Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extreme eller Express?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, undrar om det finns någon med erfarenhet av Airport Extreme och Express? Står i valet och kvalet, har en PC och en iMac och ska köra trådlöst till båda. Någon?

MVh
Peter

Är du införstådd i skillnaderna? Det är bra att sätta sig in i annars.

Express

+ 802.11n sedan uppdateringen nyligen
+ kan dela ut en skrivare mellan datorer trådlöst (USB-kopplad till Express)
+ AirTunes - något jag använder varje dag. Skicka din musik från iTunes trådlöst till Express så skickar den det till din stereo med en stereokabel.
+ liten och smidig, lätt att gömma, men snygg ändå och får gärna vara framme.
+ ganska billig

- kan ej dela ut hårddiskar över nätverk
- kan ej förse datorer med internet via ethernetkabel utan bara trådlöst

Extreme

+ 802.11n
+ kan dela ut hårddisk över nätverket, både genom ethernetkabel och trådlöst
+ och fungerar således med Time Machine
+ Kan dela ut skrivare likt Express
+ tjusig pryl!
+ kan ansluta med ethernetkabel OCH trådlöst

- kan ej skicka musik med AirTunes

Så om du bara vill ansluta trådlöst funkar ju Express. Vill du dessutom kunna skicka musik trådlöst till din stereo är återigen Express bra. Vill du däremot ansluta en hårddisk till nätverket för lagring eller användning med Time Machine eller ansluta med ethernetkabel är Extreme bättre. För mig var det ett svårt val, men det blev Express pga AirTunes, som är svingött. Men det blir väl en Extreme också snart så att jag kan använda Time Machine trådlöst.

Vi använder bara trådlöst i hemmet.

Ursprungligen av henkebarn:

Express

- kan ej förse datorer med internet via ethernetkabel utan bara trådlöst

Så du menar att man inte kan koppla in t ex en stationär dator via ethernetkabeln och på så sätt få den datorn att nå nätverket och internet trådlöst?

Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Så du menar att man inte kan koppla in t ex en stationär dator via ethernetkabeln och på så sätt få den datorn att nå nätverket och internet trådlöst?

Express har bara en kontakt för ethernet och det är ingången för sladden som kommer från routern/modemet. Således kan du inte koppla en dator via ethernet för att använda internet. Har du, som jag, ett modem med en kontakt för ethernet och en Express så kan du bara använda trådlöst internet.

På frågan "Extreme eller Express" är det självklara svaret "Time Capsule" för oss som har varit med om hårddisk-krasch utan backup

Sen jag köpte vår Time Capsule har jag alltid en färsk backup och jag behöver aldrig någonsin sitta och oroa mig. Jag kan hoppa tillbaka timme-för-timme i mina mappar och hitta saker jag råkat slänga. Värt varenda öre.

Mitt svar hade gärna varit Time Capsule + Express, men jag har lite tight budget och får nöja mig med det ena alternativet. När jag köpte min Express fanns inte Time Capsule

Hastigheten

Tack för svaren, men jag var nog inte tydlig i min fråga. Kör inte AirTunes då jag har iPoden kopplad till stereon. Är enbart intresserad av hastigheten och undrar om det är någon som klockat de bägge? Vet att båda har n-standard men express är ju så liten....:tveksam: Ska förmodligen köpa en begagnad iMac till grabben då han bara vill sitta vid min nu (WOW funkar inte på PCn) och undrar om nätverkskortet i de äldre iMacarna har n-standarden, om inte, funkar de då med den nya Express? Tacksam för svar.

MVh
Peter

Jag är inte säker på det heller, alltså om de gamla iMacarna pallar .n. Finns säkert någon som kan svara på det. Men alltså, hastighetsskillnaderna mellan .n och .g har jag förstått bara upplevs när det är överföring mellan datorer. Alltså, du kommer kunna surfa och spela WoW lika bra på en Express som på en Extreme. Jag menar .g pallar som max 54mbps, tveksam att det sänker Wow-upplevelsen

Och ja, har de gamla iMacarna .g så funkar de med .n och tvärtom. Jag har .n i min MacBook och .g i min Express och jag har inga problem med hastigheter. Men när det gäller filöverföring mellan två datorer över trådlöst nätverk vet jag inte hur det är. Skulle dock inte tro att du lider av att ha .g i din iMac.

