Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

å,ä och ö på ett brittiskt tangentbord?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-01 22:31

Jag överväger att köpa min MBP här i England. Jag vet att man kan gå in och ställa in systemet till svenska. Jag har testat på MBP i AppleStore Retail men inte lyckats få fram å,ä och ö med ett brittiskt tangentbord. Någon som vet hur man ska göra? Hemma kommer jag i och för sig använda mig av mitt externa tangentbord men det vore bra att kunna skriva bokstäverna även från det inbyggda bordet.

Tacksam för svar.

Bosse

Just den inställningen är någon av de mest ologiska i Systeminställningar.

Du öppnar System Preferences och väljer Input Menu under International. Där ser du antingen till att enbart "Swedish - Pro" är kryssat, eller så kryssar du för "Swedish - Pro" och låter den tidigare inställningen vara kryssad. Längst ner i fönstret kan du välja att visa indatamenyn, om du kryssar i den får du en flagga uppe i menyraden där du kan växla mellan olika tangentuppställningar.

Kolla upp vad du sparar på att köpa den i England bara. Oftare är det mindre än man tror.

Byta tangentbord på den har jag för mig blir dyrt.

"alt-u a" blir ä, och "alt-a" blir å och till sist "alt-u o" blir ö. Jag har engelska tangentbord, men då skriver jag mest på engelska, och gillar inte svensk tangentbordslayout.

1
Bevaka tråden