Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Java SE 6 för OSX 10.5 ute nu, 2008-04-29

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-29 22:03

Java för Mac OS X 10.5 uppdatering 1 lägger till Java SE 6 version 1.6.0_05 på din Mac. Denna uppdatering ersätter inte den befintliga installationen av J2SE 5.0 och ändrar inte förvald Java-version.

För mer information om den här uppdateringen, gå till http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=307403-sv

Yes!!

Värt att notera, som det står i Yes' länk, är att denna uppdatering bara är för 64-bitars Intelmacar, så PPC- eller 32-bitars Intelägare göre sig icke besvär.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-04-30 14:32
Ursprungligen av Capeman:

Värt att notera, som det står i Yes' länk, är att denna uppdatering bara är för 64-bitars Intelmacar, så PPC- eller 32-bitars Intelägare göre sig icke besvär.

Det var väl en av fördelarna med Leopard att 64-bitars kod skulle även kunna köras på 32-bitars system och vice versa.
http://www.apple.com/macosx/technology/64bit.html

Kan någon förklara nyttan med uppdateringen om den inte ersätter något?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 23:40
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Kan någon förklara nyttan med uppdateringen om den inte ersätter något?

Att man kan aktivera den och sedan använda den om programmet man ska använda kräver det.

Ursprungligen av acke:

Att man kan aktivera den och sedan använda den om programmet man ska använda kräver det.

Låter ganska avancerat för något i vanliga hederliga programuppdateraren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 23:49
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Låter ganska avancerat för något i vanliga hederliga programuppdateraren.

Mja, de som behöver det vet hur man ändrar antar jag. Sedan är ju inte Java nått som vanlige användaren kommer i kontakt med så ofta.
Dessutom så ska tydligen, enligt en utveckare jag känner, ganska få program kräva Java SE 6, de flesta är kvar på 1.4 (fråga mig inte om numreringen).

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-04-30 00:04

Klassisk versionsinflation:
Java 1.2, 1.3, 1.4, 5, 6
Solaris 2, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11?
Windows 1.0, 2.0, 386, 3, 3.1, 3.11, 95, 98, Me, 2000, XP, Vista, 7
Mac OS 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 10.1, 10.2, 10.3, 10.4, 10.5 (nä just det, Apple gör tvärtom, haha. Kommer OS IX efter 10.9?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-30 11:48

Men vadå? Java 1.6? Är inte det den uppdatering så många utvecklare väntat på så länge?
Trodde det skulle vara större stoj kring denna uppdatering. För övrigt såg jag den inte först i uppdateraren för att jag hade en preview-version installerad sedan tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-30 12:01
Ursprungligen av sodemus:

Men vadå? Java 1.6? Är inte det den uppdatering så många utvecklare väntat på så länge?
Trodde det skulle vara större stoj kring denna uppdatering.

Mycket skrik för ingenting kallas det för. Java känns som en nicheprodukt som ganska få använder. Men det finns inga som är så högljudda och gnälliga som utvecklare och tekniknerdar. Vet inte hur många: "Jaså Apple, släpper ni inte 1.6 så börjar jag minsann använda Windows eller Ubuntu!!!" jag läst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-30 12:15

Allvarligt, "Update 1 - 1.6.0_05" nu får de skärpa sig. Det där är inte ens kul. Dessutom, vad är grejen med att gå ned från 5.0 till 1.6? Finns säkert ett svar på detta (olika typer av Java eller liknande) men det är fan inte logiskt eller användarvänligt för 5 öre.

Java 6 kallas internt för Java 1.6.0.

På samma sätt är Java 5.0 internt 1.5.0.

Så till frågan som ingen vågar ställa då...

Jag sitter hemma på en iMac 20" (Intelmac) och undrar KAN jag ladda ner den?
Skall jag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-30 16:53
Ursprungligen av Goflorp:

Så till frågan som ingen vågar ställa då...

Jag sitter hemma på en iMac 20" (Intelmac) och undrar KAN jag ladda ner den?
Skall jag?

Om du ska ha den så finns den i Programuppdatering.

Det är jättebra att Java 6 är på väg, att det snart förhoppningsvis finns i var kvinnas och mans programuppdaterare.

Men, den fråga jag funderar på när man kommer i kontakt med Java på Macen är inte när nästa version av Java kommer, utan varför det måste komma från Apple? Om du kör Windows, Solaris eller Linux så kan du gå in på java.sun.com och ladda ner officiella Java-distributionen direkt från Sun. Varför är det Apple som underhåller Suns teknik på Mac-plattformen? Sa Spindler något illa om Sun för länge sedan, då de har fått göra mycket jobb själva? På 90-talet fick man ladda ner MRJ från Apple, inte heller då fick man något stöd från Sun.

Det här är en stor nackdel för Apple och Mac. Java är ett av de största programmeringsspråken som finns. Det sker en massa utveckling för Java ute i världen och Macen är inte med på det tåget. Väldigt få utvecklare som bygger sin verksamhet på Java vill sätta sin tillit till Apple utan litar på Sun. Sun släpper Java för Solaris, Windows och Linux. Om man står i valet att välja mellan Java 5 och ha stöd på Mac eller att använda nya funktioner i Java 6 och ändå ha stöd för 96 % av världen så väljer man 96 % av världen.

För 10-12 år sedan var Apple väldigt intresserade av Java. De var med i 100 % Pure Java Initiative och liknande. På den tiden då Java var nytt och hett såg Apple det som ett bra sätt att få programvara till Macen, och när OS X kom presenterades Java som en viktig del av det. Microsoft har å sin sida också haft en JVM, men de har aldrig ens varit i närheten av lika intresserade av Java som Apple har varit, och skötte det rentav så pass dåligt att Sun stämde Microsoft och 2001 fick dem att lägga ner sin JVM-utveckling.

Vad jag inte riktigt greppar är hur den historien har lett till att Windows idag har en bättre Java-implementation än OS X. Sun borde älska Apple. Men uppenbarligen har Apple inte längre, och har aldrig riktigt haft, tid att underhålla sin egen Java. Sun stod för Java på Windows redan från början även då Microsoft hade sin egen JVM. Sun borde ta tag i saken och ha officiellt stöd för Java på Mac OS X, precis som de har pratat om att ta Java till iPhone där Apple helt klart visat hur pass intresserade de själva är.

Det finns nog en anledning till att den nya versionen av java inte automatiskt blir förvald. En del program som använder java fungerar inte med den nya versionen. Bland annat Cyberduck lär inte fungera när man har 1.6 förvalt. Så för de flesta användare är det kanske säkrare att fortsätta med den gamla java-versionen.

1
Bevaka tråden