i windows när man har en mac.

Tipsa gärna om ett bra arbetsflöde!

Rota runt i Finder och mappar överst...

Ursprungligen av onnyt:

Som har sagts tidigare. Vana Mac-användare sitter inte och gräver runt i Finder, de använder ett program i stället.

...så nu har grävt runt lite i Finder...lärt mig en del tack vara er...lovar dock att sluta nu;)

Vad gäller "mappar överst" så funkar det för mig att välja det när jag visar som lista. Då kan jag ju välja i raden ovan listan med filerna hur jag vill sortera min lista tex efter namn, typ eller ändringsdatum. Jag får ju visserligen välja hur jag vill sortera varje gång/för varje mapp...ni menade antagligen att ni ville ha mappar överst permanent...

Ha det

Ursprungligen av onnyt:

Vana Mac-användare sitter inte och gräver runt i Finder, de använder ett program i stället.

Fast då kan man ju lika gärna använda PC, eller hur...? Vad är Mac utan Finder...?

Senast redigerat 2008-05-02 15:17
  • Medlem
  • 2008-05-01 22:16

Onnyt, jag skulle just skriva det - man kanske ska omvärdera hela sitt arbetsflöde när man byter plattform. Jag tror man gör sig själv en otjänst om man försöker jobba som i windows när man har en mac.

  • Medlem
  • 2008-05-01 22:58

Jag har inga tips. Jag menar bara att Mac OS och Windows är olika och att man inte ska sträva efter att åstadkomma samma sak på samma sätt i båda systemen.

Sedan är det ju faktiskt så att Windows är bättre än mac i visa sammanhang. Att Finder inte kan visa Camera date kanske är en brist, men det borde väl gå lika bra att sortera på created date?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-01 23:17
Ursprungligen av Baron:

Sedan är det ju faktiskt så att Windows är bättre än mac i visa sammanhang. Att Finder inte kan visa Camera date kanske är en brist, men det borde väl gå lika bra att sortera på created date?

Tyvärr är det inte samma sak. Tänk dig att man aldrig ändrar originalet (raw filer är ett exempel) och för alla redigerade bilder skapar man kopior (konverterade bilder). Created date kan vara vilket som helst i detta fall och vara flera dagar/veckor eller tom månader efter datumet bilden var tagen.

  • Medlem
  • 2008-05-01 23:58

Okej, jag fattar.

Men jag tycker spontant två saker:
1. Det känns som att be om problem när man skapar en massa nya mappar med samma namn som innehåller filer med samma namn, utan att dessa mappar ersätter varandra. Kan inte mapparna ha unika namn?
2. Jag skulle absolut hantera mina filer i Bridge (eller nåt liknande) i stället för Finder. Nu jobbar jag på Sydsvenskan så vi har större system (Fotostation) för detta. Finder känns inte som ett alternativ för rejäla bildflöden. Men jag kanske är bortskämd...

Bevaka tråden