Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

One.com:s fria trafik...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lite intressant:

Simon: Hej och välkommen till One.com chatsupport. Hur kan jag hjälpa dig?
Du: Får man streama Video från erat webhotell?
Simon: Du bör inte ha filer som ger hits på över 1 megabyte men det går.
Du: okej.. klart att det går.. det går väl från alla servrar.. men får man?
Simon: Ja, det får du.
Du: Så du får streama video i HD från erat webhotell?
Simon: Ni bör inte ha hits över 1meg så det är nog ingen bra ide.
Du: Vadå bör?
Du: Men varför har man då 4000mb utrymme?
Simon: Utrymmet har du för att lägga filer på , vi kan stänga av kunder som genererar för mycket trafik,
Du: Men det är ju "fri trafik"
Du: Då kan ni ju inte stnga av de som genererar för mkt eller?
Simon: Om du läser avtalet så kan du se våra regler.
Du: Men det står "FRI TRAFIK" på första sidan
Du: det bör ju betyda att dety är "FRI TRAFIK" allt annat vore väl fel?
Simon: Men i avtalet som du accepterade så står det mer om vad det innebär hos oss.
Du: Vad innebär fri trafik om inte fri trfik?
Du: undrar bara
Simon: Fri trafik innebär att vi inte har något tak på överförd data.
Du: Man får alltså överföra hur mkt data man vill?=
Simon: Ja, det får man men vi kan stänga av folk som har filer som ger för stora unika hits.
Simon: I affärsvilkåret kan det läsas :
Simon: "One.com har vanligtvis fri trafik på alla webbhotell. Det förutsätts dock att förbruket av trafik är normalt och att trafiken
Simon: inte stör andra kunders trafik. Vid tillfälle av att andra kunders trafik störs har One.com rätt att utan förvarning stänga
Simon: kundens webbhotell och kräva kompensation för trafik förbruket. One.com förbehåller sig rätten att bestämma ifall andra
Simon: kunders trafik störs. Vid tillfälle av att kundens webbhotell stängs återbetalar One.com inga förskottsbetalda
Simon: abonnemang"
Du: Okej.. summa sumarum: Du säger att jag inte "Bör" hosta filmer hos er, men att det går.. Det är fri trafik, men blir det för mkt så stånger ni av användaren utan förvarning, och ni kan inte definiera vad "För mkt" är??
Simon: Jo oftast är det > 1meg/ hit
Du: oftast?
Du: okej..men både du och jag vet att 99% av era användare har filer över 1mb på sina servrar
Simon: Nej, de flesta har små htmlfiler och bilder som är mindre än 1meg.
Du: okej..
Du: Alltså förbåller ni er rätten att kunna stänga av användare som har mer avancerades sidor än en 10 år gammal html-sida med andra ord.. Smart av er.. men det känns ju inte så kul..
Simon: Nej, du kan fortfarande ha en mer avancerad sida.
Simon: Vi kollar mest på att filerna inte går över 1 meg
Simon: 1 meg kod är otrolgit mycket.
Du: vi skall köpa hemsidor för 250 domäner.. och funderade på att välja One.com.. men det känns ju inte så aktuellt då... inte för att vi kommer ha video,... men vi kommer ha bilder som är på 1.5mb
Simon: Och bör inte ligga i en fil.
Du: är en mb mycket?
Simon: För filmer är det inte så mycket, för kod är det.
Du: Bilder?
Du: Musik?
Du: Databaser?
Du: Men det är alltså rena html-sidor man har hos er
Simon: Databaser kan du ha större, du kan använda hela utrymmet till DB.
Simon: Ja rena webbplatser i alla fall.
Du: okaj
Du: då vet vi
Simon: inte html, om du lyckas ha 1 meg kod i en enda htmlfil så rekomenderar jag dig helt klart att använda includes och dela upp den.
Du: absolut
Du: men vi har lite bilder och de är på 1.5 mb som sagt
Du: och vi vill inte ta risker att bli avstängda utan varning
Simon: Okej.
Du: Och då tycker du inte vi skall välja one.com heller?
Du: eller?
Simon: Om ni ska bli avstängda så krävs det att det syns i statistiken hos oss och då behöver du rätt många besökare på den unika filen
Simon: Om du däremot vill ha en massa filmer och agerar youtube så kommer antagligen bli avstängd.
Du: okej
Du: En sista fråga
Simon: Okej?
Du: Hur mkt Trafik på en enskild fil är tillräkligt mkt så det syns i er statistik under en månad?
Du: 1gb?
Simon: Det lär antagligen märkas då ja.
Simon: Vad ska du ha som är större en 1meg?
Du: nej.. men om jag har en 1.2 mb fil.. det är våpra minsta ritningar..
Simon: Det bör du utan problem kunna ha, gränsen är inte stenhård.
Du: och den kommer tas ner 800-900 grr/månad av vårt medlemsregister så funkar inte det
Simon: Det bör inte vara några problem att ha den filen.
Du: men är det någon skillnad att ha en 27mb fil som tas ner 300grr?
Simon: Ja, anslutningen är öppen längre och servern får jobba mer.
Du: okej
Du: då är jag med på noterna
Du: tack och hej!
Simon: Tack o hej.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-03 17:54

Det är väl ett typiskt amerikanskt försäljningsknep.