Men! Har du .n i din router (Express/Extreme) och .g i din iMac så kommer du bara upp i .g-hastigheter. Precis som om du har .g i din router och .n i din dator (som jag har). Men jag lider knappast.

Hoppas jag bidragit med något!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-03 02:09

17" Imac med c2d processor var den enda c2d imac som INTE hade 802.11n. Var det 1.83GHz kanske? Jag kommer upp i typ 10-15 Mbit mellan två datorer med Airport Express 802.11g router.

Edit: Jag kommer upp i ca 30-40Mbit med Airport EXTREME router mellan 2 datorer.

  • Medlem
  • 2008-05-03 16:29

Räckvidd

Sitter på uteplatsen i eftermiddagssolen och skall till att grilla. Har med mig min MacBook Pro och har en trådlös router - Siemens något - i källaren. Det totala avståndet är högst 15 meter. Mottagningen är tveksam, ändrar jag läge på datorn kan den tappa kontakt med routern.
Nu till min fråga. Jag funderar på att skaffa en ny router, n-protokollet skall väl ha bättre räckvidd. Är det någon skillnad i räckvidd mellan Express och Extreme? Kanske det finns en annan helt fantastisk router med n-protokoll på marknaden till ett helt underbart lågt pris eller är det Apples grejer som gäller...?

Bosse - trådlös och lite rådlös

Ursprungligen av Bosse:

Sitter på uteplatsen i eftermiddagssolen och skall till att grilla. Har med mig min MacBook Pro och har en trådlös router - Siemens något - i källaren. Det totala avståndet är högst 15 meter. Mottagningen är tveksam, ändrar jag läge på datorn kan den tappa kontakt med routern.
Nu till min fråga. Jag funderar på att skaffa en ny router, n-protokollet skall väl ha bättre räckvidd. Är det någon skillnad i räckvidd mellan Express och Extreme? Kanske det finns en annan helt fantastisk router med n-protokoll på marknaden till ett helt underbart lågt pris eller är det Apples grejer som gäller...?

Bosse - trådlös och lite rådlös

Att du är utomhus hjälper dig inte direkt och dessutom har du routern i källaren. Sen är ju Pro gjord i aluminium och har erkänt sämre mottagning av trådlöst av den anledningen än t.ex MacBook.

Ursprungligen av Mullev-rod:

Hej, undrar om det finns någon med erfarenhet av Airport Extreme och Express? Står i valet och kvalet, har en PC och en iMac och ska köra trådlöst till båda. Någon?

MVh
Peter

Jag äger båda 2 av senaste modell i följande konfiguration.

Mitt ADSL modem+Extreme router befinner sig på nedanvåningen och jag själv på ovanvåningen. Där har jag mitt mediacenter (XBOX) som jag har kopplat till min Express för att på så vis kunna komma åt nätverket från min XBOX trådlöst, samtidigt som jag använder den förträffliga funktion AirTunes. Kvaliteten upplever inte jag som försämrad det minsta!.

Ursprungligen av koss_boss:

Jag äger båda 2 av senaste modell i följande konfiguration.

Mitt ADSL modem+Extreme router befinner sig på nedanvåningen och jag själv på ovanvåningen. Där har jag mitt mediacenter (XBOX) som jag har kopplat till min Express för att på så vis kunna komma åt nätverket från min XBOX trådlöst, samtidigt som jag använder den förträffliga funktion AirTunes. Kvaliteten upplever inte jag som försämrad det minsta!.

Hur menar du att du har kopplat xbox till Express? Trådlöst, eller?

Jag har kopplat XBOX till express via ethernet kabel. Expressen är sen inställd på att ansluta till min Extreme, och på så vis hämta ett IP-nummer till XBOX:en.

1
Bevaka tråden