Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkra innehållet

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-01 22:32

Jag blev för ett tag sedan av med min Macbook. Förlusten var iof inte kul, men det värsta var nog innehållet. Jag hade backup på innehållet, men den som nu sitter med datorn har tillgång till jag hade på hårddisken. Det känns inte direkt kul.

Har någon några tips på hur jag kan skydda innehållet på min nya Macbook? T.ex måste man nu slå ett lösenord när den "vaknar" upp.

- Rikard

Jag har med funderat i dom banorna, att hur skall man skydda sin dators innehåll vid stöld. Såg då en kompis som hade valt att ha inlogg vid start av datorn. Precis som på Win maskiner, att man måste knappa in sin förvalda kod som OS X annars frågar efter vid installationer och dyl.

Tycker själv att det känns lite tryggare, är ju inte helsäkert, och hjälper inte om datorn är i "sleep". Men ändå, lite bättre än annars

För egen del är lösenordsskyddade skivavbilder lösningen. Smidigt, plus att det går kvickare att låsa upp en skivavbild än ett helt krypterat konto med FileVault.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-01 22:42

Aktivera FileVault för ditt konto är också bra att göra.

Kryptera filsystemet med TrueCrypt. Det fungerar ungefär som FileVault, men täcker mer.

http://www.truecrypt.org/

1
Bevaka tråden