Unlimited-hit och unlimited-dit men i det finstilta står det alltid "Fair use" vilket kan betyda vad som helst. Allt för att locka kunder.

Jag tycker inte att det hela låter så himla konstigt, förutom just att filer inte får vara större än 1 MB. Det stämmer för övrigt inte heller, avseende vad som efterlevs.

Det som inte önskas, antar jag, är att man sätter upp en server vars uppgift är att sprida mängder med data. Men att som jag, ha en sida med egen video som man lägger upp är inga som helst problem.

Vill man serva filer till en stor publik, eller har en kommerciell verksamhet så skall man nog söka upp en hostingprodukt avsedd för det.

Jag har inget emot "Fair Use". Här i Schweiz har de en grundregel som säger:

"Tillåtet är allt som inte stör"

Det gäller i parker och i allmänhet. Man kräver helt enkelt omdöme av gemene man. Det handlar inte om att finstilt reglera varje tänkbart scenario.

Jag tycker One.com erbjuder en billig och bra lösning för privatpersoner. Det är enkelt och deras servrar är klara för det mesta.

"Fri trafik, så länge du inte utnyttjar det på ett utstuderat sätt" kan jag köpa när som helst.

olofdahlbom:
Jösses ! Är du ett minnesfenomen eller har du spelat in samtalet med Supporten ?

Ursprungligen av KaRo:

olofdahlbom:
Jösses ! Är du ett minnesfenomen eller har du spelat in samtalet med Supporten ?

Han skrev att det var "chatsupport." inte tele

Han körde väl en Copy-n-paste..

/manne

Ja, det ser jag nu. Att det var chat menar jag. Det samtalet måste ha tagit en timme. Har aldrig prövat chatsupport. Men så har jag inte haft något fel på mina Mac:ar ännu.
...knack, knack...

Ursprungligen av KaRo:

Ja, det ser jag nu. Att det var chat menar jag. Det samtalet måste ha tagit en timme. Har aldrig prövat chatsupport. Men så har jag inte haft något fel på mina Mac:ar ännu.
...knack, knack...

Hehe okej, nu hade han inte heller problem med sin dator utan webhotellet och strömmande media och bandbredsfrågor

Aha, är vi lite petiga idag.....
men rätt ska vara rätt.....;
jag har inte haft några problem med webbhotellet (Surftown)
utan min två hemsidor bara fungerar och fungerar....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-07 17:29

Vad innebär egtligen begränsningen i trafiken som de flesta andra webbhotell sätter? Hur mäter man det?
Om jag har en webbsida med en bild på som väger 100kb och mitt webbhotell har en trafikgräns per månad på 50Gb, innebär det då att när 500 besökare har besökt min site (som väger 100kb) är min trafik för den månade förbrukad?

Jag ska sätta upp en galleri-site med mycket bilder, dock ej högupplösta. Räknar med att bilderna kommer väga ca. 100-150kb/st. Vad behöver jag tänka på innan jag väljer hotell för en sån site? Någon som har något tips?

Ursprungligen av NOW!S:

Vad innebär egtligen begränsningen i trafiken som de flesta andra webbhotell sätter? Hur mäter man det?
Om jag har en webbsida med en bild på som väger 100kb och mitt webbhotell har en trafikgräns per månad på 50Gb, innebär det då att när 500 besökare har besökt min site (som väger 100kb) är min trafik för den månade förbrukad?

Jag ska sätta upp en galleri-site med mycket bilder, dock ej högupplösta. Räknar med att bilderna kommer väga ca. 100-150kb/st. Vad behöver jag tänka på innan jag väljer hotell för en sån site? Någon som har något tips?

Hej, För det första så blir inte 500 besökare x 100kB = 50Gb
(Blir ca 49MB)

Du behöver nog inte vara orolig. Det du tänker mer på är om du har tex. ett "program" eller större fil som blir väldigt populär och många besökare på din site laddar ner den och överbelastar webhotellet bandbredd eller liknande.

En del webhotell har verktyg i deras admin-sida på hur mycket trafik ens sida genererar.
Jag har det iaf på mitt, Oderland..

/manne

Det är knepigt för webhotell att erbjuda vanliga kunder problemfri drift (peace of mind) men begränsa sig för extremanvändare. Har samma tankebanor kring mac.se.

1
Bevaka tråden